טורניר המועמדים לאליפות העולם – ברלין 2018 –

בימים אלה מתקיים בברלין טורניר המועמדים לאליפות העולם בשחמט (קלאסי). הטורניר מתקיים בין התאריכים ה-10 עד ה-28 במרץ ובו 8 מהשחקנים הטובים בעולם מתחרים על הזכות לאתגר את אלוף העולם הנורווגי מגנוס קרלסן ולשחק נגדו בנובמבר בלונדון על תואר אלוף העולם בשחמט. כתבה ראשונה בסדרה מאת יהונתן אבידן






אנו נביא לכם סקירות של המשחקים הבולטים, ניתוחים של הפרשנים הטובים בעולם ואת תגובות השחקנים לאחר המשחקים.

את הזכות לשחק בטורניר קיבלו במספר דרכים:

 2 השחקנים שהיה להם ממוצע הדירוג הגבוה ביותר ב-2017. שחקנים אלה היו פביאנו קרואנה וווסלי סו האמריקאים.

2 השחקנים שסיימו במקום הראשון והשני בטורניר גביע העולם שנערך בטבליסי. שחקנים אלה היו לבון ארוניאן הארמני ודינג לירן הסיני.

2 השחקנים שסיימו במקום הראשון והשני בסדרת הטורנירים "גרנד פריקס" של ההתאחדות העולמית, פיד"ה. שחקנים אלה היו שחריאר מאמדיארוב מאזרבייג'אן ואלכסנדר גרישצ'וק הרוסי.

הטוען לכתר מהדו קרב האחרון על אליפות העולם. סרגיי קריאקין הרוסי.

שחקן אחד שנבחר ע"י מארגני התחרות. שחקן זה הוא אלוף העולם לשעבר ולדימיר קרמניק הרוסי.


סיבוב 1

לפני התחרות היו חששות רבים שהשחקנים, מפאת המעמד, ישחקו זהיר ולא יקחו סיכונים כדי לשמור את האנרגיות שלהם לטורניר הארוך. חששות אלה התבדו כבר בסיבוב הראשון, שמתוך 4 משחקים 3 (!) הסתיימו בהכרעה, והמשחק שהסתיים בתיקו היה המורכב מכולם וזכה בהצבעה של לא פחות מגארי קספרוב כמשחק של היום.

לבון ארוניאן ½ - ½ דינג לירן

המשחק התחיל בפתיחה אנגלית, אך כבר משלב מוקדם לקח כיוון בלתי צפוי כשלבון שיחק h4 כבר במהלך השמיני במטרה להביא את הצריח למרכז דרך h3, וכך מנע מעצמו להצריח. לאחר המהלך ה-11 קיבלנו את העמדה הבלתי שגרתית הבאה:


לבון חשף את ההכנות שלו לפתיחה כשיחק מייד Kf1! והקריב את הרגלי ב-c3. כמו שלבון אמר "זה עמדה מאוד מעניינת והיום אתה לא מקבל הרבה עמדות מעניינת כאלה יותר..."

דינג לירן לא חשק לקח את הרגלי "המורעל" ולהכניס את המלכה שלו לתוך קן הצרעות, למרות שמבחינה טקטית לא היה איום מיידי על המלכה, והמשחק ניהיה מאוד מורכב לאחר הצרחה ארוכה של השחור.

המלכה של הסיני נתקעה בפינה והיה נראה שהיא עומדת להישאר ללא משבצות לברוח אליהן, אך הסיני הוכיח את הרמה הטקטית שלו במהלכים הבאים כדי לשרוד:


נראה כאן כאילו במהלך הבא של הלבן Rb5 יכול לתקוע את המלכה בפינה ללא משבצות, אך הסיני שיחק: 
היה מהלך ערמומי, משום שכמובן לא ניתן לקחת בגלל הרץ הלבן שמחכה. אך לבון לא פספס זאת והכין מהלך מוכן:
Rb5 Qa6 Rh3 Bxd4!! שוחקו והסיני הפתיע את לבון בנכונות שלו להקריב כלי בשביל מספר רגלים ולשחק נגד העמדה החשופה של המלך הלבן.

המשחק המשיך עוד מספר מהלכים והמשיך להיות מורכב ולבסוף לבון לא רצה לקחת את הסיכון שהשחור יכפיל את הצריחים בטור D ויתקע את המלכה להגן על הרצים בזמן שהצריח והפרש תקועים בעמדה פסיבית והמשחק נגמר בתיקו בחזרה על מהלכים:


המחשב בעמדה הזאת הציע את הליין הבא: 19…Qa5 20.cxd4 Qd5 21.dxe5 Nd4, כאשר האיום העיקרי הוא מט מיידי של השחור ב-g2, אך המחשב נותן יתרון ללבן, למרות שלשחקן אנושי זוהי עמדה מאוד מסוכנת עם הצריחים בטור D, המלכה והרץ על הציר הארוך a8-h1 , למרות שללבן יש כלי יותר עבור שני רגלים.

Rb5 Qa6 Rb1 Qa5 Rb5 Qa6… סיימו את המשחק המרתק בתיקו.


פביאנו קרואנה 0-1 ווסלי סו

קרב האמריקאים (והרוסים לאחר מכן) הראה שהשחקנים לא מרחמים כלל על חבריהם למולדת כאשר קרואנה, שידוע בעיקר כשחקן e4 ופתיחה ספרדית (רוי לופז), הפתיע כשיחק d4 ופתיחה קטאלונית (Catalan).

המשחק נעשה מורכב מאוד משלבים מוקדמים, והגיע לעמדה הבאה:


המחשב נותן כבר בעמדה זאת יתרון משמעותי ללבן, אך אומר שניתן אולי להציל את המשחק לאחר

Nf6 Nxf7 Kxf7 והלבן יכול לקחת את הרגלי ב-c6 אבל לשחור יש סיכויים מצוינים להשיג תיקו, למרות שלהבן כנראה צריך להתאפק ולהמשיך לשחק עם העמדה הפעילה יותר של הכלים שלו. עם זאת, ווסלי בעמדה זאת עשה טעות קריטית וניסה לשפר את העמדה של הכלים שלו.


! מאלצים את השחור לשחק Nf8 כדי למנוע את השח הקטלני ב-e6 (האיום הוא 31. Bxd5+ cxd5 32. Qe6+ Kh8 33. Qxd7 ומט לאחר מספר מהלכים בשילוב המלכה והפרש). 
Bxd5! cxd5 Qf3 מפנה את הדרך לצריח להיכנס לשורה ה-7, ולאחר Qa5 Re7! מסיים את המשחק, לאחר Qc5 Bh6 ואין דרך למנוע מט לאחר Qf7+. 
סרגיי קריאקין 1-0 שחריאר ממדיארוב

המשחק התחיל בפתיחה לא שגרתית, כשהשחור בחר בואריאציה של הפתיחה הספרדית

 1.e4 e5 2.Bb5 a6 3. Ba4 g6?! ככל הנראה כדי להימנע מהואריאציות הידועות והמוכרות של הפתיחה.

המשחק המשיך ללא מורכבויות מיוחדות, למרות שהמלך הלבן נותר מעט חשוף לאחר שהשחור לקח את הפרש עם הרץ ואילץ את הלבן לקחת עם הרגלי g. עד שבעמדה הבאה השחור החליט להפוך את העניינים למורכבים יותר:


המהלך האינטואיטיבי היה להגן על הפרש, אבל השחור שיחק Rb8?! מה שהכניס למשחק טקטיקות נגד המלך הלבן. הלבן לא יכול באמת לקחת את הפרש בלי לאבד את הפרש שלו, מכיוון ש- 15. Qxe7 Rxb2 והלבן חייב לוותר על הפרש מכיוון שכל מהלך עם הפרש יענה ב-Qd2+ ומט (ואם Nd1 להגן על f2, 15. Qxe7 Rxb2 16. Nd1 Rc2 17. Rb1 Qd3 18. Qb4 Qe2#).
השחור השיג את העמדה הבאה, בה מספר הרגלים שווה אבל הרגלי בטור B בדרך הבטוחה להפוך למלכה. זה לקח אמנם עוד 41 מהלכים של הגנה עיקשת של קריאקין, אך בסופו של דבר השחור הצליח לנצח בעמדה העדיפה.
אם 72. Kd1 Qh1+ 73. Kd2 Qh2+ 74. Kc1 Qg1+ 75. Kd2 Qf2+ 76. Kd3 Qxb2 והלבן מאבד את המלכה, ואם הוא חוסם את השח עם המלכה 72. Kd1 Qh1+ 73. Kd2 Qh2+ 74. Kc1 Qg1+ 75. Kd2 Qf2+ 76. Kd3 Qxb2 המלך רחוק מדי לעצור את הרגלי. 
ולדימיר קרמניק 0-1 אלכסנדר גרישצ'וק

המשחק התחיל בפתיחה לא שגרתית, 1.d4 Nf6 2.Nf3 g6 3.b3!?, שאומנם שוחקה מספר פעמים, אך בפעם האחרונה שהפתיחה היתה ברמת רב-אומן היתה ב-1971 (?!) שאלוף העולם לשעבר סמיסלוב שיחק נגד אלוף העולם המכהן דאז בוריס ספאסקי. ככל הנראה הבחירה היתה לחמוק מההגנה ההודית של המלך (King’s Indian Defence), שידוע שגריסצ'וק חזק מאוד בה.

המשחק היה מורכב מאוד ונראה היה שהלבן מתחיל לקבל יתרון לאחר כמה מהלכים לא זהירים של השחור עם הצריח.


בעמדה הזאת 26. g4! Rf6 27. Nxf6+ Bxf6 28. g5 וללבן יש צריך עבור פרש והתקפה משמעותית בצד של המלך. לעומת זאת קרמניק חשש להחליש את המלך מדי, ולכן שיחק e4, שלאחר מכן השחור נאלץ לקחת את הפרש בf4, אבל קיבל מעט יוזמה ויתרונות בגלל שני הפרשים במרכז.

בנקודה הזאת כבר היה לגריסצ'וק מצוקה גדולה מבחינת השעון, אך הוא ידוע במשחק המדויק שלו גם כאשר הוא נאלץ לשחק מהר, ולכן קרמניק אמר לאחר המשחק "הייתי צריך להתאמץ לא לשחק מהר כדי ללחוץ על גריסצ'וק לשחק מהר בגלל שהוא היה במצוקת זמן. כבר למדתי שהוא יודע לשחק מדויק מאוד במצבים כאלה ונכוויתי מזה בעבר". עם זאת קרמניק שיחק מדויק מאוד ושם לחץ גדול על השחור להגיב.


הלבן הקריב חזרה צריח עבור פרש ורגלים חופשיים בטור A. לאחר Nd5! לשחור אין תקווה יותר לעצור את הרגלים מטור A, מכיוון שלאחר e6, הפרש הלבן יהיה חזק מאוד 49. Nb6 Ra5 50. a7 Bc6 51. Nd7+ Kg7 52. Ne5 Ba8 53. Rxf7+ והשחור נכנע למרות שאין ניצחון ברור במהלכים הבאים, אבל העמדה חסרת תקווה.

לאחר המשחק קרמניק אמר בנוגע לשאלה על סיכוייו לזכות בטורניר "אני לא עצרתי להעריך את הסיכויים שלי, אבל אני מבין שלאחר המשחק מבחינה מתמטית הם השתפרו".

אנחנו נמשיך כאן להביא לכם את המשחקים והניתוחים מהסיבובים הבאים!