גיורא פלאי איננו

בסוף חודש יולי הלך לעולמו ברמת- גן בגיל 84 האמן ד"ר גיורא פלאי, מן הבולטים בנציגינו בזירה הבינלאומית, בצעירותו בנבחרות האולימפיות ולאורך המחצית השניה של חייו -בזירת השחמט בכתב.






גיורא נולד בפולין ב 1936 למשפחת פילשצ'יק ועל ילדותו המוקדמת וראשית צעדיו בשחמט אין לנו פרטים. בהיותו בן 16 הוכתר כאלוף ישראל השני לנוער (קדם לו רפי פרסיץ בשנת 1951). הוא התגייס לנח"ל ובשנת 1957 זכה באליפות צה"ל וגם השתתף לראשונה בגמר אליפות הארץ לבוגרים בה סיים במקום השישי. בהמשך נטל חלק גם במהדורות 1965 (מקום חמישי) ו 1974(מקום 12) של אליפות ישראל. ב-1958 היה חבר הנבחרת הלאומית באולימפיאדת מינכן. הוא שיחק בלוח המילואים הראשון (אחרי יוסף פורת, משה צ'רניאק, יצחק אלוני ו שלמה סמילטינר ולפני יאיר קריידמן) וצבר 4 נקודות ב-7 קרבות. ישראל סיימה במקום החמישי בבית ב' ובמקום ה-17 בדירוג הכללי. היה פעמיים חבר נבחרת ישראל באולימפיאדות הסטודנטים: בבודפשט 1959 שיחק על הלוח הרביעי ( אחרי יאיר קריידמן, אריה רוזנברג, עמיאל הראל ולפני שלמה ברזניץ) וצבר 6 נקודות ב-12 קרבות. ישראל סיימה עשירית. במריאנסקה-לאזנה (צ'כוסלובקיה) 1962 שיחק על הלוח השלישי ( אחרי אריה רוזנברג, וידעאל סטפק ולפני רפי רופין, יעקב ראובן ועמיקם לביא) וצבר 7.5 נקודות ב- 10 משחקים - שני בדירוג הכללי בין שחקני הלוח השלישי והמצטיין בנבחרת הישראלית. ישראל סיימה במקום ה-12. באולימפיאדת הסטודנטים בארברו (שוודיה) 1966 שימש כראש המשלחת. 
בשנים 1964-65 ערך פלאי את מדור השחמט ביומון "דבר" ובכלל זה כתב עבור העיתון את יומן אולימפיאדת תל-אביב 1964. הוא אפילו ניהל פעם את אליפות אוניברסיטת ת"א שכתבכם נטל בה חלק כסטודנט מן המניין.

ואולם פניו של גיורא, אשר סיים את לימודיו באוניברסיטת תל-אביב, היו לקריירה אקדמית. הוא היה מרצה להסטוריה במסגרות שונות, גם באוניברסיטה העברית, ופרסם בין השאר את ספר הלימוד "ידיעת העם והמדינה: פרקים באזרחות". אלא שהוא לא זנח מעולם את המשחק הפעיל. הוא רק בחר בחלופה גמישה יותר והחל משנות השמונים היה לאחד הבולטים בשחקני השחמט בהתכתבות שלנו. בשנת 2001 הוענק לו התואר אמן בינלאומי בתחום זה ולפקודת השנה רשם ב-2002 שיא מד-כושר אישי (2542) וזכה לתואר אמן בינלאומי בכיר. https://www.iccf.com/player?id=270047&tab=9

בזירה הבינלאומית המתכתבת היה פלאי 3 פעמים חבר נבחרת ישראל במוקדמות לאולימפיאדה ו-3 פעמים באליפות אירופה לקבוצות. כיחיד השתתף 10 פעמים בשלבים מתקדמים של אליפות העולם מהן 9 פעמים בחצי הגמר. עם 863 משחקים תחרותיים בכתב הוא שני ,בין הישראלים הפעילים, רק לאיתמר אורן ( 1105) ולפני יואב דותן ( 647 ). ראה https://www.iccf.com/player?id=270047&tab=3

כתבכם זוכר אותו בחיבה מביקוריו הדי תכופים ,לאחר עבודתו, במועדון ביכורי העיתים. אף פעם לא כדי לשחק, תמיד כצופה שקט ומנומס המגניב מדי פעם שאלה סקרנית בעברית מושלמת. רק בודדים ידעו מיהו.

יהי זכרו ברוך!

בקרב הבא מעניק פלאי ליריבו שיעור מאלף בהענישו בעוצמה טקטית את מחדליו העמדתיים:

לבן: מאיר ראוך שחור: גיורא פלאי

ליגה לאומית 1956

גמביט מרשל

1.ה4 ה5 2.פו3 פג6 3.רב5 א6 4.רא4 פו6 5. 00 רה7 6.צה1 ב5 7.רב3 00 8.ג3 ד5

הקרבת הרגלי עתיקת היומין הנושאת את שמו של "השועל האמריקני" פרנק מרשל ונועדה לפתוח את העמדה לרצים השחורים ולהחריף את המשחק, עדיין נצפית גם בימינו אפילו במשחקי רבי אמנים.

 9.ה:ד5 פ:ד5 10.פ:ה5 פ:ה5 11.צ:ה5 ג6 12.ד4 רד6 13.צה1 מהח4 14.ז3 מהח3 15.ר:ד5 ?

מבקש לפשט את העמדה אך מנציח בכך את חולשת הערוגות הלבנות סביב מלכו. הלבן ייאלץ להתמודד מעתה ואילך עם צמד רצים חזק ועם משחק הרמוני של המחנה היריב המתארגן במהירות למתקפה משולבת באגף המלך ובטור הפתוח. הגיוני למשל לקדם את פני הרעה ע"י 9.צה4!? ז5 10. מהו1 מהח5 11. פד2 רו5 12.ו3!

15...ג:ד5 16.מהו3 רז4 17.מהז2?

מקבל רגליים קרות. הסיכוי היחיד טמון בהכאת הרגלי השני והעברת חובת ההוכחה ליריב לאחר, למשל 17.מה:ד5 צאד8 18.מהג6 עם משחק נגדי לא מבוטל.

17... מהח5 18.ו4?

החלשה נוספת זו מקרבת את הקץ. הרע במיעוטו היה 18.רו4! רח3 19.ז4! צוה8 20.פא3 מהח4 21. מהז3 מה:ז3 22.ח:ז3 ר:א3 23.ב:א3 ר:ז4 24.מז2 עם סיכויים להגן על הסיום הנחות.

18... צוה8 19.רה3 צה6 20.פד2 צאה8 21.מו2?

הופך מצב קשה לסופני. 21. מהו2 היה יחידי.

21... רח3 22.מהו3 רז4 23.מהז2 מהו5 24.צאג1

כנגד איום החדירה המלכותית לאגף המלכה.

24...ז5! 25. פו3 ז:ו4 26.ז:ו4

את המימוש הטקטי של עליונותו העמדתית מדגים השחור בתחבולה שובת עין ולב.

26...צ:ה3! 27.צ:ה3 צ:ה3 38.צז1 צ:ו3+! 39 מה:ו3 מהג2+ 40.מה3 ר:ו4+!!

הרבה יותר אלגנטי מן הפרוזאי 40...ח5. על 41. מה:ו4 יבוא מהה2 מט ועל 41. מ:ו4 זוכה מהו5+

הלבן נכנע.

תודתנו ליואב דותן ולאמציה אבני על עזרתם בהכנת הכתבה.

ישראלים על המדף העולמי

ב-30 בספטמבר עומדים לראות אור בהוצאה הבריטית "קוואליטי צ'ס" עוד שני ספרים של בכיר שחקנינו, בוריס גלפנד, בסדרה המשותפת שלו עם רב האמן יעקב אאגארד, מסופרי ומאמני השחמט הבולטים ביותר בכל הזמנים.  

בוריס עם יעקב אגארד ואחד הספרים הקודמים בסידרה

בTechnical Decision Making in Chess מנתח גלפנד את הנתיב לקבלת החלטה בסיומים או עמדות בהם יתרון לצד אחד יתרון מבני או חומרי. החקירה בנבכי ההבנה הטכנית של רב-אמן צמרת תאיר היבטים לא פשוטים של הקרב שלגבי שחקנים רבים הם סבוכים ומתעים במיוחד. מושגים כמו "אזור של שגיאה בודדת" חזקה עליהם שיהיו בבחינת התגלות גם לטובים שבהם. טעימות מן הספר החדש -כאן:

http://www.qualitychess.co.uk/ebooks/TechnicalDecisionMakinginChess-excerpt.pdf

 ב Decision Making in Major Pieces Endings דן גלפנד באופן קבלת החלטות בסיומים עם צריחים או מלכות, כמו גם "פאזה הרביעית" הזנוחה תכופות של הקרב (הסיום שלאחר ההכתרות). קרבות אינספור מוכרעים בשל טכניקה טובה או רעה בסיומים כאלה כך שלקוראים מובטחת התועלת מן התובנות של שחקן עילית על נושא חיוני זה. נשנושים מן הספר החדש-כאן:

http://www.qualitychess.co.uk/ebooks/DecisionMakinginMajorPieceEndings-excerpt.pdf

בתוך כך ראתה אור במוסקבה ,בתרגומו של אולג פרבאקוב ובהפקת איגוד השחמט הרוסי הגירסה הרוסית של ספרו של כתבכם Practical Chess Beauty אשר מקורו האנגלי הופיע לפני שנתיים אף הוא בהוצאת 'Quality Chess', מסכם קריירת חיבור ( וגם לא מעט משחק) בת למעלה מיובל שנים. בשני כרכי הספר 16 פרקים המוקדשים לכלים ולמוטיבים הטקטיים של הקרב עם מאות דוגמאות ותרגילים (כולל כאלה שלא הופיעו במקור) , רובם ככולם משל עבדכם הנאמן.


על הגירסה האנגלית: http://www.qualitychess.co.uk/products/2/333/practical_chess_beauty_hardcover_by_yochanan_afek

עם חברי לקבוצה ולאהבת החיבור יאן טימן והמקור האנגלי

בכורה ישראלית במרוקו

האיגוד המרוקני לקומפוזיציה שחמטית ערך תחרות בינלאומית תימאטית לחיבור סיומים שנושאה דרש להראות הקרבת כלי קל ( פרש או רץ) שניתן להכותו בשני אופנים. הקו-פרודוקציה שלפנינו נטלה את הבכורה:

אמציה אבני ויוחנן אפק

פרס, תחרות FRME (מרוקו) 2020 .

הלבן נוסע וזוכה

1.רז4+!! מ:ז4

 החלופה היא הגיונית ועם זאת מפתיעה הודות לשני מסעי צריח שקטים: 1...מ:ח4 2.צג8!! פ:א7 3.צג4! וזוכה

2.פז6!

לא יצלח 2.צז8+? מה:ז8 3.פ:ח6+ מ:ח4+ 4.פ:ז8 פ:א7

2...פ:א7

עד כמה חיוני להיפטר מן הרגלי המסוכן מדגימים ההמשכים שלפנינו:

2...מו5 3.צו8! מה:ז6+ 4.פז5+ מז4 5.א8מה+ וזוכה או 2...מח5 4.פוה5! (מאיים צד8-ו5+) 3...פד4 (3...מהב7+ 4.מז3 מה:א8 5.פו4 מט) 4.מח3! פה6 5.מז3! מסע שקט ומכריע מהג7 6.צו8! מהג3+ 7.פו3 מהג7+ 8.פו4+ פ:ו4 9.א8מה פה6+ 10.מח3 וזוכה. 2... מהז7 3.פוה5+ מו5 4.צו8+ מה:ו8 5.פ:ו8 וזוכה.

3.צ:א7 מח5! 4.מח3! מ:ז6 5.פה5+ מח5 6.פז6!!

הפואנטה התימאטית ! לא 6.צ:ח7? פט! ועתה מודגם נושא התחרות: הפרש מוכה בשני אופנים.

6...מ:ז6

או 6...מה:ז6 7.צא5+ ( 6...מה:א7 7.פו4 # )

7.ח5+ מ:ח5 8.צ:ח7 והלבן זוכה.

יובל באי הולנדי

האי טסל

מועדוני שחמט רבים בהולנד נושאים שמות שחמטאי עבר נודעים או מונחים שחמטיים בולטים. כך למשל יש לפחות שני מועדונים הנושאים את השם "אן פסנט" (שהוא המונח הרווח בעולם להכאה דרך הילוכו). הגדול שבהם זכה בשנים האחרונות בכמה תארי אליפות המדינה אבל לא בו עסקינן הפעם, אלא דווקא במועדון זעיר על האי טסל (זהו אגב גם שמו של שחקן עבר של מועדון "ביכורי העיתים התל-אביבי גדי טסל שמוצא משפחתו בהולנד). המועדון חוגג בימים אלה את יובל ה-60 להיווסדו ולציון האירוע ביקש מכתבכם לחבר אטיוד מקורי שאחד המוטיבים המופיעים בו היא ההכאה דרך הילוכו. עשיתי כמיטב יכולתי לעמוד בציפיות:

יוחנן אפק

"דה פרובלמיסט" 2020

מוקדש לאי טסל ולשחמטאיו

הלבן, ביתרון צריח, מתמודד עם רגלי קדומני מסוכן של יריבו:

1.צח6+!

לא 1.צח8? א2 2.צב8+ מא7 3.צ:ב3 א1מה+ 4.מו2 מהח1 עם תיקו קל.

1...מא7!

ניצחון קל ישיג הלבן לאחר 1...מב5 2.צח8 א2 3.צא8 א1 מה+ 4.צ:א1 פ:א1 וכו'.

2.צח7+ מא6

2...מב6 מפסיד ל-3.פה7 א2 4.פד5+ מג5 5.צא7 וסיום הפרשים הצפוי זכוי ללבן.

3.פד4!

ההמשך 3.צח8 מא7 4.פד4 יגיע לעמדה דומה אגב בזבוז מסע

3...פ:ד4 4.צג7! א2

4...פב3 ייענה מיידית ב-5.צג2 וזוכה.

5.צג1 פב3 6.צד1

השלב הראשון הוכתר בהצלחה: הצריח שולט בערוגת ההכתרה.

6...א1מה 7.צ:א1+ פ:א1 8.ח4 פב3!

בעוד אשר בעקבות 8...פג2+ 9.מו2! פב4 10.ח5 פד5 11.ח6 פו6 12.מז3 מב5 13.מו4 הלבן לוכד את הרגלי האחרון.

9.ד4!!

מסע המפתח. אחרי 9.ח5? פג5 10.ח6 פד3+ 11.מו1 פה5 12.ז2 מב5 13.מז3 פו7 14.ח7 מג4 15.מו4 מד5 16.מו5 פח8 17.מו6 מד6 18.מז7 מה7 השחור שב במועד למוקד האירועים.

9...ה:ד3

ההכאה דרך הילוכו הכרחית כדי לשחרר את הערוגה ג5 אבל עכשיו הערוגה ד3 חסומה!

10.ח5 פג5 11.ח6 ד2+

מעט מדי ומאוחר מדי

12.מד1 (מה2) פה4 13.ח7

השחור איחר את הרכבת ! ויש עוד סוף שמח: שחמטאי האי אהבו את תוצאות מאמצי גם אם ההכאה דרך הילוכו אינה מצילה בסופו של יום את המערכה.

צילומים: קייס סטאפ, אתרים רשמיים, ארכיון עיתונות.