ישראלים בצמרת התחרות בריגה

ישראלים מצטיינים שוב בעיר הולדתו של מיכאיל טל. מחברים ופותרים ישראלים בדרזדן. קנצלר ניצח בבודפשט ואורטובסקי שוב שני בספרד. גלפנד בנזראן ועוד רבים וטובים ברחבי אירופה ואמריקה.






בריגה בירת לטביה נסתיימה מהדורה רבת משתתפים נוספת של התחרות הפתוחה באוניברסיטה הטכנית. 319 שחמטאים מ-41 מדינות, לרבות 42 רבי אמנים ו-55 אמנים בינלאומיים התמודדו בתחרות הראשית ובכלל זה 7 ישראלים. התחרות עמדה בסימן עליונות אוקראינית: ר"א ולדימיר אונישצ'וק ואב"ל סרגיי פבלוב צברו 7.5 נקודות מ-9 וחילקו את הבכורה. לא פחות משמונה שחקנים חילקו את המקום השלישי עם חצי נקודה פחות . הריהם לפי סדר איכות נקודותיהם: רבי האמנים תמיר נבאתי(ישראל), ז'ן-כריסטיאן שרדר (גרמניה), מקסים לוגובסקוי (רוסיה), אלכסנדר קובצ'ן (אוקראינה), ז'נג צ'ונגשנג (סין) אלכסיי סראנה (רוסיה)אביטל בורוחובסקי (ישראל) ואב"ל מרקו בלדאוף (גרמניה) 7 כל-אחד. 15 שחקנים צברו 6 נקודות כל-אחד וראשון להם הוא הישראלי ר"א איליה סמירין. שאר הישראלים: אב"ל אייל גרינברג 6, א"פ יונתן בקלצ'וק 5.5, אור בורנשטיין 5 ואורי קובו, בנפילה לא אפיינית, 4.5 נקודות בלבד.  

אלוף ישראל תמיר נבאתי היה שוב הישראלי המצטיין. בסיבוב הרביעי הגיע משחקו בשחור מול רב האמן הגרמני איליה שניידר לעמדה שלפנינו:

תמיר מצא דרך יעילה לניצול הסוללה: 25...צ:ו4! (חזק גם תחילה 25...ז5!) 26.צ:ו4 פח5+ 27.מה2 פ:ו4+ 28.ה:ו4 מהו2+ 29.מד1 מה:ב2 30.מהו5? (מאיים מט חנק סטנדרטי אבל צריחו מוכה בשח. הלבן אבוד בכל מקרה כי גם לאחר 30.צב1 מה:א3 31.מהו5 מהה7 הוא בגרעון שני רגלים ללא תמורה) מה:א1+ 31.מה2 מהב2+ 32.מה1 מהג1+ 33.מה2 מהה3+ 34.מד1 מה:ב3+ הלבן נכנע.

הגולש במסע

בסיבוב השישי פגש איליה סמירין בכלים הלבנים ברב האמן התורכי עלי קאן

מהו המסע שהכריע את הקרב?

בסיבוב השמיני הגיע בורוחובסקי לעמדת עדיפות ברורה מול רב האמן הגרמני סבסטיאן בוגנר.

באמצעות איזה מסע כפה הלבן כניעה מיידית?

הפתרונים בתחתית הכתבה.

התחרות המשנית בה התמודדו 88 שחקנים מ-17 מדינות ובכללם 3 ישראלים עמדה בסימן עליונות שחמטאי בלארוס. ניצחה לבדה האמנית הבינלאומית נטליה פופובה מבלארוס עם 8 נקודות מ-11 לפני הנער איבן ז'וק והנערה וולהה מלאטסיחאווה שניהם אף הם מבלארוס 7 כל-אחד ואחת .בין הישראלים הצטיינה אמנית פיד"ה ולריה דותן עם 6 נקודות. נדייז'דבה רפרון צברה 5 נקודות והנער יעקב סוקולינסקי 4.

בתחרות הבזק החזקה בה נטלו חלק 150 שחקנים מהם 5 ישראלים, ניצח במפתיע האמן הבינלאומי האמריקני אנדרו טאנג עם 10 נקודות מ-11 קרבות, לפני ר"א מקסים לוגובסקוי (רוסיה) 9.5; רבי האמנים דיפטיאן גוש (הודו) ורינאת ג'ומבאייב (קזאכסטן) ואב"ל אמן האמבלטון (קנדה) 9 כל-אחד. והישראלים: ר"א אביטל בורוחובסקי ואב"ל אייל גרינברג 7 כ"א, אב"ל אורי קובו ואמני פיד"ה אור בורנשטיין ויהונתן בקלצ'וק 6.5 כ"א.

אתר רשמי:

  http://rtuopen.lv/

ר"א איליה סמירין בריגה

דו-קרב גלפנד- אינרקייב

פסטיבל "מגדל קונקורד" נסתיים בעיר נזראן, בירתה לשעבר של הרפובליקה הרוסית איגוסתיה. במוקד אירועי הפסטיבל עמד הדו-קרב בין בכיר שחמטאי ישראל בוריס גלפנד (2729) לבין הרוסי ארנסטו אינרקייב (2702) . הדו-קרב נערך ב- 3 שלבים בני 6 קרבות כל אחד: סדרת קרבות שחמט קלאסי ושתי סדרות שחמט מהיר. בסידרה הקלאסית ניצח גלפנד בשיעור 4: 2 (3+ 1- 2=). אינרקייב השיב מלחמה וניצח בשתי סדרות המהירות: באחת 4: 2 (2+ 4=) ובשנייה 4.5: 1.5 (3+ 3=). בסך הכל רשם הרוסי (שקיבל את שמו הפרטי בהשראת המהפכן הקובני המפורסם ארנסטו צ'ה גווארה שהיה בעצמו חובב מושבע של משחק המלכים) ניצחון כולל בדו-קרב.  

שני היריבים כיבדו בנוכחותם את טקס העברת ספרייתו של המאמן המנוח מרק דבורצקי (1947- 2016) לארמון התרבות בנאזראן. הספרייה בת כ-600 כותרים איכותיים במיוחד (לרבות ספריו רבי המכר של דבורצקי עצמו) נתרמה על-ידי האלמנה אינה והבן לאוניד. אינרקייב, המכהן גם כנשיא איגוד השחמט של רפובליקת אינגוסטיה, היה במשך שנים ארוכות מתלמידיו המצטיינים של המאמן המנוח. הוא הביע תקווה שהאוסף הייחודי יסייע בטיפוח דורות של כשרונות צעירים ברפובליקה.

בוריס גלפנד מעיין בספר מן האוסף של מרק דבורצקי. בין הספרים זיהינו גם שניים מאת הישראלי אמציה אבני . צילם: ולדימיר בארסקי

קנצלר ניצח בבודפשט

במלון "ברלין" בבירת הונגריה נסתיימה מהדורת אוגוסט של הסדרה האינסופית "השבת הראשונה" מבית היוצר של המארגן הבלתי נלאה לאסלו נאג'. בקטגוריית רבי האמנים ניצח הצ'כי ממוצא וייטנאמי אב"ל אטי דאי ון נגויין עם 7 מ-9 וציון לתואר רב-אמן, לפני ההונגרי פלוריאן קאצור והרוסי ר"א ולדימיר דוברוב 6 כ"א.

תחרות האמנים עמדה בסימן עליונותו הבלתי מעורערת של רב האמן הישראלי בוריס קנצלר עם 8 נקודות בתשעה קרבות, נקודה וחצי לפני הסרבי ר"א זלאטקו אילינצ'יץ' והווייטנאמי טאהן ון נגויין 6.5 כל-אחד, אמנית פיד"ה אנסטסיה סיטרה (אינדונזיה) ושארמה דושיאנט 4 כל-אחד ועוד.

תחרויות השבת הראשונה נערכות 11 פעמים מדי שנה כבר במשך כרבע מאה ומציעות הזדמנויות להשיג ציון לתואר בינלאומי ולשיפור מד הכושר ולשלב זאת עם חוויות תיירותיות באחת הערים היפות בעולם.

כל הפרטים באתר הרשמי:

http://firstsaturday.hu/1708/index.htm

בוריס קנצלר

אורטובסקי שוב שני בספרד

קיץ שחמטי מוצלח למדי עובר על רב האמן הישראלי מיכאל אורטובסקי בספרד עתירת האירועים. השבוע נתבשרנו על הישג נוסף שלו בתחרות הבינלאומית החמישית בפונטוודרה. 170 שחקנים מ-11 פדרציות נטלו חלק באירוע, מהם 9 רבי אמנים ו-9 אמנים בינלאומיים. המנצח היה רב האמן הרוסי דאניל יופה הזכור לנו מתחרות גדעון יפת אשתקד בירושלים. הוא צבר 7.5 נקודות בתשעת קרבותיו והקדים לפי סדר איכות נקודותיהם את: רבי האמנים מיכאל אורטובסקי (ישראל), ולדימיר פטקוב (בולגריה), אלכסה סטריקוביץ' (סרביה), אב"ל דייגו אספיניירה (ספרד), א"פ אנאווס דה סילבה (פורטוגל) ור"א ולדימיר לאזארב (צרפת) 7 כל-אחד.

 ישראלים בפראג

135 שחקנים מ-30 מדינות, לרבות 9 רבי אמנים, התמודדו בקטגוריה הראשית של תחרות הקיץ הפתוחה בפראג. המנצח היה האזרי ר"א זאור מאמדוב עם 8 מ-9, לפני המונגולי המפתיע א"פ נאסניארגאל אורטנסאן 7.5.

הישראלי הבודד באירוע, הנער אלכס זלאטין צבר 5.5 נקודות עם ביצוע תחרותי 2332 ודורג במקום ה-21.

בתחרות המשנית השתתפו 112 שחקנים מ-24 מדינות ובכללם 2 ישראלים. ניצח הצ'כי פטר בנש עם 8.5 מ-9 לפני הישראלי בוריס אטנילוב 8 ובנו מיכאל אטנילוב 5.5.

הפייבוריט האזרי מאמדוב ניצח גם בתחרות המהירה (85 משתתפים מ-20 מדינות) עם מלוא 7 הנקודות. אלכס זלאטין דורג כאן במקום ה-11 עם 5 נקודות.

המארגן הצ'כי הנודע פאבל מאטוכה מזמין את השחמטאים הישראלים לשני אירועים מיוחדים שהוא מכין בימים אלה:

1) פסטיבל שחמט חדש שייערך ב28 בנובמבר- 3 בדצמבר באולמות המפוארים של בניין הבנק הלאומי הצ'כי בפראג הבירה על רקע של תערוכת שטרות ומטבעות על נושא השחמט ויכלול תחרויות בזק, שח-מהיר ושח-רנדומלי של פישר. כל הפרטים כאן:

http://praguechess.cz/poradane-akce-detail.php?id_akce=42&langue=en

2) מהדורה מגניבה נוספת של תחרות שח-מהיר בת 9 סיבובים במהלך מסע ברכבת בין ערי שחמט אירופיות מפורסמות ב 13 -17 באוקטובר . ראו כאן:  

http://praguechess.cz/poradane-akce-detail.php?id_akce=41&langue=en

תחרויות בעיצומן

וושינגטון : 75 שחקנים, לרבות 16 רבי אמנים, מתמודדים בתחרות הראשית של הפסטיבל השישי של הבירה האמריקנית. לאחר שישה סיבובים הוליכו בראש 7 רבי אמנים ואמן בינלאומי אחד עם 4.5 נקודות. 4 נקודות צברו חמישה רבי אמנים וארבעה אמנים בינלאומיים ובכללם הישראלי ר"א יבגני פוסטני.

לה פלמה: 117שחקנים מ-12 ארצות, לרבות 3 רבי אמנים, משתתפים בתחרות הבינלאומית של האי הספרדי. בתום 4 סיבובים הוליכו בראש רבי האמנים מקסים טורוב (רוסיה) וארתור קוגן (ישראל) עם מאזן מושלם.

ארתור, שהוא גם מאמן מבוקש (בין השאר הוא מכהן גם כמאמן הלאומי של הנבחרת האיטלקית האולימפית) ומייסד אקדמיית או-לה-לה צ'ס, נשא הרצאה בפני השחמטאים המקומיים (ראה תצלום)

סבאדל: אליפויות אירופה לסניורים נערכות בעיר הספרדית בהרכבים לא חזקים במיוחד. בתחרות לגילאי 50+ אין לישראל נציגים אבל בקטגוריות לגילאי 65+ מתמודדים 4 ישראלים וישראלית אחת. בתום 3 סיבובים: אב"ל לאון לדרמן 2.5, אדוארד גורזלצן 1.5, יעקב אידסס ואברהם רווה 1 כ"א וסטלה פודובני מצפה לסיפתח.

בלארוס: בפסטיבל גרודנו 5 תחרויות פתוחות ותחרות אמנים בה נוטלים חלק 10 מוזמנים וביניהם הישראלי אב"ל אנדריי גורבאנוב. בתום הסיבוב החמישי הוליכו בראש ארטם גוגולב וא"פ איבן קרילוב (רוסיה) עם 4 נקודות כ"א. לישראלי היו 2 נקודות.

ישראלים בדרזדן 

הכנס העולמי השנתי ה-60 במניין לקומפוזיציה שחמטית ואליפות העולם ה-41 לפתרון בעיות וסיומים נערכו בשבוע שעבר בדרזדן שבגרמניה בהשתתפות כ-250 משוגעים לדבר

באליפות העולם נטלו חלק 20 מדינות עם 3 פותרים כל אחת, לא מעטים מהם שחקנים מנוסים בעלי תארים בינלאומיים. כמו בהגדרת העתיקה של הבריטי גארי ליניקר ל"מהו כדורגל? 22 שחקנים מתרוצצים אחרי כדור במשך 90 דקות ובסוף גרמניה מנצחת" כאן הסיומת היא כבר שנים רבות "ובסוף פולין מנצחת"...

1.פולין (קספר פיורון, פיוטר מורדזיה, אלכסנדר מישטה) 161.5 2.בריטניה הגדולה (ג'והן נאן, ג'ונתן מסטל, קולין מקנאב –שלושתם רבי אמנים מנוסים וגם בעלי תואר דוקטור למתמטיקה) 151 3.גרמניה (בוריס טומס, סילביו באייר, ארנו זודה) 142 4.סרביה 140 5.ליטא 135.5 6.רוסיה 128 7.-8 ישראל (עפר קומאי, עומר פרידלנד, לב גלנצשפיגל) 127.5 ; הולנד 127.5; 9.אוקראינה 125.5 10.שוויץ 124.

הדירוג האישי : השתתפו 89 פותרים מ-25 מדינות. החמישייה הפותחת של הדירוג הסופי. אלוף פולין בשחמט ניצח שוב באליפות העולם האישית לפותרים והבריטי ג'והן נאן, שהגיע לדרזדן כאלוף אנגליה הטרי לסניורים בשחמט, הוכתר גם כאן כסניור המצטיין.

החמישייה הפותחת: 1.קספר פיורון (פולין) 77 2.מרטינס לימונטס (ליטא) 76.5 3.מרקו פיליפוביץ'(קרואטיה) 74 4.ג'והן נאן (בריטניה) 73.5 5. בוריס טומס (גרמניה) 73. הישראלים: 13. עפר קומאי 66.5 21.עומר פרידלנד 61 38.לב גלנצשפיגל 52.5 39.ז'ק רוטנברג 52 86. יוסי רטר 16.5

למחבר הישראלי פז עינת מנס-ציונה הוענק התואר אמן בינלאומי לחיבור בעיות שחמט. פז הוא גם יושב ראש האיגוד הישראלי לקומפוזיציה שחמטית.

במהלך הכנס נערכו גם תחרויות חיבור רבות שהישראלים הבאים הותירו בהן רישום נכבד עם שפע של פרסים וציונים: מנחם ויצטום, עפר קומאי, יבגני בורד, אריה גרינבלט, פז עינת, יוסי רטר, מרק ארנבורג, גדי קוסטף, עמנואל נבון ויוחנן אפק.

הקונגרס הבא ואליפויות העולם לפתרון בעיות ייערכו באוחריד (מקדוניה) ב 1- 8 בספטמבר 2018.

כל אירועי הקונגרס ותוצאותיהם -כאן :

 https://wccc2017.de/

הנבחרות המנצחות באליפות העולם לפתרון בעיות: במרכז- מדליות הזהב לפולין; משמאל- מדליות הכסף לבריטניה; מימין- מדליות הארד לגרמניה

אריה גרינבלט מקבל את מדליית הארד בתחרות האחרונה על גביע פיד"ה מידי אנדריי סליבאנוב, מנהל התחרות. מימין: מארגן הקונגרס, טורסטן לינס. 

הגולש במסע : 1) סמירין הכריע את הקרב עם המסע השקט 57. מח3!! ואין הגנה מספקת כנגד האיום השקט 58.מהו7! הקרב נסתיים עד מהרה לאחר: 57...פד6 58.מה:ד6 מז7 59.פה8+ מח7 60.מהה7+ השחור נכנע.

2) אביטל שיחק כאן 28.מהה7!! והשחור נכנע.