אמיל וניצן זהרו בגיברלטר

אמיל סוטובסקי ובוריס גלפנד בצמרת תחרות גיברלטר. ציון לרב-אמן לניצן שטיינברג. סיומת מאכזבת לסמירין בוויק אן זה . עוד ספר ביכורים ישראלי.






תשומת לב קהיליית השחמט העולמית נחלקה במחצית הראשונה של חודש ינואר בין שני אתרים זעירים באירופה שבשאר ימות השנה כמעט ואינם זוכים לאזכור חדשותי. גם החלק הארי של צמרת השחמט העולמי נחלק הפעם בין המהדורה ה-79 של הווימבלדון השחמטי בעיירת החוף ההולנדית לבין המהדורה ה-15 של החשובה בתחרויות הפתוחות על הצוק המפורסם בקצה חצי האי האיברי. 

הגיבור הגדול של תחרות גיברלטר היה הכוכב הספרדי הנוסק במהירות אל מועדון ה-2700+, רב-אמן דויד אנטון אשר דורג ראשון לפני שותפיו, הידועים יותר, לבכורה – האמריקני היקארו נקאמורה והסיני יו יאנגי 8 נקודות בעשרה סיבובים כל-אחד.כל השלושה צלחו את התחרות ללא הפסד אבל הספרדי, הנמוך מהם משמעותית במד-הכושר (2650) הרשים במיוחד כאשר גבר, בין השאר, על טופאלוב ועל הישראלים גלפנד וסוטובסקי ונפרד בתיקו מנקאמורה,מן הצרפתי מס.1  מקסים ואשייה-לגראב ובסיבוב האחרון מן האנגלי מס.1 מיקי אדמס. לפני הסיבוב האחרון הוא הוליך לבדו בראש אבל התיקו עם אדמס אפשר לנקאמורה , שניצח את הצרפתי רומיין אדוארד וליו-יאנגי שגבר על בת ארצו יו וניון, השנייה בדירוג השחמטאיות העולמי,  לסגור את הפער המזערי ולהצטרף אליו .בשובר השוויון היה זה כבר נקאמורה שהוכיח שוב את עליונותו, הביס את שותפיו בשלב קרבות הבזק (לאחר שהמשחקים המהירים נסתיימו בתיקו) וצירף תואר שלישי רצוף בגיברלטר (ורביעי בסך הכל) למאזן הישגיו התופח. 

המנצח היקארו נקאמורה גובר  1.5: 0.5 על  דויד אנטון בשובר השוויון.

במרחק חצי נקודה אחריהם סיימה חבורה מרשימה שכללה מלבד ואשייה-לגראב ואדמס, גם את הבולגרים וסלין טופאלוב ואיבן צ'פארינוב ואת הישראלים אמיל סוטובסקי ובוריס גלפנד עם 7.5 נקודות כל-אחד.לגלפנד, שפתח עם תיקו מפתיע מול האנגלי אב"ל רוברט בלין, היו למעשה בהמשך רק שני יריבים כערכו: מצח התחרות לו הפסיד וואשייה-לגראב עמו סיים בתיקו בסיבוב האחרון. לאמיל היתה זו, לדבריו, התחרות הטובה ביותר זה שנים. החל מן הסיבוב השלישי הוא התמודד בזה אחר זה עם שמונה רבי אמנים ובמיטב סנונו הלוחמני המפורסם סיים בתיקו רק משחק אחד מול הסינית יו וניון. הוא הפסיד אמנם, כאמור, לאנטון וגם לטופאלוב אבל גבר על הרוסי ויטיוגוב, על ההודי באבו לאלית , הספרדים קואנצ'ה ודל ריו ובסיבוב האחרון- על הלטבי המצטיין איגור קובאלנקו. 14 רבי אמנים צברו 7 נקודות ובכללם  האנגלים הוואל ושורט, האמריקני קרואנה האזרי ניידיץ' והרוסי סווידלר.  255 שחמטאים מ-54 פדרציות השתתפו בקטגוריית המאסטרס לרבות 71 רבי אמנים ו-48 אמנים בינלאומיים. 

אמיל גובר על הרוסי ניקיטה ויטיוגוב

.ועם התיקו היחיד שלו באירוע מול יו וניון, הגברת השניה בדירוג העולמי

ניצן שטיינברג- ציון לרב-אמן

הישראלי המצטיין השני בתחרות היה ללא ספק האמן הבינלאומי הצעיר ניצן שטיינברג אשר צבר 6.5 נקודות מול הרכב חזק במיוחד. הוא רמז על כוונותיו כבר בסיבובים השני והשלישי עת נפרד בתיקו משני כוכבי  העל מקסים ואשייה לגראב (מעמדה עדיפה) והרוסי פטר סווידלר.בסיבוב השישי נוצח אמנם בידי גלפנד (בדרבי הישראלי היחיד באירוע כולו) אבל גמל מייד בשלושה ניצחונות רצופים לרבות על רבי האמנים ודים זביאגינצב (רוסיה) ומקסים לגארד (צרפת). ערב הסיבוב האחרון כבר חגג ציון ראשון לתואר רב-אמן שגם הפסדו בסיבוב האחרון לאנגלי הנודע נייג'ל שורט לא יכול היה לקלקל. 

6.5 נקודות צבר גם אלוף ישראל לשעבר, ויקטור מיכלבסקי שעם יריביו נמנו רק שני רבי אמנים. 6 נקודות צבר אלכס חוזמן שנפרד, בין השאר בתיקו מניידיץ', צ'פארינוב וויטיוגוב אבל נוצח בסיבובים השמיני והאחרון בידי האנגלי דיוויד הוואל וסווידלר. גם אורי קובו סיים עם 6 נקודות. אפשר שלניצחונו המביך משהו מול וסילי איבנצ'וק בסיבוב השני לאחר שהאחרון עבר על הזמן בעקבות טעות ברישום המסעים, היתה השפעה הפוכה מן המקווה על ביצועיו בהמשך, שכן שום תוצאה יוצאת דופן לא נרשמה לזכותו עד לסיום התחרות. 

תחרות טובה היתה גם לישראלית מס' 1 יוליה שווייגר ולאהוד שחר שהשלימו לא מכבר את חובותיהם לתואר אמן בינלאומי (לגברים). יוליה צברה 5.5 נקודות (לרבות חצי נקודה ללא משחק) והרשימה עם תיקו מול רבי האמנים דניאלה ווקטורו (איטליה), רומיין אדוארד (צרפת)  ואריק בלומקוויסט (שוודיה). אהוד צבר 5 נקודות מול הרכב שכלל 7 רבי אמנים ושני אמנים בינלאומיים. הוא נפרד בתיקו מרבי האמנים קווין ספראגט (קנדה), דמיאן לאמוס (ארגנטינה) ,סלוודור דל ריו  ומרק נרסיסו (ספרד) וגבר על רב האמן הגרמני יאן-כריסטיאן שרדר. שלושת הפסדיו בארבעת הסיבובים האחרונים מול רבי האמנים אדוארד וזביאגינצב והאמנית הבינלאומית נינו בטסיאשווילי מנעו ממנו הישג מעולה עוד יותר. אודי וייסבוך צבר 4.5 נקודות ללא בשורות מיוחדות. 

  התקרית המדוברת והמתוקשרת של הסיבוב האחרון אירעה ב"קרב" בין אלופת העולם הו-ייפאן לבין ההודי ר"א באבו לאלית בו זרקה הסינית את המשחק במתכוון בתוך 5 מסעים בלבד. מסתבר שהיא עשתה זו במחאה על כך שזווגה מול לא פחות מ-שבע שחמטאיות בעשרת קרבותיה (מולן צברה, אגב, 5 נקודות והפסידה לבת ארצה יו וניון השנייה לה בדירוג העולמי). למותר לציין שצעדה התמוה של הסינית, הסימפטית בדרך כלל, לא זכה לתמיכה מסיבית של עמיתיה והיא נאלצה להתנצל עד מהרה בפני מעריציה אבל בפני המארגנים עדיין לא. אחרי ככלות הכל לשחקנית במעמדה יש אחריות יתרה בעולם השחמט! למי שהחמיץ את המיניאטורה המקורית אז אלה הם מסעיה: 1.ז4 (פתיחת גרוב) 1...ד5 2.ו3 ה5 3.ד3 (חידוש?) מהח4+ 4.מד2 ח5 5. ח3 ח:ז4 הלבן נכנעה. לא בדיוק לתפארת השחמט. בסיום המשחק התראינה והתנצלה:


ניצן שטיינברג בפתיחת המשחק מול פטר סוידלר

אתר רשמי:

http://www.gibraltarchesscongress.com/   

סמירין נבלם בסיום

הקטגוריה הראשית בתחרות טאטא סטיל בוויק אן-זה נסתיימה בניצחונו ש הכוכב הפיליפינו-אמריקני ווסלי סו אשר צלח את האירוע לא הפסד וקינח עם ניצחון על הרוסי יאן נפומניאצ'י בסיבוב האחרון לאחר שהשיג עמדת זכייה כבר במסע התשיעי ובכלים השחורים! בעקבות ניצחונותיו בסנט לואיס ווייק אן זה נראה שסו מתקדם בצעדים מהירים לעבר עמדת הטוען לכתרו של מגנוס קארלסן. בעקבות ניצחונותיהם של סו ונקאמורה באירועי העל של החורף מתבססת במהירות ההגמוניה האמריקנית  ששיאה במדליית הזהב האולימפית  אשתקד בבאקו ונראה שעוד שיאים הרבה נכונו לה. לקארלסן נראתה התחרות בשלבים שונים כסיוט ששיאיו בהחמצת מט בשלושה מול ההולנדי אניש גירי ותבוסתו מול ההונגרי ריצ'רד ראפורט. את הסגנות בדירוג הסופי עלה בידו ליטול בדי עמל ועם חופן של מזל תחרותי בנצלו את הפסדיהם בסיבוב האחרון של יריביו למאבק בצמרת ווי יי ולבון ארוניאן אשר הלכו קצת רחוק מדי בניסיונם לשפר דירוג מול הפולני וויטאשק והרוסי אנדרייקין.  הפתעת התחרות היה ללא ספק העולה מן הצ'לנג'רס דאשתקד, ההודי בסקראן אדהיבאן אשר חילק את המקום השלישי עם שני המנוצחים . גם סרגיי קריאקין, תשוש עדיין מן הדו-קרב על אליפות העולם, היה רחוק מהיות מאושר מהישגו כמו גם שותפו למקום השישי פאבל אליאנוב שהיה המוביל המוקדם באירוע אך הרבה להחמיץ בהמשך. ההולנדי מס'1 , אניש גירי חש כנראה בנוח עם תוצאה של 50 אחוזים בעוד שבן ארצו לוק ון-ואלי יכול היה רק בקושי להתנחם על תחרות נוראה עם ניצחון של הסיבוב האחרון על ההודי האריקרישנה. 

הדירוג הסופי: 1. ווסלי סו (ארה"ב) 9;    2.מגנוס קארלסן (נורווגיה) 8;   3- 5. בסקראן אדהיבן (הודו), לבון ארוניאן, ווי יי (סין) 7.5 כל-אחד; 6- 7. סרגיי קריאקין (רוסיה), פאבל אליאנוב 7 (אוקראינה) כל-אחד;  8.אניש גירי (הולנד) 6.5;  9- 11. פנטאלה האריקרישנה (הודו),דמיטרי אנדרייקין (רוסיה), רדוסלאב וויטאשק 6 כל אחד; 12. יאן נפומניאצ'י (רוסיה) 5; 13.ריצ'רד ראפורט (הונגריה) 4.5 ; 14.לוק ון ואלי 3.5.  

בתחרות המשנית, הצ'לנג'רס, התנהל מאבק עיקש בין שלושה פייבוריטים על כרטיס העלייה לתחרות הראשית. לאחר הסיבוב העשירי צעדו בראש האוסטרי מרקוס ראגר, האמריקני הצעיר ג'פרי קסיונג' והישראלי איליה סמירין , חצי נקודה לפני הקנדי אריק האנסן והאנגלי גוואין ג'ונס  בשלב זה נפרדנו מן התחרות בסקירתנו הקודמת מייחלים להצלחתו של שחקננו בשלושת סיבובי ההכרעה. אלא שהבלתי צפוי אירע. מבין שלושת המוליכים בראש 

רק האוסטרי הצליח לצבור 2 נקודות מ-3 ואיפשר לאנגלי שצבר 2.5 נקודות להדביקו. לרוע מזלו של ראגר, שהוביל במרבית שלבי התחרות,  הפסדו היחיד היה מול ג'ונס ובסופו של יום היה זה האנגלי שזכה בזכות כך לשחק במאסטרס בשנה הבאה לשמחת מעריציו הרבים באיים הבריטיים. סמירין שניצח רק את הסינית טינגייה ונוצח בידי קסיונג' והאנסן נאלץ להסתפק בחלוקת המקום הרביעי-שישי עם 8 נקודות.

הדירוג המלא: גוואין ג'ונס (אנגליה) ומרקוס ראגר (אוסטריה) 9 מ-13 כל-אחד; ג'פרי קסיונג' (ארה"ב) 8.5; אריק האנסן (קנדה),שאנגליי לו (סין) ואיליה סמירין (ישראל) 8 כל-אחד;  אריאן טארי (נורווגיה) 7.5; ארווין ל'אמי (הולנד) ונילס גרנדליוס (שוודיה) 7 כ"א; בנימין בוק (הולנד) 5.5; ולדימיר דוברוב (רוסיה)4.5; יורדן ון-פורייסט (הולנד) 4; ליי טינגייה  (סין) 3.5; סופיקו גורמשווילי (גאורגיה) 1.5. 

נחמת מה ימצא איליה בהצלחת ספרו הראשון "לוחמת ההודית של המלך" בהוצאה הבריטית צ'ס קווליטי עליו כבר סיפרנו כאן. בגיליון מס.1 לשנת 2017  של כתב העת המוביל ניו אין צ'ס מעניק לו מבקר הספרים , רב האמן האנגלי מתיו סאדלר לא פחות מחמישה כוכבים בנמקו: "משחקיו של סמירין הם בעלי ערך לימודי עצום אבל זהו גם ספר מהנה ומלא השראה". יותר מזה?  

איליה סמירין ( משמאל) ופבל אליאנוב בחזית מוזיאון ון-גוך באמסטרדם . צילום: פייסבוק

אתר רשמי:

http://www.tatasteelchess.com/ 

ספר ביכורים לרויז!

המחברים הישראלים "משתלטים" במהירות על הוצאת הספרים הבריטית היוקרתית 

Quality Chess. 

בעקבות הכותרים המצליחים של בוריס גלפנד, בוריס אלתרמן, בוריס אברוך, ויקטור מיכלבסקי ואיליה סמירין ראה זה עתה אור , פרי מאמץ של 3 שנים, ספרו הראשון של חבר נבחרת ישראל, רב-אמן מיכאל רויז " ההגנה הנימצו הודית" בסידרה הפופולארית " רפרטואר של רבי אמנים". הספר בן 384 עמודים וניתן לרכישה בכריכה קשה או רכה.  "השיגעון שלי לשחמט" כותב מיכאל בהקדמה לספרו " ראשיתו בשנת 1989 כאשר כילד בן 6 ראיתי את אבי משחק עם דודי....התחלתי לאסוף ספרי שחמט ובשנת 1990 היו ברשותי ספרי שחמט רבים לרבות ספרו של דויד ברונשטיין על תחרות המועמדים ציריך 1953. היו הרבה קרבות ראווה בספר אבל אני התרשמתי במיוחד מן הקרב גלר-אאובה בו נקט אלוף העולם לשעבר בהגנה הנימצו –הודית וזכה לניצחון בלתי נשכח בעזרת התקפת נגד שהמוטיב המרכזי בה היתה הקרבת צריח. ההשפעה של הקרב הזה עלי היתה כה משמעותית  עד כי למשך העשור הבא נמנעתי מקבלת רגלי כפול "ג" במשחקי! 

"...הרעיון של ספרי הוא להעניק לשחקנים ידע מספק כנגד כל שיטה בשחקם את ההגנה הנימצו-הודית בכלים השחורים. אני מציע רפרטואר שלם לשחור לאחר 3...רב4." פרק לדוגמה מן הספר אפשר לקרוא כאן: 

http://shop.chess.co.uk/Grandmaster-Repertoire-The-Nimzo-Indian-Defence-p/pre-order-170201.htm



מיכאל רויז ותמונה של הספר

נסה כוחך בחיבור!

הנה זירה חדשה העשויה לאתגר גם את שחקנינו הבכירים: לכבוד יום הולדתו ה-65 של רב האמן והאטיודיסט ההולנדי הנודע יאן טימן, מוכרזות שתי תחרויות לחיבור סיומים: 1. תחרות הזמנה רק לשחקנים ושחקניות בעלי תארים בינלאומיים לגברים ולנשים (אמני פיד"ה, אמנים בינלאומיים ורבי אמנים). הנושא חופשי. השופטים: יוחנן אפק והאנס בהם. קרן הפרסים: 1000 יורו  2. תחרות פתוחה על הנושא: מט ברץ ( או מאבק כנגד מט ברץ). השופטים: יאן טימן והאנס בהם. קרן הפרסים: 1000 יורו.  

את יצירותיכם המקוריות אתם מוזמנים לשלוח לפני ה-1 ביולי 2017 אל מנהל התחרות, הרולד ון דר היידן  עדיף בקובץ פ.ג'.נ. בכל מחלקה רשאי כל מחבר להשתתף עם 3 יצירות לכל היותר. מותרות גם יצירות משותפות. תוצאות התחרות תתפרסמנה בסמוך ל-14 בדצמבר 2017, יום הולדתו ה-66 של יאן טימן.  

יוזם התחרות והספונסר שלה הוא "מר שחמט" ההולנדי, האמן הבינלאומי הנס בהם, החוגג בדרך זו 50 שנות ידידות קרובה עם בעל היובל. עוד על האירוע אפשר לקרוא כאן:   

http://en.chessbase.com/post/study-contest-jan-timman-turns-sixty-five

אמסטרדם 2005: יאן טימן מנתח אטיוד עם ידידו-כתבכם.

צילומים: ג'ון סונדרס וסופי טריי, אתר תחרות גיברלטר