אליפות בצל הקורונה

אליפות העולם לסיניורים ננעלה שני סיבובים לסיום הרשמי. המלכים ניצחו בתחרות "מפצח האגוזים". תארים בינלאומיים חדשים. ביצועים טובים לישראלים במוסקבה ואטיוד מצטיין לקינוח.






106נבחרות לאומיות ומועדונים ובהן 486 שחקנים ושחקניות, מהם 36 רבי אמנים, 8 רב אמניות ו-50 אמנים בינלאומיים התמודדו במלון "אולימפיק" בפראג באליפויות העולם לקבוצות סניורים גילאי 65+ ו-50+. גלריה רחבה ומרשימה של ידועני עבר והווה קישטה את האירועים.

עוד בטרם נפתחה האליפות פרשו ממנה כמה קבוצות ויחידים, לרבות נבחרת המשנה של ישראל, בעקבות משבר הקורונה העולמי. כל האירועים הנלווים ובכללם טיולים בעיר וסביבתה, בוטלו. האליפות תוכננה להתנהל על פני תשעה סיבובים ואולם כבר עם פתיחת הסיבוב השביעי התבשרו השחקנים כי בעקבות התקנות החדשות יהיה זה גם הסיבוב האחרון של האליפות.

סיבוב אחרון: צרפת מול ישראל על הלוח הראשון: אנטולי וייסר- נתן בירנבוים

51 קבוצות השתתפו בקטגוריה לגילאי 65+. במדליית הזהב זכתה הנבחרת הרוסית עם 6 ניצחונות והפסד בודד (12 נקודות קבוצתיות). עם הרכב הקבוצה נמנו רבי האמנים יורי בלשוב, יבגני סוושניקוב ונוחים רשקובסקי והאמנים הבינלאומיים יבגני קאלגין וולדימיר ז'לנין. סוושניקוב וז'לנין עם 5.5 נקודות בשישה סיבובים כל אחד היו מצטייני לוחותיהם. שנייה סיימה נבחרת צרפת (אותה הוביל ר"א אנטולי וייסר) אף היא עם 12 נקודות קבוצתיות אבל עם נחיתות במספר הניצחונות האישיים. את מדליית הארד נטלה במפתיע נבחרת העיר הגרמנית לייפציג עם אשר הקדימה ב-3 נקודות לוח את נבחרת גרמניה א' 11 כל אחת. ישראל דורגה חמישית, לפני שוודיה 1, גראל-מוריץ (גרמניה), צ'כיה 1 ופרנקן (גרמניה) 10 כל אחת. 5 הקבוצות הראשונות זכו גם בפרסים כספיים.

נבחרת ישראל הוליכה בראש הדירוג ערב הסיבוב האחרון בעקבות ניצחונות גבוהים על אוסטריה וגרמניה 1, לא הצליחה להתאפס למאבק על המדליות מול צרפת בסיבוב הנעילה המאולץ, נוצחה בשיעור מזערי ונאלצה להסתפק במקום החמישי, המכובד לכשעצמו ובפרס כספי צנוע (ביורו לא בקורונות!).

התוצאות הקבוצתיות של נבחרת ישראל: ניצחונות בשיעור 4: 0 על נשות גרמניה, 3.5: 0.5 על קוסטה ריקה, אוסטריה וגרמניה 1; 2.5: 1.5 על גרמניה 3. הפסדים בשיעור 1: 3 מול לייפציג (גרמניה) וצרפת 1.5: 2.5.

תוצאות אישיות של השחקנים הישראליים (כולם אמנים בינלאומיים): 1.נתן בירנבוים 4.5 מ-7 2.בוריס מריאסין 5.5 מ-7 ( עם רמת ביצוע 2448 ) 3.ארקדי שבלב 4.5 מ-7 4.לאון לדרמן 5 מ-6 5. יוחנן אפק 0 מ-1. כקפטנית לעת מצוא שימשה לודמילה צפנסקאייה.

שחקן ישראלי מצטיין : בוריס מריאסין

55 קבוצות נטלו חלק בקטגוריה לגילאי 50+ הפעם ללא נבחרת ישראל. האלופה, זו שנה שלישית ברציפות, היא כמצופה נבחרת ארצות הברית החזקה, שניצחה בחמישה משבעת מפגשיה וצברה 12 נקודות קבוצתיות. הקבוצה כללה את רבי האמנים אלכסנדר שבאלוב, גרגורי קאידנוב, ג'ואל בנג'מין, איגור נוביקוב ואלכס ירמולינסקי. אחריה סיימו לפי סדר זה: שחשטיפטונג "לאסקר" (גרמניה), עם רבי האמנים אלכסנדר גראף, ארתור יוסופוב, פליקס לוין ויעקב מאייסטר, ניצלה במלואו ניצחון טכני בשיעור 4: 0 על קבוצת משנה אמריקנית שנחפזה לשדה התעופה בטרם תפוג הארכה לחזרה שהציב הנשיא טראמפ לשוהים מחוץ לארה"ב בהקדימה בנקודות לוח את צ'כיה 1 ואיסלנד עם 11 נקודות קבוצתיות כל אחת.

 לטקס הסיום החפוז שנערך באותו ערב הוזמנו רק הזוכים במדליות בכל אחת מן הקטגוריות בהתאם לתקנות החדשות.

אתר רשמי: http://www.wstcc2020.net/ 

 כתבה מהנה על האליפות ה"צעירה" בשני חלקים מאת ר"א ירמולינסקי כאן:

https://en.chessbase.com/post/u-s-team-at-the-2020-world-senior-team-championship

https://en.chessbase.com/post/yermo-s-travels-usa-triumphs-in-abbreviated-world-senior-teams

המלכים גברו על הנסיכים 

במועדון המרכזי, בגוגולבסקי בולבאר במוסקבה, נסתיימה מהדורה נוספת של "מפצח האגוזים"- הדו-קרב המסורתי בין ארבעה רבי אמנים עתירי ניסיון (המלכים) לארבעה רבי אמנים צעירים ומבטיחים (הנסיכים) ב-4 דו-קרבות שח קלאסי (קצב רגיל)ו-4 דו-קרבות שח מהיר. נבחרת המלכים כללה את רבי האמנים הנודעים בוריס גלפנד (ישראל) בן 51 2685, אלכסיי שירוב (ספרד) בן 47 2664, יבגני טומשבסקי בן 32 2701 ויבגני נאייר בן 42 2661 (שניהם מרוסיה). הרכב הנסיכים כלל את רבי האמנים הרוסיים אנדריי יסיפנקו בן 17 2672, סמיון לומאסוב בן 18 2533, אלכסיי סראנה בן 20 2652 ודניל יופה בן 32 2594. הדו-קרב התנהל בשיטת שוונינגן (כמו הנוסח הסיציליאני הידוע היא נושאת את שמו של פרבר השעשועים סחוונינגן של העיר ההולנדית האג) לפיה כל שחקן בקבוצה האחת התמודד בסיבוב כפול מול כל שחקן בקבוצה היריבה. על ניצחון הוענקו 2 נקודות ועל תיקו-נקודה אחת.  

המלכים הוליכו בשח הקלאסי 9: 7 אבל הנסיכים השיבו מלחמה והצליחו להשוות ל- 16: 16, לאחר שהוותיק נאייר (הזכור לנו בין השאר מניצחונו המרשים באליפות אירופה בירושלים בשנת 2015), נוצח בשניים מקרבותיו. גלפנד הפסיד כאן קרב אחד- מול יסיפנקו. ההכרעה הושגה ביום השני של המשחקים המהירים, שנסתיימו בעליונות המלכים בשיעור 19: 13, במיוחד הודות להצטיינותו של גלפנד שצלח את השלב הזה עם 6.5 נקודות בשמונת קרבותיו. בסיכום רשמו המלכים ניצחון כולל בשיעור 35: 29

המלכים והנסיכים בחלוקת הפרסים

בראיון עימו בתום האירוע התייחס בוריס לחלקו הוא בהישגם של הוותיקים. לשאלת המראיין "איך הלך לך בתחרות?" השיב: "בהצלחה מעורבת. הפער בשחמט קלאסי הוא קטן. לא הצלחתי לזכות בלבן ביתרון ובשחור הפסדתי מול יסיפנקו לאחר ששגיתי בפתיחה. לומאסוב שגה נגדי, יכולתי לזכות אבל היה עלי לנתח במדויק המשכים סבוכים למדי. לעומת זאת שיחקתי היטב בשח-מהיר".

אתר רשמי:

 https://ruchess.ru/en/news/all/nutcracker_generation_tournament_finishes_in_moscow/

תארים חדשים

הקונגרס ה-90 של פיד"ה שנערך בסוף החודש שעבר באבו- דאבי אישר תארי רב אמן ל-30 שחמטאים

חדשים ובכללם גם לשני ישראלים:

יבגני זנן בן 21 ממועדון ראשון-לציון 

גבריאל פלום בן 34, שחקן מועדון פתח-תקווה, המשחק תחת דגל צרפת.  

גבריאל פלום

 ל-61 שחמטאים הוענק התואר אמן בינלאומי ובכלל זה לישראלי יאיר פרחוב בן 18 ממועדון צפריר רחובות.

כמו כן הוענקה דרגת שופטת פיד"ה לאב"ל אנג'לה בורסוק ממועדון אשדוד

אנג'ליקה בורסוק

אלון שולמן ממועדון הרצליה שודרג משופט בין לאומי דרג ד' לדרג ב'. ברכות לכולם! 

יאיר פרחוב

ישראלים בתחרות אירופלוט

במלון "קוסמוס" הענק בבירה הרוסית (1700 חדרים) נסתיימה עוד מהדורה רבת עוצמה, ה-18 במניין, של תחרות "אירופלוט" הפתוחה. בשלוש רמות ועם קרן פרסים בת 140,000 יורו. סגן השופט הראשי היה השופט הבינלאומי הישראלי הותיק ויקטור גלטמן.   

בקטגוריה הראשית לבעלי מד-כושר 2550 ומעלה ( וגם לכמה מוזמנים עם מד-כושר נמוך יותר) נטלו חלק 97 שחקנים, מהם 63 רבי אמנים, רב אמנית אחת ו-29 אמנים בינלאומיים.

איליה סמירין

את הפתעת התחרות סיפק ניצחונו המדהים של האמן הבינלאומי האזרי בן ה-14 איידין סוליימנלי, שהקדים בהתרת השוויון את שותפיו לבכורה, רינאת ג'ומבאייב (קזחסטן), ראוף מאמדוב (אזרבייג'ן) וארבינד צ'יטהמבאראם (הודו) 6.5 כל אחד, לפני רבי האמנים אלכסיי אלכסנדרוב (בלארוס), ווגאר אסאדלי (אזרבייג'ן), אדהיבן ב. (הודו), מנואל פטרוסיאן (ארמניה), מוסטפה אילמאז (תורכיה) ודויד פרוויאן (רוסיה) 6 כל אחד. את המקום ה-11 חילקו 15 רבי אמנים ושני אמנים בינלאומיים עם 5.5 נקודות כל אחד וביניהם הישראלי ר"א איליה סמירין שדורג במקום ה-23. הוא החמיץ את הסיבוב הראשון וקיבל עליו חצי נקודה טכנית, אבל פיצה על כך ב-3.5 נקודות מול חמשת רבי האמנים מולם התמודד. את הפסדו היחיד נחל בסיבוב השביעי מול המנצח המפתיע של התחרות ועדיין קבע רמת ביצוע 2650. אב"ל יבגני זנן , שהועלה לדרגת רב אמן זמן קצר לאחר התחרות (ראה לעיל), דורג במקום ה-39 עם 4.5 נקודות. הוא התמודד מול 8 רבי אמנים ואמן בינלאומי אחד ורמת הביצוע שלו עמדה על 2595. 

יבגני זנן

מלבד סמירין וזנן התעתדו עוד שני ישראלים צעירים, אב"ל אריאל ארנברג וא"פ משה פרידלנד להשתתף באירוע אך במקום זאת זכו ליחס מחפיר. הם הגיעו לשדה התעופה במוסקבה, אך מקץ שעה קלה גורשו חזרה לארץ על-ידי השלטונות באמתלת שווא של היעדר ויזה. הסברה אומרת שהיתה זו עוד פעולת גמול של הרוסים על יחס דומה שמקבלים תכופות תיירים רוסיים בהגיעם לנתב"ג.

קטגוריית המשנה ( עד 2550) נסתיימה בניצחונם המשותף של ר"א טיגרן הרוטיוניאן (ארמניה), אב"ל ניקיטה אפנסייב (רוסיה) ור"א סטניסלב בוגדנוביץ' (אוקראינה) עם 7 מ-9 כל אחד. בוגדנוביץ' בן ה-27 וחברתו אלכסנדרה ורניגורה, בת 18, שחמטאית אף היא, נמצאו מתים בדירה במוסקבה ב-5 במרץ, אפשר שעל רקע התבטאויותיו הפרו-רוסיות.

בקטגוריה השלישית (לבעלי מד כושר עד 2300) ניצחו במשותף ארדנפורב בולדו (מונגוליה) ומסקד ספאייב (אוזבקיסטן) עם 7.5 מ-9 כל אחד.

אתר רשמי:

http://acfed.ru/tournament/aeroflot-open-2016/en/

על הפנים החדשות במוסקבה קראו כאן:

https://en.chessbase.com/post/new-faces-at-the-aeroflot-open

אריאל ארנברג ומשה פרידלנד בשדה התעופה

רשת פט 

האמן הבינלאומי הותיק מיכאל פסמן פצח לא מכבר בקריירת שחמט שנייה כמחבר אטיודים והוא כבר עושה חיל בזירה הבינלאומית. חברי הפייסבוק שביניכם מוזמנים לבקר בדף התוסס לבעיות, סיומים ותחבולות שייסד מיכאל

וזוכה לעניין בינלאומי מסיבי:

https://www.facebook.com/groups/ChessPM/?fref=nf

 התחרות השנתית של כתב העת המקוון מג'יאר שאקוילאג (עולם השחמט ההונגרי). זיכתה את מיכאל בהישגו הבינלאומי הראשון:  

מיכאל פסמן

מג'יאר שאקוילאג 2019

ציון שבח ראשון

הלבן נוסע וכופה תיקו

1. צה1!

לא 1.ח:ז6? ר:ז6 2.צה1 ה4 והשחור זוכה.

1...ו3! 2.ח:ז6!

2.מ:ח7? מפסיד ל ז5+ 3.צ:ה4 ו2 4.צ:ה5 ו1מה 5.צ:ז5 מהו7+ 6.מח6 מהו4 7.מח7 מהה4+ 8.מח6 מה:ח4-+

2...ר:ז6

וריאנט ראשי נוסף הוא: 2...ח:ז6 3.ח5! ז:ח5 4.צ:ה4! ו2 5.צ:ה5 ו1מה 6.צו5+! מה:ו5 פט!

3.ח5 רד3! 4.צ:ה5! ו2 5.ח6! ו1צ!

5...ו1מה 6.צו5+ מניב רק פט

6.צה3!

עם האיום הכפול על הרץ וגם 7.צו3+ עם פט.

לא 6.צה1? צו6! 7.צה6 מו7-+

6...צד1 7.צה1! צד2 8.צד1! צ:ד1 פט!

במהלך הפתרון יש עוד כמה מלכודות פט שאנו מותירים לכם לגלות.

מיכאל פסמן

ועוד נשנוש לסיום: כתבה שלי על תחרות העל בוייק אן זה שהופיעה בגיליון מרץ של הירחון האנגלי "צ'ס".  

קובץ טאטא סטיל

מאחל לכולכם בריאות טובה וחזרה מהירה לזירה התחרותית!

תמונות: ולדימיר יאגר, בוריס דולמטובסקי, ולדימיר בארסקי, פייסבוק, אתרים רשמיים.