אלכסנדרה גוריאצ'קינה אלופת העולם לנוער

אליפות העולם לנוער עד גיל 20 (בנים ובנות) הסתיימה ביום ראשון בהודו. כתבה זו מוקדשת לאלופה שהגנה על תוארה.






 אלכסנדרה גוריאצ'קינה אלופת העולם לנוער

רם סופר

 

אליפות העולם לנוער עד גיל 20 (בנים ובנות) הסתיימה ביום ראשון בהודו. כתבה זו מוקדשת לאלופה שהגנה על תוארה.

כזכור, נבחרת הגברים של רוסיה מחפשת כבר עשר שנים מדליית זהב אולימפית ללא הצלחה, אולם נשות רוסיה הגנו בהצלחה על תוארן באולימפיאדה האחרונה מול האיום הסיני, וכעת נראה כי הדור הבא של רוסיה כבר מוכן לפעולה באולימפיאדות הבאות.

אלכסנדרה גוריאצ'קינה נולדה ב-28 בספטמבר 1998 והצטיינה כבר מגיל רך. בגיל 13 כבר זכתה בתואר רב-אמנית (WGM) אשר הדרישות אליו נמוכות מעט מאלה של IM.

לפני שנה זכתה גוריאצ'קינה באליפות העולם עד גיל 20, כאשר היא בת 15 בלבד עם 10.5 מ-13 לפני ז'נסיה עבדומליק (קזחסטן) ובת-ארצה אלינה קשלינסקייה.

החודש הצליחה גוריאצ'קינה בת ה-16 (שאגב נכשלה בדצמבר האחרון באליפות העולם לבנות עד גיל 18 באל-עין) לשפר את הישגה בתחרות שנערכה בפונה (הודו). ההתחלה הייתה סולידית מאוד – ניצחון בלבן ותיקו בשחור. כך במשך שישה סיבובים שלאחריהם פיגרה בחצי נקודה אחרי המובילות. ואז לחצה גוריאצ'קינה על הדוושה עם שישה ניצחונות רצופים על מרבית יריבותיה העיקריות שכללו את פדמיני מהודו, צ'ומפיטאז מפרו חדמאלשרייה מאיראן וז'אי מסין.

התואר היה מובטח לאחר 12 סיבובים, והתיקו בסיבוב האחרון עם איבנוב מפולין כבר לא שינה דבר. גוריאצ'קינה סיימה את התחרות עם תוצאה גבוהה מאוד של 11 מ-13. עם זאת יש לזכור כי אלופת העולם ייפאן הו (אשר טרם חצתה את גיל 20) עדיין מדורגת במד-כושר לפני גוריאצ'קינה בהפרש 243 נקודות, וזהו בעצם האתגר הנוכחי של אלכסנדרה: להפוך מאלופת נוער סדרתית לשחקנית צמרת עולמית.

נציגות פרו ואיראן הפתיעו כאשר זכו במדליות הכסף והארד. מעניין כי הסיניות ששלטו בשחמט הנוער העולמי בשנים עברו היו הפעם רחוקות מהצמרת. חשוב לשים לב שהודו מארחת את התחרות זו הפעם הרביעית מאז 2002, ובמקביל מתרחשת פריחה אדירה בשחמט הנוער שלה בקרב הבנים והבנות כאחד. בתחרות זו הסתפקו הנציגות המובילות של הודו במקומות הרביעי והחמישי.

ישראל לא הייתה מיוצגת זו, וחבל – כי בדירוג העולמי עד גיל 20 מופיעות שתי ישראליות במקומות מכובדים: מרסל אפרוימסקי במקום ה-19 (2316) ויוליה שווייגר במקום ה-22 (2306). שתיהן בחרו במקום התחרות הזאת לשחק באייל-אוף-מן, היכן שיוליה הייתה קרובה מאוד לסיים את הדרישות לתואר רב-אמן לנשים. באשר למרסל הסיפור עצוב יותר: בעקבות מחלוקות עם איגוד השחמט היא ויתרה על מקומה בנבחרת ישראל לאולימפיאדה ונכון להיום אינה מייצגת אותנו בתחרויות רשמיות.

לדעתי, על אף העובדה שאליפות העולם לנוער עד גיל 20 נערכת לעתים קרובות באזורים מרוחקים כמו הודו ודרום אמריקה, על האיגוד לתת את הדעת על ייצוג מכובד שלנו במסגרת זו. עבור הישראלי היחיד שזכה בתחרות זו אי פעם – אמיל סוטובסקי (1996) – זו הייתה התחלה של קריירה מפוארת.

 @@wjung14 (1).pgn@@