כרתים: ניצחון על גאורגיה תיקו עם רומניה

בעקבות יום שלישי השחור בו נוצחו שתי נבחרות ישראל לאליפות אירופה לאומות, חזר החיוך לפחות לפני נבחרת הגברים שלנו, שהתאוששה מן ההפסד הצורב לקרואטיה עם ניצחון על גיאורגיה.






בוריס גלפנד נפרד בתיקו בכלים השחורים על הלוח הראשון מכוכב העל של השחמט הגאורגי באאדור ג'ובאבה. הגיאורגי הצליח לזכות ברגלי אך הקרב עבר בעקבות חילופי צריחים לסיום מלכות שבו הפכה העדיפות למזערית. המלכה השחורה חדרה לעורף היריב וכפתה שח חוזר. בשלום נסתיימו גם משחקיהם של אמיל סוטובסקי מול לבאן פנטסולאיה על הלוח השלישי ושל תמיר נבאתי מול לוקה פאיחדזה על הלוח הרביעי, שניהם בסיומי צריחים שקולים. כוכב הנבחרת מקסים רודשטיין, חזר לנצח לשמחת אוהדיו הרבים והפעם עשה זאת ,על הלוח השני,מול מיכאל מכדישווילי אשר בסיום רצים שקול למדי שגה קשות סמוך לביקורת הזמן. 
קרואטיה שגברה על ישראל בסיבוב הרביעי, עלתה לראשות הדירוג בעקבות ניצחונה 2.5: 1.5 בסיבוב החמישי על הגרמנים כשאת הנקודה המכרעת רשם שוב על הלוח השני מרין בוסיוציץ' מול המבטיח בנציגי הדור הצעיר של היריבה מתיאס בלובאום.המפגש בין הונגריה לארמניה נסתיים בתיקו על כל הלוחות (על הלוח הראשון בין לקו לארוניאן). רוסיה כילתה את זעמה על הפסדה בסיבוב הקודם להונגרים ומחצה את תורכיה 3.5: 0.5 (גרישצ'וק- סולאק 1: 0) בשיעור זהה חבטה אוקראינה באיטלקים (קריבוצ'ורו- ווקאטורו 1: 0). אזרבייג'ן שיקמה קמעה את יוקרתה הפגועה עם ניצחון 3: 1 על צ'כיה (ממדיארוב – נווארה 1: 0).בתוצאה זהה גברה גם פולין על בלארוס (וויטאשק- ס.ז'יגאלקו תיקו) בעוד שצרפת ניצחה 2.5: 1.5 את סרביה למרות הפסדו על הלוח הראשון של בואר מול מרקוס. הולנד נוצחה שוב, מול רומניה , למרות שאניש גירי זכה על הלוח הראשון מול לופולסקו. שתי הנבחרות המארחות הפסידו בשיעור מזערי 1.5: 2.5: יוון 1 מול ספרד ויוון 2 מול אנגליה.

בתום הסיבוב החמישי הוליכה בראש כאמור קרואטיה עם 9 (מ-10)! לפני הונגריה, רוסיה, ארמניה ופולין 8 כל-אחת. ישראל דורגה בראש דבוקה בת 4 נבחרות שחילקו את המקום השישי עם 7 נקודות כל אחת.

לאחר הסיבוב החמישי נהנו השחקנים מיום מנוחה לקראת סיבובי ההכרעה. בסיבוב השישי פגשה ישראל נבחרת רומנית שאפתנית ולא יכלה לה.בוריס גלפנד, על הלוח הראשון, הצליח להגן על עמדה סבוכה עם צריח ופרש מול מלכה של יריבו קונסטנטין לופולסקו, כדי ליצור תיקו עמדתי שנחתם בשח חוזר. איליה סמירין נוצח כמעט ללא קרב לאחר שהימר על הקרבת כלי מפוקפקת בפתיחה מול גרגלי סאבו. את הניצחון יכול היה בכל זאת להעניק לנו אלוף הארץ המכהן, תמיר נבאתי על הלוח הרביעי מול לדיסלב נבידניצ'י.

מסעו האחרון של השחור 42...מח7-ז8?? כדי להגן על הרגלי ו7 היה משגה גורלי אבל תמיר לא הבחין בכך והמשיך 43.צד8? מהב5! 44.מהד5 מהה2+ 45.מז2 צ:ד8 46.מה:ד8+ מח7 47.ג7 צג6 48.צד4 מהה5 49.צד7 מהה4+ 50.מז1 מהה1+ 51.מז2 מהה4+ 52.מז1 מהה1+ 53.מז2 ותיקו .

הוא יכול היה לכפות ניצחון אם היה ממשיך מייד 43.ג7! מהב7+ 44.מהד5 מהג8 45.מז2 והשחור חסר אונים כנגד חדירת הצריח הלבן ל-ב8.

מי שהציל לנו את המפגש היה שוב מקסים רודשטיין שלחצו הגובר על אגף המלך של יריבו בוגדן.דניאל דיאק הניב לבסוף פרי הילולים בעקבות פריצת רגלים מתוזמנת היטב במרכז. 2: 2 בסיכום ו-5 נקודות אישיות מ-6 למקסים.

הסיבוב השישי קטע את שרשרת ההצלחות המפתיעה של נבחרת קרואטיה שהובסה 0.5: 3.5 על-ידי הונגריה והודחה מראשות הדירוג.סאריץ, סטוויץ' וינקוביץ' נכנעו לפטר לקו, אלמשי וברקש ורק בוסיוצ'יץ' ,המצטיין עד כה בשורות קרואטיה, נפרד בתיקו מארדוש. רוסיה שוב הסתפקה בניצחון מזערי 2.5: 1.5 , הפעם מול פולין הודות לניצחונו על הלוח השני של נפומניאצ'י על דודא.אזרבייג'ן ניצחה 2.5: 1.5 את ארמניה במפגש שיש לו תמיד קצת יותר ממשמעות ספורטיבית לנוכח היחסים המתוחים בין שתי המדינות על רקע טריטוריאלי. ארוניאן אמנם גבר בלוח הראשון על ממדיארוב, אך רדג'אבוב ומאמדוב השיבו מלחמה שערה מול מובססיאן ומלקומיאן ורק ניידיץ' נפרד בשלום מסרגיסיאן על הלוח השלישי. אוקראינה גברה על צרפת 2.5: 1.5 בזכות ניצחונו של אליאנוב על אדוארד על הלוח הראשון. בתיקו 2: 2 נסתיימו המפגשים גרמניה- תורכיה (ניסיפיאנו-סולאק תיקו) ובלארוס- אנגליה ( ז'יגאלקו- אדמס). גאורגיה ניצחה את איטליה 3: 1 (גובאבה- ברונלו 1: 0).

היום החופשי- תהא התוצאה אשר תהא, החיוך לעולם לא יסור מפני נבחרת הגברים האיטלקית. מה סודה? רוח האו –לה- לה כמובן אותה משרה הקפטן הישראלי הוותיק שלה ר"א ארתור קוגן.

בתום הסיבוב השישי צועדות בראש הונגריה ורוסיה עם 10 נקודות קבוצתיות כל-אחת, לפני אזרבייג'ן וקרואטיה 9 כל-אחת. ל-5 נבחרות 8 נקודות ובכללן ישראל. במוקד הסיבוב השביע יעמדו היום החל בשעה 16.00 שעון ישראל, המפגשים בין אזרבייג'ן להונגריה ובין קרואטיה לרוסיה. אוקראינה תתמודד עם רומניה וישראל עם פולין. 

נשים: הפסד לאייזרביג'ן ותיקו מול קרואטיה

נשות ישראל ספגו בסיבוב החמישי הפסד שלישי ברציפות והפעם שוב בשיעור מזערי 1.5: 2.5 מידי נשות אייזרביג'ן. על הלוח הראשון נחלה יוליה שווייגר הפסד ראשון מידי זיינאב ממדיארובה שהיא אחותו של כוכב הלוח הראשון של נבחרת הגברים האזרית שחריאר ממדיארוב. בשלב מוקדם של משחק האמצע נקלעה עמדתה של יוליה בלבן לנחיתות ולא הצליחה להשתקם עד סוף המר. כל שלושת המשחקים הנותרים – מרסל אפרוימסקי מול אוליביה פטאלייבה, מאשה קלינובה מול גולנאר ממאדובה ואולגה גוטמחר מול חאנים באלאייבה התנהלו פחות או יותר על מי מנוחות ולא הושגה בהם הכרעה.

נשות ישראל מול האזריות

רוסיה שמרה גם לאחר הסיבוב החמישי על מאזן ללא דופי בפסגה בעקבות ניצחונה 3: 1 על הספרדיות (קוסטניוק- ווגה תיקו) אך גאורגיה שוב סימנה שאינה מוותרת בהנחילה מפלה ניצחת 4: 0 לארמניות (דזגנידזה- דניאליאן 1: 0). אוקראינה גברה על צרפת 3: 1 ( א.מוזיצ'וק- סבאג תיקו). רוסיה כאמור בודדה בצמרת עם מלוא 10 הנקודות, לפני גאורגיה, אוקראינה, פולין ותורכיה 8 כל-אחת. ישראל שנותרה עם 4 נקודותיה משני סיבובי הפתיחה הידרדרה עד למקום ה-18וחייבת להתעשת ללא דיחוי.

נבחרת הנשים שלנו פגשה בסיבוב השישי את נשות קרואטיה והפעם עלה בידה לסיים את העימות בשלום 2:2 אבל לא בנקל .על הלוח הראשון פגשה יוליה שווייגר בכלים השחורים את ולנטינה גולובנקו, זכתה ברגלי וקיבלה גם עדיפות עמדתית מבטיחה. בהמשך לא דייקה במימוש היתרון ואפשרה ליריבה משחק נגדי כלשהו. המשחק הגיע לעמדה שלפנינו: 

כאן יכולה הלבן להמשיך במאבק באמצעות 37.צו7+ ! מז8 38.צו6 אבל גולובנקו העדיפה את המסע התוקפני 37.פד6?? ויוליה לא התקשתה להענישה ללא דיחוי. הכיצד? הפתרון בסוף הכתבה.

מרסל אפרוימסקי, על הלוח השני מול בורקה פרנציסקוביץ', ביצעה על בעמדת שקולה משגה גס שעלה לה מייד בשני כלים מול צריח ללא כל תמורה עמדתית.,במקום לממש בנחת את עדיפותה החומרית, קיבלה היריבה פיק ברכיים והעדיפה לחזור על המסעים. מרסל לא סירבה לתשורה הנדיבה והנקודה חולקה עד מהרה.; אולגה גוטמחר, בכלים השחורים מול איבונה פורגאר, העדיפה להימנע הפעם מלהצריח, השאירה את מלכה במרכז, התעכבה בפיתוח אגף המלך ושילמה את מלוא המחיר. מיכל להב בחרה בנוסח הסולידי ביותר כנגד הגנת קארו קאן שנקטה יריבתה הסולידית אנה צוויטאן. העימות הסולידי הזה לא הניב אלא חילופי כלים סיטוניים עם תיקו בלתי נמנע.

בעקבות חמישה ניצחונות רצופים שמטה נבחרת רוסיה נקודה קבוצתית ראשונה כשנפרדה בתיקו על כל הלוחות מנשות פולין. גאורגיה ניצלה זאת כדי לעלות לראשות הדירוג על חשבונה של אוקראינה עליה גברה 2.5: 1.5 הודות לניצחונה של בטסיאשווילי על ז'וקובה על הלוח השני. איטליה גברה על תורכיה 3: 1 ובשיעור זהה ניצחו ארמניה את הונגריה וצרפת את יוון 1.

לאחר הסיבוב השישי צועדת רוסיה, למרות התיקו, עדיין בראש עם 11 נקודות קבוצתיות, לפני גאורגיה 10, ספרד, פולין ואיטליה 9 כל-אחת. לישראל 5 נקודות והיא נדחקה למקום ה-20.במוקד הסיבוב השביעי תתמודד היום רוסיה עם איטליה וגיאורגיה עם ספרד. ישראל תפגוש את נורווגיה. 

הקרב לופולסקו- גלפנד בעיצומו. צופה שני משמאל- משה שלו 

צילומים: ניקי ריגה, אתר רשמי ופייסבוק, מרסל אפרוימסקי.

אתר רשמי עם שידורים חיים, כל הדיווחים, הקרבות והתוצאות:

http://www.euroteams2017.com/en/

פתרון: אחרי 37...פו4! הלבן הפסידה טיב ועד מהרה גם את הקרב.