המלחמה למען שחמט הוגן

בשנים האחרונות צץ איום רציני על עתיד משחק השחמט כספורט. המדובר בשימוש חשאי בהמלצות תוכנות מחשב בעת משחק. כולנו זוכרים איך הבולגרי בוריסלב איבנוב היתל בעולם השחמט במשך חודשים ארוכים עד שהושעה. כעת התפרסמו מסקנותיה של ועדה שהוקמה במשותף על-ידי פיד"ה והתאחדות השחקנים המקצוענים במטרה למגר את התופעה.






 בשנים האחרונות צץ איום רציני על עתיד משחק השחמט כספורט. המדובר בשימוש חשאי בהמלצות תוכנות מחשב בעת משחק. כולנו זוכרים איך הבולגרי בוריסלב איבנוב היתל בעולם השחמט במשך חודשים ארוכים עד שהושעה. כעת התפרסמו מסקנותיה של ועדה שהוקמה במשותף על-ידי פיד"ה והתאחדות השחקנים המקצוענים במטרה למגר את התופעה.

בראש הוועדה עומד סגן נשיא פיד"ה ישראל גלפר והיא כוללת שחקנים בכירים, שופטים ומומחי מחשב. אם יתקבלו המלצות הוועדה המוגשות לקונגרס פיד"ה הקרוב בטרומסו, תוקם מערכת "אנטי-רמאות", שתכלול פיקוח הדוק יותר בזמן התחרות, בייחוד כשמדובר בתחרויות ברמה גבוהה, אבל החידוש הוא בניית כלי לסריקת משחקים שיאפשר לבחון על סמך מהלכי המשחק והערכות תוכנות מחשב אם יש בסיס לחשד ברמאות.

המקרה הבולט הראשון של רמאות התרחש באולימפיאדת 2010 שבה הצטיין רב-האמן הצרפתי סבסטיאן פלר שהיה אז בן 19. התברר כי בחלק ממשחקיו קיבל פלר מידע על מסעים שהומלצו על-ידי תוכנת מחשב. הדבר התגלה בעקבות הודאתו של אחד משותפיו למרמה. מעקב אחרי משחקיו של פלר באותה אולימפיאדה מגלה כי רק חלק מהם תאמו לכל אורך הדרך את המלצות המחשב. כעבור שנתיים הושעה פלר על-ידי ועדת האתיקה של פיד"ה, והוא כעת מרצה את עונשו. תקופת ההרחקה שלו עתידה להסתיים ב-1 במאי 2015.

תופעת הרמאות לא נעלמה בעת השעייתו של פלר. מספר שחקנים גרמנים נתפסו "על חם" בחשד לרמאות, אולם "הכוכב" הראשי היה שחקן בולגרי בשם בוריסלב איבנוב שהחל לנצח באופן קבוע רבי אמנים המדורגים כ-400 נקודות מעליו. משחקיו של איבנוב לא הותירו ספק כי מדובר בהמלצות מחשב לכל אורך הדרך. עם זאת, הוא מצא כנראה דרך מתוחכמת לשאת על גופו תוכנת מחשב בלי להיתפס.

"הקריירה" של איבנוב הסתיימה כאשר רב-אמן האמריקני מקסים דלוגי תבע ממנו להסיר את נעליו לפני המשחק נגדו. איבנוב סירב והעדיף לפרוש מאותה תחרות על אף שהיה בצמרת הדירוג. בתוך חודשים ספורים הושעה כליל מתחרויות על-ידי האיגוד הבולגרי.

איבנוב נעלם אבל "ממשיכי דרכו" עדיין קיימים. לפני כשנה נגרמה מבוכה גדולה לרב-האמן הרוסי סרגיי דולמטוב כאשר אחד מתלמידיו הצעירים נתפס "על חם". אין ספק כי פיד"ה חייב להעביר לדור הצעיר של השחמטאים מסר ברור שתופעה זו היא תחת שליטה, אחרת שחקנים הוגנים עלולים לפרוש מעולם השחמט התחרותי, מחשש שפרי עמל של שעות רבות ייגזל מהם על-ידי רמאים חסרי מצפון שלא נתפסו.

תופעה בלתי רצויה אחרת שכבר הופיעה בתחרויות היא האשמות שווא ברמאות כלפי שחקנים הוגנים. ייתכן כי תופעה זו פוגעת בשמו הטוב של המשחק אף יותר מהרמאות עצמה.

הוועדה למלחמה ברמאות, שהיא פרויקט משותף של פיד"ה והתאחדות מקצועני השחמט ACP, נתנה דעתה גם על כך, והחלטותיה מתארות בקווים כלליים את המערכת שתפעל בעתיד על מנת להבטיח שחמט הוגן.

ראשית כל, שופטי השחמט הבינלאומיים יעברו השתלמות שתקנה להם ידע בנושא מלחמה ברמאות. בכל תחרות המדווחת למד-הכושר הבינלאומי יהיה לפחות שופט אחד שעבר את ההשתלמות, ובתחרויות רשמיות של פיד"ה (או תחרויות אחרות ברמה גבוהה) כל השופטים יחויבו לעבור השתלמות.

שנית, יהיו טפסי תלונה רשמיים שהמתלוננים ימלאו אותם בזמן התחרות או אחריה. המתלוננים יחויבו לשמור את פרטי התלונה בסוד עד להשלמת החקירה ופרסום המסקנות, אחרת יועמדו לדין בפני ועדת האתיקה של פיד"ה. מתלוננים סדרתיים ששתיים או יותר מתלונותיהם יימצאו בלתי מוצדקות בעליל, ייענשו בעצמם ויושעו מתחרויות למשך מספר חודשים.

חקירת התלונות תיקח בחשבון הן ראיות מהשטח והן בדיקה סטטיסטית מקיפה של משחקי השחקן החשוד (האם המסעים תואמים את המלצות התוכנה, או שהסטייה מהמסע האופטימלי של התוכנה נמוכה מאוד). בהיעדר ראיות תומכות, תידרש רמה גבוהה מאוד של מובהקות סטטיסטית כדי להרשיע שחקן ברמאות.

העונשים שיוטלו על מי שיורשע ברמאות יהיו עד 3 שנות השעייה במקרה של עבירה ראשונה (עם הקלות לשחקנים צעירים), ועד 15 שנות השעייה במקרה של עבירה חוזרת. לכל מי שיורשע ברמאות תינתן זכות ערעור בפני ועדת האתיקה של פיד"ה.

שלישית, הכלי הממוחשב לסריקת משחקים שיהיה זמין דרך האינטרנט יאפשר לכל המעוניין בכך, וביחוד לשופטים, לבצע בדיקה ראשונית של "כשרות" המשחקים, לסנן מיד תלונות חסרות בסיס ולהעביר לטיפול נוסף תלונות מוצדקות לכאורה.

באשר לשחקנים, אלו ייאלצו להקריב חלק מהנוחות שלהם למען המלחמה ברמאות. בתחרויות רשמיות או ברמה גבוהה תיאסר לחלוטין הכנסת טלפונים ניידים או מכשירי חשמל אחרים לאזור המשחקים וייעשה שימוש בגלאי מתכות כדי לאכוף הוראה זו. באשר לתחרויות בהשתתפות חובבים, ממליצה הוועדה על כללים נוקשים פחות, אולם בכל מקרה ייאסר על השחקנים בזמן המשחק לשאת על גופם, כולל תיק יד או כיס בבגד, טלפון נייד או כל מכשיר חשמלי אחר, דלוק או כבוי.

כל שחקן שיפר הוראה זו יוכרז כמפסיד במשחק. עבירה חוזרת תגרור סילוק מהתחרות ודיווח לפיד"ה. בנקודה זו יש להזכיר כי חוקי השחמט החדשים שייכנסו לתוקף בחודש הבא מקנים לשופט את הזכות לדרוש חיפוש על גופו של השחקן. שחקן שיסרב לחיפוש כזה עלול להיענש עד כדי הפסד המשחק.

ברוב התחרויות בישראל השחקנים עדיין רגילים להסתובב עם מכשירי טלפון כבויים בכיסם. האם כל החוקים החדשים הכרחיים? נראה כי הדבר חיוני לשמירת שמו הטוב של השחמט ולהבטחת משחק הוגן. כבר עכשיו נדרשת פעולה הסברתית-חינוכית מטעם האיגוד כדי להכין את השחקנים לחוקים החדשים הנכנסים לתוקף בחודש יולי ולחוקים נוספים שעתידים להיכנס לפועל בעקבות יישום מסקנות הוועדה.