לאוניד (זבולון) גופשטיין (1953- 2015)

לא כך פיללנו לפתוח את הכתבה השבועית שלנו. רב-אמן לאוניד גופשטיין, מטובי שחקנינו בשנות התשעים וראשית המילניום, ידידי וחברי לקבוצות אחדות לאורך שנים רבות ובארצות שונות, נכנע בקרב הגדול של חייו למחלה קשה וממושכת והוא בן 62 בלבד.






מאת יוחנן אפק

הוא עלה מאוקראינה ב-1990 ומאז שיחק בהצלחה רבה באינספור אירועים בזירה המקומית והבינלאומית. הוא אף ייצג את ישראל באולימפיאדת מנילה 1992.שיחקנו יחדיו במשך שנים במרכז ביכורי העיתים שם גם שימש כמאמן וגם בקבוצות בצרפת ובגרמניה. מאוחר יותר הוא ניסה כוחו בארגון אירועי שחמט.הוא היה מאוד ידידותי ואהוד על הכל וגם בשיא כוחו השחמטי נותר צנוע ומסביר פנים. לפני כמה שבועות דיברנו בטלפון והוא שמח מאוד שלא שכחנו אותו. אתמול נתקבלה הידיעה המרה.

הלויתו התקיימה ביום ראשון 27.12.2015 בשעה 16:30 בבית העלמין קרית שאול.

 יהי זכרו ברוך!

ישראלים באליפות אירופה


במינסק בירת בלארוס נסתיימו בהצלחה אליפויות אירופה בשח-מהיר ובזק. באליפות המהירה נטלו חלק  כ-700 שחמטאים מ-29 מדינות, גם אם רובם המכריע של המשתתפים היו באורח טבעי מן המדינה המארחת ומרוסיה השכנה. 68 רבי-אמנים, 11 רב אמניות ו -51 אמנים בינלאומיים הבטיחו לחימה עיקשת ב-11 סיבובים  על כל חצי נקודה. בתומה הוכתר כאלוף היבשת הרוסי איבן פופוב עם 10 נקודות, לפני הארמני 9.5 והאוקראיני המפתיע ואדים רזין, נטול תואר בינלאומי, שדורג ראשון בקבוצת צוברי 9 נקודות עימם נמנה גם הישראלי המצטיין באירוע איליה סמירין שדורג במקום החמישי המעולה. גם אלוף ישראל ויקטור מיכלבסקי ואלכס חוזמן רשמו הישג נאים משדורגו במקומות ה-17 וה-21 בהתאמה עם 8.5 נקודות כל-אחד. ישראלים נוספים: מיכאל רויז 7.5 (מקום 62),דויד גורודצקי 7 (118),מתן גורודצקי פיליפ זיסמן, סופיה טופורקובה 6 כ"א, אברהם מלאכי 5. 

560 שחקנים התמודדו ב-22 סיבובי אליפות הבזק וכאלוף אירופה החדש הוכתר האזרי ראוף מאמדוב עם 18 נקודות שהקדים באיכות נקודותיו את שותפו לבכורה הרוסי בוריס סבצ'נקו. הם הקדימו בנקודה שני רבי אמנים רוסיים אלכסנדר ריאסנצב ודמיטרי בוכארב 17 כ"א. המשלחת הישראלית לא השתלבה בצמרת הגבוהה.  חוזמן היה הישראלי המוביל במקום ה-39 עם 15 נקודות, לפני  רויז (מקום 42) וסמירין (46) 14.5 כ"א, מיכלבסקי  (69) וד. גורודצקי (71) 14 כ"א, זיסמן 13.5, מלאכי 12, מ.גורודצקי 11, טופורקובה 9.5.  רבי האמנים הנודעים שורט ומוטילב הסתפקו, אגב, ב-9 נקודות כל-אחד. 

בסרטי וידיאו מן האירוע, בהם מככב, בין השאר, איליה סמירין, אפשר לצפות כאן: 

http://champ.openchess.by/en/ 


בראון- רביעי בוואנדובר


רב-אמן טל בראון השתתף במהדורה ה-12 של התחרות הפתוחה בוואנדובר שבצרפת המתהדרת בהיותה החזקה באירועי השחמט הרבים לכבוד חג המולד במדינה. בתחרות הראשית נטלו חלק  בדיוק מאה שחקנים מ-16 פדרציות מהם 8 רבי אמנים. המנצח היה האוקראיני סרגיי פדורצ'וק עם 7.5 מ- 9 ללא הפסד לפני המולדובי אב"ל ולדימיר חאמיטביצ'י (אף הוא ללא הפסד) והסינית רב-אמנית טינג'י ליי 7 כ"א. טל דורג במקום הרביעי כטוב בין ארבעת צוברי 6.5 נקודות לאחר שהתמודד עם כל שלושת קודמיו בדירוג. הוא נפרד בתיקו משני הראשונים ונחל הפסד בודד לשלישית. שותפיו של טל למקום הרביעי היו הצרפתים אב"ל ג'ונתן דורראסו ור"א כריסטיאן בואר והגרמני לב ינקלביץ'. הישראלי גבריאל בטאגליני-פלום, המייצג עדיין את צרפת ,סיים עם 5.5 נקודות לאחר שלא הופיע למשחקו מן הסיבוב האחרון. 


http://vandoeuvre-echecs.com/en/

בצילום: טל בראון מול הלטבי וויסטורס מאיירס (אתר רשמי).     


פוסטני- חמישי בזאדאר

מאבקו של יבגני פוסטני, הישראלי הבודד מול כל הצמרת הקרואטית בעיר החוף זאדאר, צלח רק עד לסיבוב השמיני והלפני אחרון שלאחריו הוליך לבדו בראש עם 6 נקודות וללא הפסד. בסיבוב האחרון הוא התמודד עם זדנקו קוז'ול הוותיק, אלוף אירופה לשעבר, ונחל את הפסדו היחיד באירוע. בסופו של יום נרשמה בכורת התחרות לזכותם של קוז'ול ובן-ארצו ר"א סשה מרטינוביץ' עם 6.5 נקודות כל-אחד, לפני רבי האמנים בורקי פרדוייביץ' (בוסניה), פוסטני, הקרואטים הרוויה סווטיץ', איבן סאריץ', אנטה ברקיץ', מלאדן פאלאץ והאוסטרי אב"ל רוברט קרייזל 6 כל-אחד. 52 שחקנים משמונה ארצות, מהם 14 רבי אמנים ושבעה אמנים בינלאומיים התמודדו באירוע.

 

אגוזים קשים לפיצוח 

באולם ולדימיר דבורקוביץ' במוסקבה ערך האיגוד הרוסי בראשות איל ההון אנדריי פילאטוב לכבוד חג המולד תחרות בין-דורית מעניינת (שכונתה "מפצח האגוזים") בשיטת שוונינגן: מלכים מול נסיכים. שותפים לארגון היו הקרן לעידוד השחמט כאמנות מיסודו של פילאטוב והאוליגרך אולג סקוורצוב העומד גם מאחרי התחרות המסורתית בציריך. בתחרות הראשונה התמודדו בשורות המלכים: סגני אלופי העולם לשעבר הישראלי בוריס גלפנד וההונגרי פטר לקו; אלוף אירופה , הרוסי יבגני נאייר ואלוף רוסיה לשעבר אלכסנדר מורוזביץ' מול הנסיכים: מנצח הליגה הרוסית העליונה ולדיסלאב ארטמייב, מחזיק הגביע הרוסי איבן בוקאבשין, אלוף העולם לנוער עד גיל 20 מיכאיל אנטיפוב ואלוף הנוער הרוסי גריגורי אופארין. כל שחקן בקבוצה הקשישה התמודד בשחמט קלאסי ובשח-מהיר עם כל אחד מחברי הקבוצה הצעירה עם איסור על הצעת תיקו לפני המסע ה-40 במשחקים הקלאסיים.כל ניצחון זיכה בשתי נקודות ותיקו בנקודה אחת. הדור הצעיר אכן נתגלה כאגוז קשה למדי    לפיצוח כשבתום שני הסיבובים הקלאסיים הראשונים היתה התוצאה שקולה לחלוטין 8:8. בסיבוב השלישי כבר בלטה עדיפות הניסיון 6: 2, בסיבוב הרביעי שוב 4:4 ובסיכום הקלאסי 18: 14 לגלפנד וחבריו.  

במקביל נערכת גם תחרות לכשרונות צעירים בשיטה דומה לילדים גילאי 11- 12 מול נערות בנות 16- 17. יד הנערות  היתה על העליונה והן ניצחו בסיכום ארבעת הסיבובים הקלאסיים בשיעור המזערי 17: 15. 

היום ומחר נערכים המשחקים המהירים.  אפשר לצפות  בהם גם כאן:                     

https://arena.chessdom.com/#/stream_tournaments/show/1262                                                                                 

  ספר השנה לגלפנד!

 (קבלת החלטה עמדתית בשחמט) Positional Decision Making in Chess 

ספרו המצוין של בכיר שחמטאינו בוריס גלפנד (במשותף עם ר"א יעקב אגארד) בהוצאת קווליטי צ'ס  הוכתר כספר השנה ל-2015 מטעם איגוד השחמט האנגלי. השנה היתה ההכרעה קשה במיוחד לחבר השופטים (ריי אדוארס, ג'וליאן פראנד ושון מארש), שהתלבט בין שלושה כותרים. מלבד ספרו של גלפנד היו מועמדים ברשימה הסופית גם ספרו של רב האמן היהודי-אמריקני ג'ואל בנג'מין:  

Liquidation on the Chess Board 

החלק השלישי והאחרון בטרילוגיה של גארי קספארוב אודות משחקיו הנבחרים מן השנים 1993- 2005. 

להלן נימוקי השופטים לבחירתם: " ספר זה נכתב על-ידי גלפנד, שחקן הצמרת העולמית בשני העשורים האחרונים במשותף עם רב-אמן יעקב אגארד, סופר שזכה כבר בפרסים. הרעיון היה 'שאגארד ישאל את השאלות הנכונות ויקבל מגלפנד את תובנותיו' שהרי מה שמובן מאליו לגלפנד לא בהכרח ברור לרבים אחרים. השילוב בין השניים פעל מצוין. התוצאה היא התבוננות מרתקת באופן בו פועלת חשיבתו של שחקן דגול, בספר זה במהלך קרבות עמדתיים. חלק נכבד בגישתו של גלפנד הוא אינטואיטיבי ואינסטינקטיבי יותר מאשר חישוב מפרך, אף שיש גם מזה. הוא נשען על שיפור ותחזוק עמדתו ומניעת משחקו הנגדי של היריב. במידה מסוימת שם הספר מטעה מאחר שהתוכן מדבר פחות בקבלת החלטות בעמדות מסוימות ויותר בגישה הכללית כפי שלמד גלפנד כילד ממשחקיו של עקיבא רובינשטיין, השחקן האגדי מראשיתה של המאה הקודמת. הפרק הראשון נקרא 'לשחק בסגנונו של עקיבא רובינשטיין' וכולל רבים מקרבותיו עם הערות מרתקות בנות זמננו של גלפנד על משחקים מן העידן ההוא. 

גלפנד מתייחס בצניעות אך בביטחון לכישוריו הוא, עם יכולת עצומה, ניסיון וידע.ועדיין אפילו הוא רואה בשחמט משחק קשה ותובעני, מה שמהווה מקור נחמה לכולנו".   


למידע ותגובות:  

[email protected]