אליפויות ישראל לילדים ולנוער 2018 בכפר הירוק

אחת לשנה מתקיימות תחרויות הגמר המרוכזות על אליפות ישראל לילדים ולנוער ב-6 קבוצות גיל, מגיל 8 ועד גיל 18, לבנים ולבנות. תחרויות אלה מהוות גם תחרויות מבחן לאליפות אירופה והעולם באותן קבוצות גיל, כאשר ארבעת הראשונים בכל תחרות זכאים לייצג את ישראל בתחרויות אלה, ושני הראשונים אף נהנים מזכויות "שחקן מוזמן" (אירוח על חשבון המארגנים).






אירוע זה התקיים בחופשת הפסח, זו השנה השנייה ברציפות, בכפר הירוק (רמת השרון) כאשר בראש הצוות המנהל עמדו חגי פרנק (מארגן ומנהל התחרויות) ואלמוג בורשטיין (השופט הראשי). השנה כלל האירוע הן את תחרויות הבנים והן את תחרויות הבנות, למעט תחרות הבנים עד גיל 18 שנדחתה עקב השתתפות מספר שחקנים בכירים באליפות אירופה לבוגרים שהתקיימה באותה עת בגאורגיה. בסך הכול התקיימו 11 תחרויות: 6 לבנות ו-5 לבנים. צוות השיפוט כלל את השופט הבינלאומי אלמוג בורשטיין, השופט הבינלאומי אלון כהן-רביבו שהיה גם אחראי על הזיווגים, שופטי פיד"ה רם סופר וליאת מירון-שדה והשופטים הלאומיים יהודה ארנטרוי, איגור גולברג, צחי שביט ומוריה ליאופולד. התחרות נוהלה בצורה חלקה, וועדת הערעורים בראשות השופט הבינלאומי שלמה קנדלשיין נותרה מחוסרת עבודה. 
כעת נעבור לסקירת התחרויות השונות ולרשימת האלופים והאלופות החדשים, החל מהגילאים הצעירים ביותר:


גיל 8 בנות

בתחרות השתתפו 7 בשיטת ליגה, כאשר ארבע מהן היו ברמה גבוהה יותר והתחרו על הבכורה. במקום 3-4 סיימו ליאל לויטן בת ה-7 מחיפה ורוני מוסקוביץ ממועדון ראשון לציון עם 4 מ-6. במקום 2 סיימה תמר ברזובסקי, אף היא ממועדון ראשון לציון עם 5 נקודות. האלופה החדשה היא אור שתיל ממועדון רמת גן עם 5 מ-6 ושובר שוויון עדיף, אשר בחלק ממשחקיה הפגינה רמה גבוהה שהייתה יכולה לזכות אותה במקום גבוה גם בתחרות הבנים.

גיל 8 בנים

העבודה האינטנסיבית המתבצעת בגני הילדים בעיר ראשון לציון בהשראתם של מנהל המועדון בוריס אלתרמן והמאמן גלב קגנסקי באה לידי ביטוי בשליטת מועדון ראשון לציון בתחרות הבנים הצעירה ביותר (מקום 1+2), וזאת לאחר שגם בשנים 2016-2017 זכה נציג המועדון בתחרות זו. בתחרות השתתפו 26 ב-9 סיבובים שוויצריים. מקום 3-5 עם 6 נקודות חילקו אסף גולדשטיין ממועדון הפועל פתח תקווה, גיא סיון מקריית אונו (בנו של האמן הבינלאומי יעקב סיון) ובניה קרופניק מצפת (גם בצפון מתבצעת עבודה טובה בגילאים הצעירים). במקום 2 זכה תומר שטרנפלד מראשון לציון עם 7 נקודות, והאלוף החדש עם תוצאה נדירה של 9 מ-9 הוא יהונתן אזולאי מראשון לציון.


גיל 10 בנות

תחרות שקולה ביותר שהסתיימה בהפתעה. השתתפו 20 ילדות ב-7 סיבובים שוויצריים. המדורגת מספר 1 רננה קן-דרור מקריית אונו הסתפקה במקום 7 עם 4.5 נקודות. מקום 2-6 עם 5 נקודות חילקו: שירה מיכאלי מאשקלון, רז-עדן הראל ממועדון שחמט לכל, נועה מיצנר מקריית אונו, רומי מוסרי ממרכז מרק ת"א ומיכל גורנביין מראשון לציון. ובמקום הראשון: מיקה בר-אינגל ממועדון קריית אונו שצברה 5.5 נקודות והקדימה שחקניות גבוהות ממנה ב-200-300 נקודות.

גיל 10 בנים

32 שחקנים צעירים התמודדו ב-9 סיבובים שוויצריים עם מספר מועמדים לבכורה, אך אחד מהם שלט בכל שלבי התחרות וסיים במרחק ניכר מהמקום השני. מקום 4-7 עם 6 נקודות חילקו אוראל ריבשטיין מראשון לציון (אלוף גיל 8 בשנים 2016-2017), בר אנגל מהרצליה, אלעד כהן ורוי וגמן (שניהם מקריית אונו) מקום 2-3 חילקו גל נאמן ממרכז מרק ת"א וגיא צירילמן ממועדון חיפה-נשר עם 6.5 נקודות, והאלוף החדש עם תוצאה מרשימה של 8 מ-9 הוא יונתן אוריצקי ממועדון רמת גן.


גיל 12 בנות

19 בנות התמודדו ב-7 סיבובים שוויצריים בתחרות שהסתיימה ללא הפתעות. במקום 4 זכתה מאיה לפושניאן מראשון לציון עם 4.5 נקודות. נציגות העיר פתח תקווה זכו במדליות הכסף והארד: בסיה פודים עם 5.5 נקודות ונויה אדלן עם 5 נקודות. אך האלופה, כמו בכל השנים הקודמות, ועם תוצאה מקסימלית של 7 מ-7 על אף שהתמודדה מול יריבות גדולות ממנה בשנה, היא נועם גדסי ממועדון כפר סבא, שבאמתחתה כבר מדליה אירופית בגיל 8 (2014).

גיל 12 בנים

34 ילדים התמודדו ב-9 סיבובים שוויצריים. על הנייר היה צפוי מאבק קשה בין קבוצה גדולה של שחקנים בעלי מד כושר גבוה, אך במציאות 3 שחקנים ברחו לכל האחרים וחילקו ביניהם את המדליות. מקום 4-7 עם 5.5 נקודות חילקו גיא לוין מראשון לציון, עידו מזרחי מקריית אונו, חנן כהן מפתח תקווה ויורי אטינגוף מראשון לציון. במקום 3 זכה איתן רוזן מראשון לציון עם 7 נקודות, ובמקום 2 – אלי מיליקוו ממועדון רמת גן עם 7.5 נקודות. האלוף החדש (זכייה שנייה באליפות ישראל בתוך שנתיים) עם תוצאה מעולה של 8.5 מ-9 הוא יהלי סוקולובסקי ממועדון קריית אונו.


גיל 14 בנות

13 שחקניות בלבד התמודדו ב-7 סיבובים שוויצריים. מקום 3-4 חילקו אלמוג שני ממועדון שוהם ואלכסנדרה שמחייב ממועדון באר שבע עם 4.5 נקודות. במקום 2 זכתה דריה צדקה-דראל ממרכז מרק ת"א, ובמקום הראשון, כמו ברוב השחקנים הקודמות, רונית לויטן ממועדון חיפה-נשר שצברה 6 נקודות.

גיל 14 בנים

32 שחקנים התמודדו ב-9 סיבובים רוויי הפתעות שדחקו את מרבית המדורגים הראשונים לשולי הצמרת. מקום 3-5 עם 6 נקודות חילקו יאיר הופמן ממועדון שחמט לכל, אורי כוכבי ממועדון רמת גן ויובל יניב ממרכז מרק ת"א. במקום 2 סיים יגור סטוליארסקי ממועדון "צפריר" רחובות עם 6.5 נקודות. האלוף החדש (שכבר זכה לפני 4 שנים באליפות ישראל עד גיל 10) הוא אסיף סולומון ממועדון אליצור פתח תקווה עם תוצאה יפה של 7 מ-9.


גיל 16 בנות

לתחרות זו נרשמו רק 8 נערות שהתמודדו בשיטת ליגה. במקום 4 עם 4 נקודות זכתה ליאור וטשטיין מרמת גן. מקום 2-3 עם 5 נקודות חילקו יעל כהן מפתח תקווה ונועה מונטה מרמת גן. במקום הראשון לא הייתה הפתעה – המדורגת הראשונה מישל קטקוב ממועדון "צפריר" רחובות היא גם אלופת ישראל החדשה עד גיל 16 עם 6 נקודות.

גיל 16 בנים

26 נערים, מהם 3 בעלי התואר אמן פיד"ה, השתתפו בתחרות האיכותית מכולן, וגם כאן לא חסרו הפתעות. המדורג 1 בתחרות (ואלוף ישראל עד גיל 14 ב-2017) אור גלובוס ממועדון רמת גן נדחק למקום 6. מקום 3-4 חילקו אמן פיד"ה יאיר פרחוב ממועדון צפריר רחובות ואייל גביזון ממועדון רמת גן עם 6 נקודות. הפתעה גדולה במקום 2: תומר פיינמן ממועדון אשדוד עם 6.5 נקודות. האלוף החדש, שממשיך תקופה מוצלחת מאוד עם הצלחה בתחרויות רבות, הוא אמן פיד"ה עידו גורשטיין ממועדון כפר סבא שמחץ את רוב יריביו ובשילוב תוצאות תיקו בודדות הגיע להישג נאה של 7.5 נקודות מתוך 9 (וזכייה שנייה בתואר אלוף ישראל בתוך שנתיים).


גיל 18 בנות

לצערנו, לשחקנים רבים בגילאי 17-18 אין עניין בתחרות זו בתקופת הבגרויות וחלקם אף פרשו משחמט. נראה כי יש להעביר את התחרויות לגיל 18 לתקופה אחרת של השנה. בתחרות הבנות השנה השתתפו רק 3 בשיטת ליגה סיבוב כפול, והמנצחת הייתה טל פרי ממועדון כפר סבא עם 3 נקודות מתוך 4.


לסיכום, 11 תחרויות יפות שנוהלו במקביל והסתיימו בטקס מרשים שבו חולקו הגביעים לאלופים. הטקס הוקדש זו השנה ה25 ברציפות לזכרו של יו"ר האיגוד לשעבר ישראל אשל ז"ל.

ישראל אשל(1992-1923) נולד בברלין ועלה לישראל עם משפחתו בשנת 1933. אשל היה מראשי השחמט בארץ ומי שהעלה את נושא השחמט על המפה הבינלאומית.

למרות שלא היה שחמטאי מדורג, הוא הטביע את חותמו ואת פועלו על השחמט בישראל במשך למעלה משני עשורים.

ישראל אשל החל את דרכו עוד בשנת 1959, כשמונה על ידי ראש הממשלה דוד בן גוריון כחבר בוועדה מיוחדת לבדיקת מצב הספורט בישראל.

בעקבות המלצות הוועדה הוקמה רשות הספורט והודות לאשל הוכר השחמט כענף ספורט וכחל ליהנות מתמיכות כספיות ממלכתיות.

במשך 12 שנה היה יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט וב- 1964 היה מנהל אולימפיאדת השחמט הראשונה בישראל. האולימפיאדה, שנערכה בת"א, שברה את כל השיאים. מספר המדינות המשתתפות גדל בבת אחת ב- 25% ובפעם הראשונה באו 50 נבחרות מכל חמש היבשות. הגוש המזרחי התייצב במלואו לרבות נבחרת ברית המועצות. אולימפיאדת ת"א נכנסה להיסטוריה השחמטית כאחת המוצלחות ביותר.

אשל המשיך ליזום ולארגן פעילויות בינלאומיות נוספות ביניהן אליפות העולם לנוער בירושלים - 1967 ואולימפיאדת הסטודנטים בחיפה - 1970, ובשנת 1976 נערכה בחיפה אולימפיאדת שחמט בינלאומית נוספת.

פעילותו הברוכה של של אשל לא נשכחה. עולם השחמט הביע את הוקרתו ישראל אשל בבוחרו בו ב- 1978 כחבר הועד המרכזי של פיד"ה וב- 1982 כחבר כבוד באיגוד הבינלאומי לכל ימי חייו. בארץ, בעת תחרות בינלאומית שנערכה בחולון, בטקס חגיגי ומרגש, הוענק לו התואר האחד והיחיד: "יקיר השחמט בישראל" מטעם משרד החינוך והתרבות.

 הגביעים לשלושת המקומות הראשונים בכל קטגוריה חולקו על ידי יו"ר איגוד השחמט צביקה ברקאי, מנכ"ל האיגוד גיל בורוחובסקי, מנהל הגמרים חגי פרנק והשופט הראשי אלמוג בורשטיין

את הגביעים ע"ש ישראל אשל ז"ל לגילאי 14 ומעלה בנים ובנות חילקו בנו אפי אשל, בתו חיה ונכדו ישראל הקרוי על שם סבו ז"ל.

המבחן האמיתי של הזוכים יגיע באליפות אירופה והעולם לנוער בהמשך השנה, שבהן יעשו כל מאמץ להתברג בצמרת ולהביא לישראל מדליות.

בחודשיים הקרובים נתמקד באליפויות הבנים עד גיל 18 ועד גיל 20, בעוד לשחקנים הצעירים יותר מזומנות אליפויות קבוצתיות עד גיל 8, עד גיל 10 ועד גיל 12.