תחרות יפת למחצית הדרך

תחרות יפת הרביעית מגיעה למחצית הדרך ומספקת שפע של הפתעות וקרבות מרתקים למרות ריבוי המשגים וגם בזכותם. חגיגת השחמט מגלה התחשבות בחובבי הכדורגל בין המשתתפים היכולים להציץ בין המסעים בשידורים החיים מן המונדיאל גם אם ללא קול. . .






בתחרות הכתר על גביע גדעון יפת, בה מתמודדים 6 רבי אמנים מטובי שחמטאי תבל, נערכו כבר שני סיבובים כפולים. בסיבוב הראשון גבר הרוסי יאן נפומניאנצ'י על האוקראיני וסילי איבנצ'וק 1.5: 0.5 ובשיעור זהה ניצח בכיר שחמטאינו, בוריס גלפנד על אלוף המכביה, הגרמני גאורג מאייר. הרוסי פטר סווידלר, 8 פעמים אלוף רוסיה והאוקראינית אנה מוזיצ'וק, אלופת העולם בשח-מהיר נפרדו בשני תיקו 1:1.

"נפו" היה בר מזל בקרב השני:

בשלב מוקדם יותר, עם המעבר מן המציעה לסיום נהנה השחור מעדיפות ברורה . לא זו בלבד שהיה לו רגלי עודף, אלא גם שני רגלים חופשיים ומאושרים באגף המלכה. אבל הוא בזבז את האשראי המבטיח הזה ועכשיו הוא מעניק ליריב את הנקודה בשלמותה:

51...צה2?? 52.צח3+ מז7 53.צז3+ מח6

השחור נלכד לפתע ברשת מט: 53...מו8 54.רב4+ מה8 55.צז8 עם מט.

54.צד8 מח7

או 54...צ:ד2 55.צח8+ צח7 56.צח3+ וזוכה.

 55. ו5!

המסמר האחרון מאלץ את השחור להניח את נשקו לנוכח: 55...צ:ד2 56.צח3+ מז7 57.צדח8 עם מט.

בסיבוב השני שוב ניצח נפומניאנצ'י 1.5: 0.5 , הפעם את גלפנד וסווידלר רשם ניצחון בכורה גם כן 1.5: 0.5 על מאייר. הדרבי האוקראיני בין איבנצ'וק למוזיצ'וק נסתיים בשלום 1:1.

הדירוג בתום היום השני: נפומניאנצ'י 3, סווידלר 2.5, מוזיצ'וק וגלפנד 2 כ"א, איבנצ'וק 1.5 , מאייר 1.

היום , יום ד' ייערכו ה-15:45 ו-17:45 משחקי הסיבוב השלישי הכפול בתחרות גביע גדעון יפת עם הזוגות: אנה מוזיצ'וק – נפומנינצ'י; מאייר- איבנצ'וק ; גלפנד- סווידלר. שידורים חיים ופרשנות צמודה של רב-אמן אמיל סוטובסקי באתר הרשמי:

http://www.jeruchess.com/GideonJaphet2018/  

מימין – הפרשן אמיל סוטובסקי (במרכז) עם פטר סווידלר ואנה מוזיצ'וק 

התחרויות הפתוחות

בתחרויות הפתוחות המובילות נערכו כבר ארבעה סיבובים. בתחרות הראשית (68 משתתפים, 7 סיבובים) רשם אמש המדורג מספר אחת, ר"א ארקדי ניידיץ' (אזרבייג'ן) ניצחון רביעי רצוף, הפעם בכלים השחורים, על ר"א מיכאל אורטובסקי לאחר שחמק מעמדה נחותה.. את הפתעה המרכזית בקטגוריה זו ממשיך לספק קשיש משתתפיה, אלוף ישראל לשעבר נתן בירנבוים (68) שגבר על שני רבי אמנים ביום אחד! בבוקר יום שני גבר על האוקראיני ר"א אלכסנדר בגרטיוני. אחר הצהריים נחלץ מעמדה קשה מול הרוסי ר"א דאניל יופה, הצעיר ממנו ב-47 שנה ולאחר מכן אף הגדיל לעשות וניצח. אתמול נפרד בירנבוים בתיקו, בכלים השחורים, מאלוף ישראל המכהן תמיר נבאתי. האמת היא שרק כפסע היה בינו לבין החבירה לפסגת הדירוג: לאחר מסעו ה-40 של הלבן הקרב הגיע לעמדה שלפנינו

השחור , אולי מאימת ביקורת הזמן , נחפז לשחק כאן 40…צח3?? ותמיר, כמוצא שלל רב, מיהר להשיב 41.מהד8+ מא7 42.מהא5+ עם תיקו בשח –חוזר.. כיצד הייתם אתם משחקים בשחור במסעו ה-40? התשובה- בסוף הכתבה.   

בתום הסיבוב הרביעי מחלק בירנבוים את המקום השני עם 3.5 נקודות, בצוותא עם רב האמן הצעיר אביטל בורוחובסקי שזוהי לו התחרות הקלאסית הראשונה בעקבות שחרורו בשבוע שעבר מן השירות הצבאי.

נתן בירנבוים

הפתעה נעימה נוספת מספק, לפי שעה, מתן גורודצקי בן ה-15, שעם מד-כושר 2060 נפרד בתיקו מרבי האמנים בוריס קנצלר ואורי קובו ואז ניצח בזה אחר זה את א"פ משה פרידלנד ואת אב"ל ישראל כספי. עם 3 נקודות הוא מחלק עם עוד 12 שותפים את המקום החמישי, כולם מלבדו (בינתיים), בעלי תארים בינלאומיים.

במוקד הסיבוב החמישי יעמדו הקרבות: ניידיץ'-בורוחובסקי; בירנבוים-בראון ואורטובסקי-נבאתי.

בתחרות הפתוחה המשנית ( 43 משתתפים, 7 סיבובים) צועד בראש עם מאזן מושלם איגור גולברג 4, לפני רוי וגמן, ארקדי סלונימסקי ואיגור ברנבוים 3.5 כל-אחד. הסיבוב החמישי יזמן על הלוח הראשון דרבי "איגורים" מסקרן- ברנבוים- גולברג.

בתחרות ג' (55 משתתפים ב-5 סיבובים) נערכו עד כה 3 סיבובים. ארבעה משתתפים מוליכים בראש עם מלוא הנקודות : שקד בוקעי, יצחק כפיר, יהונתן אוליאל ואמילי לוין 3 כל-אחד ואחת.

כבר סיפרנו כאן על ריבוי ההפתעות שנפלו בסיבוב הראשונים של התחרות הפתוחה הראשית. אחת מהן, בסיבוב השלישי, נפלה בקרב בין א"פ אריה אקסלרוד לבין איתן רוזן בן ה-12.

בעמדה טעונה זו השחור הכריע את הקרב באמצעות מסע שובה עין. הכיצד? הפתרון בסוף הכתבה. 


סגן אלוף עולם!

אפשר שרבים כאן עדיין אינם מודעים לכך, אבל עם משתתפי תחרות יפת הרביעית נמנה (בנוסף לבוריס גלפנד) גם סגן אלוף עולם טרי! זהו האמן הבינלאומי הישראלי אנדריי גורבאנוב בן ה-32 ממועדון נשר, שהגיע לירושלים הישר מפראג בה זכה במדליית הכסף באליפות העולם לבעלי מוגבליות גופניות. 58 שחקנים מ-12 מדינות,רובם המכריע מזרח אירופיים ובכללם 6 אמנים בינלאומיים ושתי אמניות בינלאומיות התמודדו ב-9 סיבובים שוויצריים. המנצח היה האוקראיני אב"ל (ומחבר אטיודים!) איגור יארמונוב עם 7.5 נקודות, לפני אב"ל אנדריי גורבאנוב (ישראל) 7, לוקאש נובאק (פולין), והאמנים הבינלאומיים דמיטרי סקרבין (רוסיה) ומילן באבולה (צ'כיה) 6.5 כל-אחד ועוד. אנדריי בן ה-32 צלח את האירוע ללא הפסד. ברכות להישגו המצויין 

.עוד 2 ישראליות השתתפו באליפות: א"פ אלכסנדרה אלכסנדרובה ורבקה פרומין צברו 3.5 נקודות כל-אחת.

אנדריי גורבאנוב עם גביע הסגנות

גם מנהל התחרות במנצחים

 רב אמן אלכס חוזמן התמודד במשחק סימולטני מול 16 חובבים. הוא גבר על 15 מהם ונוצח רק בידי ...מנהל התחרות, השופט הבינלאומי אלון כהן.

אלכס חוזמן מול גלעד יפת

מנצח יחיד בסימולטן- אלון כהן

הקורא במסע

בקרב נבאתי – בירנבוים יכול הלבן להיכנע לאחר 40… ג5!  

הקרב אקסלרוד- רוזן הוכרע על-ידי 21...צדח8! עם הרעיון: 22. ר:ג7 צח1מט או 22.ר:ח8 מהח2 מט. הקרב נמשך: 22.ז3 פ:ה5 23.פ:ה5 מה:ה5 24.מהז4 ו5 25.מהו4 מה:ו4 26.ז:ו4 ה5 27.פה2 ה:ו4 28.פ:ו4 צח4 והלבן נכנע.

איתן הצעיר סיים קודם לכן בתיקו עם הישראלית מספר אחת אב"ל יוליה שווייגר ועם האנגלי א"פ נתן אלפרד. פתיחה מרשימה לכל הדעות!


את כל התוצאות אפשר למצוא כאן:

http://chess-results.com/tnr343852.aspx?lan=1


תצלומים: Ritvo Photography