אביב ישראלי בבודפשט

פסטיבל האביב המסורתי בבודפשט, גמר גביע המכללות, ישראלים בליגה הגרמנית, ועוד. עוד פרק בסדרת כתבות על ישראלים בזירה הבינלאומית.






בבודפשט ננעלה התחרות הראשית של פסטיבל האביב המסורתי בעליונותו הברורה של רב האמן הרוסי בוריס סבצ'נקו אשר נטל את הבכורה המשכנעת עם 8 נקודות בתשעה סיבובים ללא הפסד, נקודה תמימה לפני שלושת סגניו, קיריל סטופאק וולדיסלאב קובאלב (בלארוס) ואמרה קאן (תורכיה) 7 כל-אחד. המנצח גבר על ארבעה מששת רבי האמנים עימם התמודד ונפרד בתיקו רק מסגנו התורכי ומן הישראלי אביטל בורוחובסקי. אביטל דורג חמישי בצוותא עם סרגיי גריגוריאנץ (רוסיה) 6.5 כל-אחד. הוא פתח בסערה עם 4.5 מ-5 אבל אז נוצח בידי נבאתי וגריגוריאנץ אך התאושש עם שני ניצחונות בסיום. אלוף ישראל תמיר נבאתי סיים שביעי עם 6 נקודות (לאחר שפגש בזה אחר זה החל מן הסיבוב השלישי 7 רבי אמנים), כמו גם רבי האמנים פרנץ ברקש (הונגריה), ולדימיר אונישצ'וק (אוקראינה), ויקטור מיכלבסקי (ישראל), דושאן פופוביץ' ואלכסנדר אינדיץ' (סרביה), מסקאט אטבאייב (תורקמניסטן) וואהאפ סאנאל (תורכיה),אנדריי קובאלב (בלארוס), אוליבר מיהוק (הונגריה), האמנים הבינלאומיים סאביילי גולובוב (רוסיה) ואייל גרינברג (ישראל) וא"פ מרגן קקבאייב (תורקמניסטן). 146 שחמטאים מ-31 פדרציות נטלו חלק בקטגוריה הראשית של הפסטיבל ובכללם 28 רבי אמנים ו-38 אמנים בינלאומיים. המשלחת השנייה בגודלה הגיעה לאירוע מ...ישראל- לא פחות מ-14 ממשתתפי התחרות הראשית. שאר הישגיהם: אב"ל עומר רשף וא"פ יונתן בקלצ'וק 5.5 כל-אחד. ליונתן היתה זו תחרות מצויינת. בין השאר גבר על אורי קובו ונפרד בתיקו מרבי האמנים מיהוק וסנאל כשביצועו התחרותי 2458 שמבטיח לו ציון לתואר אמן בינלאומי. 

מבט על אולם המשחקים. ר"א תמיר נבאתי בלוח השני

אמני פיד"ה יבגני זנן ואריאל ארנברג (לשניהם זה תואר זמני) 5 כ"א; אמנים בינלאומיים גבריאל בטגליני ואורי קובו (שניהםכנראה לא ממש מאושרים מהישגיהם) וא"פ סער דרורי 4.5 כ"א; את ההפתעה הנעימה סיפקו הצעירים אור גלובוס (מד-כושר 2084; ביצוע תחרותי 2303, פרס מצטיין עד גיל 14), דניאל מגן (מד-כושר 2144; ביצוע 2334 וניצחונות על ההונגרים רב-אמן איבן פראגו ורב-אמנית טיציאה גארה!) 4.5 כל-אחד ויואב מיליקוו (מד-כושר 2024; ביצוע 2290). אלוף ירושלים הטרי שוהם רביבו כהן צבר 3.5 נקודות.

בתחרות המשנית השתתפו 140 שחקנים מ-26 מדינות לרבות ארבעה ישראלים. שלושה חילקו את הבכורה: גורבנגלדי אמנגלדייב ודולטוב האיגורבאן (תורכמניסטן) ופאולו בראקה (איטליה) 7.5 כל-אחד. והישראלים: שלומית ורדי צברה 5 נקודות; אלי מיליקוב רועי ששון 4; ענבר שביט 2.5.

                                       

גמר גביע המכללות

בסוף השבוע האחרון נערכו במועדון מרשל ההסטורי בניו-יורק משחקי הפיינל פור של של גביע המכללות האמריקניות לשנת 2017 בהרכב בינלאומי מרשים. התוצאות תאמו את ממוצע מד הכושר של הקבוצות בדירוג המוקדם. המנצחת היתה נבחרת אוניברסיטת וובסטר עם רבי האמנים ליאם קוואנג לה, ריי רובסון, אלכסנדר שימאנוב, וואסיפ דורארבאלי, איליה ניז'ניק ופריאד קנפאן עם 2.5 נקודות קבוצתיות (8 אישיות), לפני האוניברסיטה הטכנית של טקסס בראשות ר"א אנדריי בארישפולטס 1.5( 6 אישיות), אוניברסיטת סט. לואיס ( עם רבי האמנים דריוש סוויירץ, ירוסלב ז'רבוך ופרנצסקו רמבאלדי 1.5 (5 אישיות) ואוניברסיטת טקסס בדאלאס עם רבי האמנים דניס קדריץ', דני רזניקוב, הולדן הרננדז, דויד ברצ'ס, גיל פופילסקי ואנחל אריבאס לופז 4.5 (חצי נקודה קבוצתית).

ישראלים בליגה הגרמנית

שני ישראלים בלבד, חברי הנבחרת הלאומית מקסים רודשטיין ויבגני פוסטני, משחקים בליגה הגרמנית הראשונה ושניהם בקבוצת שוובישה האל הצועדת במקום השני אחרי האלופה הכמעט נצחית באדן באדן. המובילה (אותה מובילים קרואנה, ואשייה-לגראב, ארוניאן , אנאנד וסווידלר) ניצחה בכל עשרת מפגשיה עד כה ולה מאזן מושלם של 20 נקודות קבוצתיות. לשוואבישה האל (עם אינרקייב, יקובנקו, רודשטיין,מטלאקוב ולזניצקה) 8 ניצחונות, הפסד ותיקו( 17 נקודות קבוצתיות). בסיבובים התשיעי והעשירי שנערכו בסוף השבוע הקודם (18- 19 במרס) נעדר רודשטיין (שהיה עסוק בליגה הצ'כית) אבל שותף פוסטני שגבר על צמד יריביו, האמנים הבינלאומיים מיכאל פדורובסקי (באיירן מינכן) ולאון מונס (מ.ס.א. צוגצוואנג 82) וסייע לקבוצתו לנצח פעמיים 5.5 : 2.5 ולהעפיל אל סמוך לפסגת הדירוג. לזכותו בינתיים 3.5 נקודות בארבעת המפגשים בהם שותף. נותרו 5 סיבובים לסיום העונה.

בליגת הנשים הראשונה נערכו בחודש מרס 3 סיבובים. קבוצתה של הישראלית הבכירה יוליה ניידיץ'-שווייגר מן העיר דייציסאו רשמה שני ניצחונות והפסד: 3.5: 2.5 על ס.ק. להרטה ; 6: 0 על מדיצין ארפורט והפסד 2: 4 לבאד קנינגסהופן. יוליה תרמה למאזן הקבוצה ניצחון אישי אחד ושני תיקו ובסך הכל צברה העונה 5 נקודות בשמונה סיבובים על הלוח הראשון. דייציסאו צועדת במקום החמישי מבין 12 קבוצות עם 10 נקודות קבוצתיות. בראש מוליכה בתום הסיבוב השמיני (נותרו עוד שלושה) ס.ק. שוואבישה האל.


ר"א יבגני פוסטני

מקסים בליגה הצ'כית

גם למקסים רודשטיין, נציגנו בליגת העל בצ'כיה, האקסטרה ליגה היה סופשבוע מוצלח. קבוצתו רפיד פרדוביצה גברה בשבת האחרונה על לוקומוטיבה ברנו 5: 3 עם תיקו למקסים על הלוח הראשון מול אב"ל ריצ'רד ביולק. ביום ראשון ניצחה ראפיד את קבוצת מועדון דוראס (הנושא את שמו של אחד מגדולי השחמט המקומי, אולדריך דוראס שהיה גם מחבר אטיודים מצטיין) קרלובה פורה בשיעור 4.5: 3.5 כשמקסים, כשחקן המוביל, תורם נקודה מול ר"א דויד שנגליה.

הודות לצמד ניצחונותיה שומרת הקבוצה, עם סיבוב אחד לסיום, על מקומה השלישי עם 18 נקודות, אחרי המוליכה בראש וויסטוויסטה ליסה נד לאבם של דויד נווארה 27 ונובובורסקי 24.

 מתנת יום הולדת במיורקה

רב אמן דמיטרי טיומקין היה אלוף ישראל לנוער וגם אלוף אירופה לנוער עד גיל 20 ( טאלין 1997). מאוחר יותר ייצג את קנדה באולימפיאדת בקלוויה (מיורקה) 2004 וכיום הוא מתגורר עם רעייתו על האי הספרדי הקסום. כבר שנים שאין הוא שחמטאי מקצועני ונהנה משלל עיסוקים ותחביבים אחרים (בין השאר הוא הוא עדיין משחק כדורסל במועדון "קלוויה בסקט") אבל מסייע למועדון המקומי סאן קאייטאנו דרגונרה על הלוח הראשון בליגה של מיורקה. בשבת שעברה חגג דמיטרי את יום הולדתו ה-40 וגם זכייה באליפות הקבוצתית של האי שנסתיימה בדיוק באותו יום. דמיטרי שותף העונה בשישה מפגשים וצבר 4 נקודות. את הטבלה המלאה ותוצאות אישיות אפשר לראות כאן:

http://chess-results.com/tnr259823.aspx?lan=9&art=0&wi=821

דמיטרי טיומקין- תשורה נאה ליום הולדת עגול

הצלחות בגביע פיד"ה 

הפרובלמאי אריה גרינבלט, אמן בינלאומי לקומפוזיציה מן העיר אשדוד, חגג בינואר את יום הולדתו השמונים אבל גם ממרומי גילו הוא עדיין אחד המחברים הישראלים המצליחים ביותר בזירה הבינלאומית. הוא מפרסם ללא הרף במיטב כתבי העת בעולם וזוכה באינספור פרסים וציונים, לעתים מזומנות גם עם שותפו הצעיר, האמן הבינלאומי יבגני בורד. תחומי התמחותו והצטיינותו הבולטים הם בעיות תלת מסעיות ורב מסעיות. זה עתה נתבשרנו על שתי הצלחותיו הטריות ביותר בתחרות היוקרתית על גביע פיד"ה. במחלקת התלת מסעיות זכה אריה בפרס החמישי:

הפתרון הוא: 1.פו5! מעניק מפלט למלך השחור על ה6 עם האיום 2.פ:ה7+ מ:ה6 3.צו6# . שתי ההגנות התימאטיות: 1...צב:ה6 2.פב6+! מה5 3.מהג3#; 1...צה:ה6 2.פגה3+! מה5 3.מהג3#. הפרש נוחת דווקא על הערוגה שעזב הצריח השחור (נושא אומנוב) כדי לסגור את האלכסון שנפתח ולאפשר את המט. אבל זה כמובן לא הכל. אם נתבונן בעמדת הדיאגרמה עוד בטרם ביצוע המסע הראשון נמצא ששתי התשובות לאותן הגנות תימאטיות דלעיל הן הפוכות! 1... צב:ה6 2.פ:ה3+ מד6 3.מה:ה6#; 1...צה:ה6 2.פ:ב6+ מד6 3.מה:ה6#. מקסמי הבעייה המודרנית: מסע המפתח 1.פו5! יוצר את חילופי המטים ונותיר לקוראים לגלות כיצד.

מנצח מחלקת התלת מסעיות של גביע פיד"ה היה הרוסי רב-אמן אלכסנדר פאוקטיסטוב ואת הדו"ח המלא אפשר לראות כאן:

http://chess-results.com/tnr259823.aspx?lan=9&art=0&wi=821

במחלקת הרב-מסעיות הגדיל אריה לעשות כשנטל את מדליית הארד (ובתעודה חתומה בידי נשיא הפיד"ה קירסאן אילומז'ינוב):

הפותר מתבקש למצוא מט בארבעה מסעים: המפתח 1.רז3! יוצר סוללה ומאיים 2.פח5+ מד5 3.פו6+! ה:ו6 4.ה7# וההגנות התימאטיות: 1...רז4 2.פה2+ מד5 3.פג3+! ב:ג3 4.ב4# ; 1...צו8 2.פ:ז6+ מד5 3.פ:ה7+! 4.ג6#; 1...רב2 2.פד3+ מד5 3.פ:ב4+! פ:ב4 4.ג6# האיום ושלושת הוריאנטים התימאטיים יוצרים סוללות סירס (כך בעגה המקצועית) שהכלי הקדמי שלהן –הפרש- מנצל בכל קפיצה שלו את הסתלקותו של כלי מגן כדי להקריב את עצמו למען פתיחתה של סוללה חדשה! רעננות רעיונית ווירטואוזיות טכנית הן מסימני ההיכר של עבודתו האמנותית של אריה שכולנו מאחלים לו עוד שנים הרבה של בריאות ויצירה!

את הדו"ח המלא אפשר לראות כאן:

http://www.wfcc.ch/wp-content/uploads/C-5FIDECUP-pre.pdf