באר-שבע שביעית באירופה

אלופת ישראל, באר שבע, סיימה את משחקי גביע אירופה ה-33 למועדונים באנטליה (תורכיה) במקום השביעי המכובד.






36 מועדונים מ23 פדרציות נטלו חלק באליפות הגברים. המנצחת היתה הפייבוריטית הרוסית "גלובוס" עם נבחרת חלומות שכללה שחקני העילית העולמית קראמניק, ממדיארוב, גרישצ'וק, קריאקין, גירי, נפומניאצ'י, קורובוב וחיסמאטולין (ממוצע מד-כושר 2772). גלובוס ניצחה בחמישה מפגשים וחמקה לתיקו על כל הלוחות מיריבותיה החזקות ביותר אודלר יורדו ואלקאלויד מכמה מצבים מביכים. בסיבוב השביעי האחרון גברה גלובוס 4.5: 1.5 על הקבוצה המוסקבאית "כיכר המורשת", מפגש בו נרשם גם הפסד הלוח הבודד של הקבוצה כשקריארין נוצח בידי גראצ'ב. "אלקאלויד" ממקדוניה (עם לירן דינג, אליאנוב ואנדרייקין וממוצע 2724) נטלה את מדליות הכסף ו"אודלר יורדו" מאייזרביג'ן (עם ניידיץ', מאמדוב וגוסיינוב וממוצע 2634) זכתה בארד לאחר הפסדה בסיבוב האחרון לקבוצה הצ'כית נובי בור (עם וויטאשק, האריקרישנה ונווארה וממוצע 2698) שדורגה רביעית למרות שהשוותה את מספר נקודותיה הקבוצתיות לשתי סגניות האלופה. חמישית דורגה "מדני וסאדניק" מסנט פטרסבורג עם סווידלר, מטלאקוב, פדוסייב, ויטיוגוב והישראלי מקסים רודשטיין שצבר כאן 4.5 נקודות בשבעת קרבותיו ללא הפסד. הפתעת התחרות היתה הנציגה ההולנדית היחידה מן העיר ליידן שדורגה שישית למרות שבשורותיה לא שיחק אף לא רב-אמן אחד. 
באר-שבע, שסיימה, כאמור, שביעית ניצחה בארבעה מפגשים, הפסידה בשניים וסיימה אחד בתיקו. בסיבוב השישי נוצחה הקבוצה בשיעור מזערי 2.5: 3.5 בידי "כיכר המורשת" המוסקבאית החזקה שהשתוותה אליה במספר בנקודות אך דורגה רק שמינית. בסיבוב האחרון גברה האלופה הישראלית על "גמביט" ממקדוניה 4: 2.

השחקן המצטיין על הלוח הראשון (עפ"י מספר נקודותיו) היה ר"א סאנאל וואהאפ מ"בשיקטאש" התורכית עם 5.5 מ-7 , לפני לירן דינג 5. הבאר-שבעי זאהאר יפימנקו (שחקן החיזוק האוקראיני) דורג חמישי עם 4.5 נקודות שאר הישראלים לפי סדר הלוחות:: יבגני פוסטני 4.5 (ללא הפסד), מיכאל רויז ואלכס חוזמן שהצטיינו במיוחד עם 5.5 ללא הפסד, ויקטור מיכלבסקי ואלון גרינפלד 4.5 והפסד בודד כל-אחד.

12 קבוצות משמונה פדרציות, לרבות ארבע מתורכיה המארחת, השתתפו במהדורה ה-22 של גביע אירופה למועדונים (נשים). המנצחת היתה נבחרת מועדון "נונה" מבאטומי (הנושא את שמה של אלופת העולם לשעבר נונה גפרינדשווילי והופיעו בה מיטב השחקניות הגאורגיות הפעילות בראשות ננה דזאגנידזה ושחקנית החיזוק ההודית דרונוואלי האריקה) עם 11 נקודות קבוצתיות (5 ניצחונות, תיקו והפסד) לפני "אודלר יורדו" מאייזרביג'ן (אותה הובילה זיינאב ממדיארובה) עם הישג זהה ובוסה נובה מבלארוס (בראשות נטאליה ז'וקובה) עם 10 נקודות.

יוליה שווייגר השחקנית המצטיינת

באר-שבע דורגה תשיעית עם 5 נקודות קבוצתיות (2 ניצחונות, תיקו ו-4 הפסדים). הקבוצה הופיעה עם חברות נבחרת ישראל רבת אמן יוליה שווייגר ואמן בינלאומי מאשה קלינובה וכן עם לנה ברוסילובסקי וליליה אובצ'קין. יוליה רשמה את התוצאה הטובה ביותר בנקודות באירוע כולו: 5.5 מ-7. בראש המשלחת עמדה מנהלת המועדון, האמנית הבינלאומית אילנה דויד-גלאז.

תארים חדשים

משפחת בעלי תארים הישראלית נתעשרה בשני רבי אמנים, אמן בינלאומי ושופט בינלאומי טריים לאחר שפיד"ה אישר בקונגרס אנטליה שורה ארוכה של תארים חדשים.

אורי קובו בן ה-20 ממועדון ראשון לציון, הוא הירושלמי הראשון שהיה (לפני שנתיים) לאמן בינלאומי ועכשיו לרב-אמן. את הציונים לתואר הרם השיג בתחרות מריאנבאד הפתוחה (צ'כיה) 2016; הליגה הלאומית בעונות 2016 ו-2017.

אורי קובו

ניצן שטיינברג בן ה-19 ממועדון הפועל פתח-תקווה, אמן בינלאומי מ-2013, ביצע את הזינוק המשמעותי ביותר בשנה הנוכחית בה השיג את כל שלושת הציונים לתואר הנכסף: במשחקי הליגה הלאומית; פסטיבל גיברלטר ואליפות אירופה ליחידים.

ניצן שטיינברג

יוליה שווייגר בת ה-23 ממועדון באר-שבע, רבת אמן גם כן השנה, זכתה לתואר אמן בינלאומי הודות לציונים שהשיגה באליפות אירופה לנשים 2016; תחרות האי מאן 2016 ופסטיבל גיברלטר 2017. 

יוליה שווייגר

ליאור גל בן ה-38 ממועדון אטיוד רמת-גן, זכה לתואר שופט בינלאומי בזכות הציונים שרשם במשחקי הליגה 2015; תחרות האמנים של פסטיבל רמת-גן 2016 ותחרויות רבי האמנים בפתח-תקווה בחורף 2016 ו-2017. הוא זקן מקבלי התארים אבל גם צעיר השופטים הבינלאומיים בישראל. 

ליאור גל

שגריר של רצון טוב

האמן הבינלאומי איגור ביטנסקי, מגיח פעם בפעם למסעות הרפתקניים בפינות אקזוטיות שונות ברחבי תבל ומשתדל לשלב בהם גם מפגשים בלתי אמצעיים עם קהילת השחמט המקומית. זה מקרוב שב מטיול בשלוש מדינות בדרום מזרח אסיה ורק חצי תאוותו בידו. לדבריו, הן בלאוס והן בקמבודיה אין אפילו שחקן אחד הרשום בפיד"ה! למה שיהיו כשגם שתי המדינות עצמן אינן חברות באיגוד הבינלאומי?

 בעיר לואנג פראבנג שבלאוס (אחד המקומות היפים ביותר בהם ביקר מעודו)פגש בשני השחקנים היחידים במקום שאחד הוא בכלל פליט ממיאנמאר (בורמה) והשני הוא נער בן 16 השואף להתקדם ואין לו שום יריב להתמודד מולו, שלא לדבר על חומר לימוד. כל שיש להם היא פינה קטנה במועדון חברתי שמנהלת מתנדבת מארה"ב ובה כמה מערכות כלי שחמט ושני שעונים המספיקים בהחלט לצרכי הקהילה...

" כפי שהבנתי המצב בוינטאנג הבירה, בה לא ביקרתי, אינו טוב בהרבה וככל הידוע לי לאוס מעולם לא השתתפה באולימפיאדה" אומר איגור.

איגור עם שני השחקנים היחידים בפינת השחמט בלואנג פראבנג (לאוס)

שונה המצב בווייטנאם שבה הרמה גבוהה לאין שיעור. היא ניצבת במקום ה-36 בדירוג הפדרציות החברות בפיד"ה על פי ממוצע מד הכושר של עשרת שחקניהן הבכירים (2518) ורביעית באסיה רק לסין, הודו ואירן. לויטנאם 10 רבי אמנים וחמש רבות אמן והבכיר שבהם, לייאם קוואנג לה, הוא חבר די קבוע במועדון ה-2700+. בהנוי הבירה הוזמן איגור למועדון של רב האמן וין בואי. כיוון שהאנגלית של מארחיו (לרבות רב האמן עצמו) היתה דלה למדי נאלץ איגור לתקשר עימם בעיקר על הלוח המשובץ. הוא התמודד במשחקי בזק עם החזקים שבהם ובמשחק סימולטני עם שעונים מול תריסר מדורגים (10+ 1= 1-).

ישראלי בהנוי

איגור הוא פסיכולוג במקצועו ומזמין אתכם להרצאתו אודות הקשר שבין משחק השחמט, קוגניציה והתנהגות אשר תתקיים ביום שני הקרוב, 23 באוקטובר בשעה 8 בערב במועדון "בילי ג'ין" בשד' רוטשילד 10 בתל-אביב.  

הקרב על האלכסון

שני מחברי סיומים צ'כיים ידועים, ירוסלאב פולאשק ואמיל ולאסאק , חגגו את יום הולדתם ה-60 בתחרות בינלאומית חזקה לחיבור אטיודים. בין היצירות היפות שזכו להסתנן לדו"ח היו גם שתי ישראליות.

גדי קוסטף

התחרות ליובל ולאסאק ופולאשק

פרס מיוחד

הלבן נוסע וזוכה

די ברור שהלבן ירכז את מאמציו להשגת הכרעה על האלכסון הארוך:

1.מהה3 רז8!

ההגנה היחידה אל מול האיום הכפול 2.מהד4+ ו-2.ז:ח7

2.מהד4+ מהג3

2…פג3 מפסיד ללא דיחוי ל-3.רז7 ב4 4.מה:ב4

3.מהח8 !!

מדהים! המלכה נסוגה לכל אורך האלכסון עד לפינה הבלתי מוגנת כדי לאפשר לרץ להצטרף אליה מן הצד הנכון. כי 3.רז7? נסתר בפשטות על-ידי 3…ב4.

3… ב4

תמונה מרהיבה מתקבלת לאחר 3…מה:ח8 4.ז7 כשהמלכה השחורה ארוזה למשלוח.

4.רז7 ח:ז6 5.ר:ג3+פ:ג3 6.מ:ג2 וזוכה

זוהי זכייה טכנית למשל אחרי 6…רד5 7.מהד4 רה4+ 8.מב3 רד5+ 9.מ:ב4 מב1 10.מהד3+ מב 11.מה:ג3+ מב1 12.מהד3+ מב2 13.מה:ד5 א1מה 14.מהד2+ מב1 15.מב3 וכו'.

הסיום מדגים את תמרון לויד-טורטון בו מעורבים שני כלים זהי תנועה השונים בכוחם ( כאן המלכה והרץ הלבנים). החזק שבהם נוסע לאורך הקו כדי לאפשר לעמיתו החלש ממנו להיכנס לקו ולהתייצב לפניו.

הכפלת "לויד- טורטון" הנדמית כשאולה בלעדית מעולם האגדה עשויה בהחלט למצוא מימוש פרוזאי גם במשחק ה"מעשי". הנה דוגמה מאלבום הזכרונות הפרטי:

לבן: אלכס כספי שחור: יוחנן אפק

התחרות לזכר צ'רניאק , מרכז ביכורי העיתים 1996

הלבן מתהדר במרכז רגלים חזק אבל לשחור רגלי עודף ומשחק כלים חופשי. כיצד יממש זאת? ובכן, הרגלי ו6 עלול לגרום לשחור צרות בעתיד אבל גם להוות חולשה פוטנציאלית לבעליו.הכיצד?

26...מהא6! 27.מהה2 צב6! הלויד -טורטון בהתגלמותו הפעם עם מלכה וצריח 28. רג2! צה8 29.ר:א4 כדי לשחרר את פרשו מעמדת הש.ג. (על ג3)

29...מה:א4 30.פב2? הלבן מחמיץ את הגנתו היחידה והחזקה 30.פו2! ה4 (30...צ:ו6 31.פה4!) 31.ז4! עם סיכויים הדדיים. עכשיו עמדתו קורסת.

30... מהא6 "סוויץ' בק" אף הוא מונח מעולם הבעייה אבל שכיח לא פחות בהווייה היומיומית.

31. מהו2 רח3 32.צוה1 צ:ו6 33.מה:ג5 מהא3! הלבן נכנע לנוכח האיום הכפול.

צילומים: אתרים רשמיים, משפחת ריטבו, פייסבוק.

לתגובות ומידע:

[email protected]