מהפך באליפות התוכנות

רבים שואלים מיהי תוכנת השחמט הטובה בעולם? לאחרונה התכנות הטובות ביותר הפסיקו להשתתף באליפויות הרשמיות, ותחרות בלתי רשמית דרך האינטרנט קובעת איזה מנוע שחמט הוא החזק ביותר. כעת מתברר כי סטוקפיש - המנוע הטוב בעולם הוא חינמי, וכל אחד יכול להורידו תוך דקות ספורות.






 ביוני 2011 איבדה "ריבקה", תוכנת השחמט המובילה של סוף העשור הקודם, את תאריה הרשמיים לאחר שהואשמה ב"גניבת" חלקים מתוכנות אחרות, אבל כמה חודשים לפני כן ספגה התוכנה הצ'כית מכה משמעותית יותר כאשר נוצחה בפעמיים ברציפות בשלב הגמר של תחרות TCEC על-ידי "הודיני", שאז הייתה עדיין תוכנה חינמית בלתי ידועה.
השחמטאים בכל הרמות החלו לשאול את עצמם מדוע לרכוש את "ריבקה" במיטב כספם כאשר תוכנה חזקה יותר ניתנת להורדה באופן חופשי. כך ירדה "ריבקה" מגדולתה והיא אינה נמנית כבר על הצמרת העולמית הגבוהה, אולם גם שעתה של "הודיני" הגיעה.
TCEC היא תחרות בלתי רשמית המאורגנת על ידי הנורווגי מרטין טורסן ונערכת כיום בחסות אתר 
ChessBomb - ChessDom Arena.
התחרות מתחלקת לעונות. כל עונה כוללת ארבעה שלבי מוקדמות ודו-קרב גמר. השלב הראשון פתוח לכל. המשחקים מתקיימים דרך האינטרנט מסביב לשעון בעזרת חומרת קצה משובחת ומשודרים ישירות כל הזמן.
משלב לשלב מצטמצם מספר התוכנות, ולבסוף מתחרות שתי הטובות ביותר בדו-קרב גמר. בעונה הנוכחית (השישית) כלל דו-קרב הגמר 64 משחקים.
בשתי העונות הראשונות זכתה בבכורה הודיני 1.5 החינמית. לאחר מכן נקטעה הפעילות ממאי 2011 עד ינואר 2013, אך לבסוף חזרה בתנופה. 
בינתיים הפכה הודיני לתוכנה מסחרית, וגרסה 3 שלה הגנה על התואר בעונה הרביעית מול סטוקפיש.
אבל בעונה החמישית כבר לא הגיעה הודיני לגמר, במקום הראשון זכתה במפתיע תוכנה בשם קומודו, כאשר סטוקפיש נשארה במקום השני.
בעונה השישית התוצאות היו שונות. סטוקפיש שלטה לאורך התחרות כולה, סיימה את השלב הרביעי ביתרון ברור על פני קומודו והודיני, והביסה ללא עוררין את קומודו בגמר.
תוצאות אלה לא הפתיעו את כותב שורות אלה, שהשווה פעמים רבות את ביצועיהן של הודיני וסטוקפיש בניתוח עמדות והתרשם בבירור מעליונותה של האחרונה.
ובכן, תוכנת השחמט הטובה בעולם כיום אינה מסחרית. היא פותחה על ידי טורד רומסטאד, מרקו קוסטלבה ויונה קיסקי, אך מאז 2013 היא צועדת קדימה בעזרת מסגרת חדשנית המערבת מתנדבים מכל העולם.
שחמטאים ומתכנתים מציעים שיפורים לתוכנה, וכל הצעה לשיפור נבדקת בעזרת מתנדבים התורמים זמן מחשב כדי לעמת את הגרסאות זו מול זו. בצורה זו התוכנה שיחקה קרוב ל-100 מיליון משחקים נגד עצמה, והתוצאות מדברות בעד עצמן. נראה שחלפו הימים שבהם מתכנתים בודדים, גאונים ככל שיהיו, הובילו את השחמט הממוחשב. כיום התוכנה הטובה ביותר היא פרי מאמץ קבוצתי של רבים.
אנשי סטוקפיש גם חולקים כבוד למתכנתים יריבים. אחת הגרסאות הפופולריות של התוכנה נקראת Stockfish DD, לזכרו של Don Dailey, המתכנת הראשי של קומודו, שנפטר ימים ספורים לפני שקומודו גברה על סטוקפיש בגמר העונה החמישית בתוצאה 23:25. כאמור, בעונה השישית חוללה סטוקפיש מהפך והביסה את קומודו בגמר 28.5:35.5.

picture of hiv rash jasonfollas.com pictures of aids