שחמט ללא פשרות בתחרות יפת

בבית הספר התיכון שליד האוניברסיטה העברית בירושלים נסתיימה ערב כניסת השבת האחרונה התחרות הבינלאומית השלישית לזכרו של גדעון יפת.






היה זה שיאה של חגיגת קיץ מרהיבה בבירה שראשיתה במשחקי גביע המדינה במיתחם התחנה הראשונה והמשכה במפגן הסימולטני ההמוני לרגלי מגדל דויד.

גדעון  יפת

פרקליט גדעון יפת (1928- 2013) יליד ירושלים, היה חובב שחמט וספורט נלהב. אביו, שהיה סגנה של הנרייטה סולד האגדית (מי שהקימה את ארגון עליית הנוער והיתה ממייסדות "הדסה"), נמנה עם מייסדי שירותי הרווחה בישראל. גדעון היה בוגר הגימנסיה רחביה, בית הספר התיכון המודרני הראשון בעיר, שירת כנוטר בכפר סולד שבגליל, וכחבר פעיל ה"הגנה" נאסר על-ידי הבריטים ושוחרר רק עם הכרזת המדינה וסיום שלטון המנדט. הוא לחם בקרבות על ירושלים הנצורה במלחמת העצמאות ואף נמנה עם מלווי השיירות שנשאו אספקה לעיר, כמפקד צוות מרגמות. לאחר המלחמה למד משפטים באוניברסיטת סורבון בפאריס ופתח משרד עורכי דין שפעל בירושלים כיובל שנים. במסגרת תפקידו היה גם עורך הדין הראשון שייצג את הקהילה הערבית בעיר לאחר מלחמת ששת הימים. 

השחמט היה תחביבו המועדף אותו גם הנחיל לילדיו ולנכדיו. הוא היה גאה בהיותו היחיד שחילץ תיקו במשחק הסימולטני מול רב-אמן אלכס חוזמן אף שהיה הקשיש במתמודדים. עם זאת גם הצטיין בספורט כרץ למרחקים ארוכים ומרתון, ברוח המוטו של חייו- "נפש בריאה בגוף בריא". 

התחרות שמטרתה לקדם את טיפוח השחמט בישראל מוקדשת להנצחת זכרו של גדעון. המשפחה נותנת החסות  ובראשה בנו, גלעד והמועדון הירושלמי, גאים לצעוד בדרכו ולהמשיך את מורשתו. שותף לתחרות הראשית הוא גם ארגון השחקנים המקצוענים הבין-לאומי. בברכת ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, למשתתפים אפשר לצפות כאן: 

  http://jeruchess.com/GideonJaphet2016/ 

את טקס הפתיחה ניתן לראות כאן: 



מי ומי ? 

בארבע קטגוריות התחרות התמודדו בשבעה סיבובים שוויצריים (ובכלל זה יום אחד למחרת סיבוב הפתיחה עם סיבוב כפול), בסך הכל 221 שחמטאים מכל רחבי הארץ וגם מעבר לים, מהם בדיוק 50 שחקנים בתחרות הראשית, על קרן פרסים נדיבה בת 55 אלף ש"ח . 

אולם התחרות לפני פתיחת הסיבוב הראשון

מחצית המשתתפים בקטגוריה הבכירה היו בעלי תארים בינלאומיים: 12 רבי אמנים, ארבעה אמנים בינלאומיים, אמנית בינלאומית אחת ושמונה אמני פיד"ה. את הדירוג המוקדם הוביל שחקן העילית העולמית, רב האמן הגרמני ארקדי ניידיץ' בן ה-30, המייצג כיום את אייזרביג'ן, שהגיע לאירוע עם רעייתו, בכירת השחמטאיות הישראליות, האמנית הבינלאומית יוליה שוויגר, אשר העפילה לאחרונה לדו-קרבות על אליפות העולם לנשים. במשתתפים היו גם שורה של אלופי עולם: אלופת אירופה הטרייה ואלופת העולם לשעבר (2012), האוקראינית אנה אושנינה , אלוף העולם לסניורים בשנים 2010, 2013 ו-2014, הצרפתי אנטולי וייסר והכוכבים העולים רבי האמנים הצעירים אלכסנדר בורטניק בן ה-20 (אוקראינה) אלוף העולם לנוער עד גיל 18(2014) ומיכאיל אנטיפוב (רוסיה) בן ה-19, אלוף העולם המכהן לנוער עד גיל 20. העשירייה הראשונה בדירוג כללה שני חברים טריים בנבחרת האולימפית של ישראל, רבי האמנים תמיר נבאתי וטל בראון ואת צעיר רבי האמנים הישראליים, אביטל בורוחובסקי.גם אורי קובו, האמן הבינלאומי הראשון שגדל בירושלים,היה בין המשתתפים. לשחקנים הצעירים הרבים שהגיעו לאירוע מכל רחבי הארץ, היתה זו הזדמנות פז וחוויה בלתי נשכחת, הנדירה במחוזותינו, לצבור ניסיון בינלאומי חשוב לצידם של כוכבים בעלי שם עולמי. כל 25 קרבות התחרות הראשית שודרו לרחבי הגלובוס הן באתר הרשמי והן באמצעות אתרים בינלאומיים מובילים כאשר על המבצע התקשורתי  המורכב מנצח במיומנות רבה שאול ויינשטיין

מהלך ותוצאות 

המירוץ נפתח כצפוי בשליטה ברורה של הפייבוריטים עם הפתעות מעטות. בתום הסיבוב השלישי נהנו רק  שלושה  רבי אמנים  (ניידיץ', נבאתי ודבויריס) ממאזן מושלם. במחצית הדרך –בסיבוב הרביעי- מיתנו השחקנים המובילים במשהו את המזג הקרבי שלהם כדי לייצב את אחיזתם בפיסגה, מבלי להיגרר להרפתקנות יתרה. כתוצאה מכך חולקה הנקודה בכל אחד משלושת מפגשי הצמרת. האמן הבינלאומי הרוסי דאניל יופה ניצל זאת כדי לתקוע אף 

הוא יתד בפסגה הודות לניצחון מאלף על טל בראון:  

השחור שכח את אימרתו הידועה של טרטקובר "קודם תצריח ואחר כך תתפלסף!" (בצרפתית זה מתחרז יפה) והלבן ניצל בזריזות את העיכוב הבלתי נסלח: 19.ר:ו6! ר:ו6? (נחוץ 19...ז:ו6 אבל גם אז יגביר הלבן את לחצו העמדתי ע"י 20.פח4)  20.מהד5! זהו המסע החזק שנעלם מעיני השחור. עכשיו על 20... 00 יבוא 21.צד6 והפרש הכפות אנכית על הטור נלכד. 20...מהג8 21.צא7! ועכשיו מרותק הפרש אופקית על השורה להגנה על הערוגה ו7! לנוכח האיום הממשמש ובא 22.רב5 הימר השחור על התקפה נואשת: 21...00 22.צ:ד7 מהג2 23.מו1 מה:ב2 24.פ:ה5 ד3 25.פ:ד3 מהג2 26.פה1 וכאן החליט להניח את נשקו באין לו תמורה כלשהי לכלי החסר. 

הסיבוב השישי בתחרות כבר ראה התבהרות בצמרת ובתומו סומן למעשה מנצח התחרות גם כאשר נותר סיבוב לסיום. הקרב המרכזי,בין שני המוליכים בראש, ניידיץ' ויופה, אלא שהרוסי לא מצא את התוכנית הנכונה ואיפשר ליריבו הגדול לשפר את עמדתו בלא הפרעה עד לקריסת אגף המלך של השחור.למעט הקרב הזה, בצמרת הגבוהה היתה זו דווקא שוב שעתם היפה של השחורים כאשר בשלושת הקרבות הנותרים, כולם בין רבי-אמנים, נחלו הלבנים מפלות צורבות.לקראת הסיבוב האחרון פתח ניידיץ' פער בן נקודה מן הדולקים לשווא בעקבותיו והבטיח לעצמו לפחות בכורה משותפת, גם אם יתרחש הנורא מכל מבחינתו. 

 אנטיפוב, היריב, אכן החליט לנסות את מזלו אך לא השכיל לנצל את יתרון הכלים הלבנים כדי להשיג עדיפות כלשהי ואף החליף את רצו לבן הערוגות בהחלישו בכך משמעותית את עמדתו. לאחר המסע ה-23 הגיע הקרב לעמדה שלפנינו: 


לנוכח חולשת הרגלי ד3 ושליטת הרץ השחור בערוגות הלבנות החליט הלבן לסבך את העמדה בכל מחיר ויהי מה:

24. פד5 !? ר:ד5 25.ג:ד5 מה:ד5 26.מהו3 000! 27.ר:ב4 מב8 28.רג3 צחה8 29.פד2 (או 29.מהה3 ו5 30.פד2 פד6 והשחור ממשיך להגביר את לחצו) 29...מה:ו3 30.פ:ו3 ה4 31.פז1 ה:ד3 (הלחץ נשא פירות והמערכה הוכרעה) 32.מד2 ג4 33.רב4 א5 34.רא3 צה4 הלבן נכנע. והמדורג מספר אחת פתח פער של נקודה וחצי(!) והוכיח שכאן הוא רמה בפני עצמה.

 מאבק שקול התפתח בקרב בין נבאתי ובראון,עד לסיום הצריחים שנחתם בתיקו אשר הבטיח לשני היריבים את חלוקת הסגנות כמו גם שני ישראלים צעירים נוספים: אביטל בורוחובסקי ונמרוד ויינברג. 

 בקבוצת צוברי 4.5 נקודות ראויים לציון הישגיהם של יונתן בקלצ'וק ואוריאל ארלינסקי שגברו בסיבוב האחרון על אושנינה וסופר. אורי קובו התאושש על חשבונה של יוליה שווייגר אבל לאמיתו של דבר היה קרוב מאוד למפלה נוספת. הן אנה והן יוליה פתחו היטב את התחרות אך נראה שהתעייפו במחציתה השנייה ונאלצו להסתפק בסיומה בחמישים אחוז צנועים כל אחת. 

 הדירוג בצמרת התחרות הראשית: ארקדי ניידיץ' 6.5; דאניל יופה, תמיר נבאתי, טל בראון, אלכסנדר חוזמן, אלכסנדר בורטניק, אביטל בורוחובסקי ונמרוד ויינברג 5 כל-אחד; מיכאיל אנטיפוב, אורי קובו, אוריאל ארלינסקי, ויונתן בקלצ'וק 4.5 כל-אחד. 

בתחרות המשנית (54 משתתפים) חל מהפך של הסיבוב האחרון כשהמוביל המפתיע עד אז אורי כוכבי, נחל הפסד בודד מול מרק גלייזר, שהדיחו מן הפסגה וכבש אותה בצוותא עם איגור בירנבוים 6 כ"א, לפני ארקדי סלומינסקי ואורי כוכבי 5.5 כל-אחד; מרק טראווינסקי ואורי יניב 5 כל-אחד. בתחרות המשנית הקצרה יותר ניצח שאולי בלייך אשר גבר על כל חמשת יריביו. גם ישי וורקר ויותם מגד בתחרות החובבים צברו את מלוא 5 הנקודות. .משחק נוסף שנערך ביניהם להתרת השוויון הכתיר את יותם כמנצח התחרות.  

 תוצאות מלאות של כל הקטגוריות ונתונים סטטיסטיים אפשר למצוא כאן:


http://www.chess-results.com/tnr224260.aspx?lan=17&art=0&wi=821

ביקור בכנסת


 משחק בכנסת

אירוע מיוחד היה ביקורם של בכירי השחקנים האורחים ומשפחת יפת במשכן הכנסת, אליו הצטרפו גם קברניטי המועדון הירושלמי ויו"ר איגוד השחמט דני פורת. את פניהם קיבלו יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין  והשר לענייני ירושלים זאב אלקין, שהוא בעצמו חובב שחמט נלהב (ושהיה כזכור היחיד שחילץ תיקו במשחק הסימולטני מול אב"ל סשה קפלן בהפנינג של משחקי הגביע) .לאחר סיור מודרך בבניין, שכלל גם הצצה בדיוני המליאה וצילום קבוצתי חגיגי ,הפגינו האורחים את כישוריהם על גבי הלוח המשובץ.

גלעד יפת מעניק את חולצת התחרות ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין

משחק היד\מח בין זאב אלקין וארקדי ניידיץ בצד אחד מול אנה אושנינה ויוליה שוייגר בצד השני הונצח בוידאו:


אלכס חוזמן בסימולטן

בצד התחרויות הרשמיות נהנו חובבי השחמט גם מכמה אירועים נלווים. לרב האמן אלכס חוזמן, היה למעשה גם ביום השלישי סיבוב כפול כאשר התמודד בבוקר במשחק סימולטני מול 30 חובבים נלהבים. הוא ניצח ב-27 משחקים ובשלושה חילצו יריביו תיקו. המאושרים היו אלון זולטי והאחים נתי ובנימין גלנט. דו-קרב ראווה ידידותי בשלוש מערכות בשחמט בזק נערך בין קבוצת אורחים (אושנינה, וייסר, בורטניק ויופה ) לבין המקומיים (בראון,נבאתי, בורוחובסקי/ מינדלין וקובו) אשר נסתיים ללא הכרעה 6:6! ( 2:2 ; 1.5:2.5; 1.5 :2.5) והיתה גם סדנת אורח של רב-אמן ויטאלי גולוד ואפילו סמינר לשופטים בהנחיית השופט הבינלאומי אלמוג בורשטיין

את הוידיאו של סימולטן חוזמן אפשר לראות כאן:

https://www.facebook.com/jeruchess.chess/videos/1165882773479720/

צילום קבוצתי במשכן הכנסת

טקס הסיום וחלוקת הפרסים, בנוכחות משפחת יפת שפרשה את חסותה על האירוע והיתה מעורבת בכל פרטי הארגון והביצוע , מנכ"ל איגוד השחמט גיל בורוחובסקי, יו"ר מועדון ירושחמט (ששיחק בעצמו בתחרות הראשית) ד"ר פיליפ זיסמן ומנהל התחרות  אלון כהן-רביבו העניקו גביעים מדליות לזוכים בכל הקטגוריות. המברכים העתירו שבחים על הארגון המעולה לצוות הניהולי והשיפוטי המסור. בנוסף לחולצת "אני אוהב שחמט" קיבל כל משתתף תשורה מיוחדת למזכרת: דיסק און קי בדמות פרש עם אלבום מרהיב של התחרות פרי עדשותיהם של דורית וגדי ריטבו המעטרות גם את הכתבה הזאת. להתראות בשנה הבאה!