יום הולדת שמח ליאיר קריידמן!

יאיר קריידמן , רב האמן הצבר הראשון, חוגג היום את יום הולדתו ה-88!






יאיר קריידמן , רב האמן הצבר הראשון, חוגג היום את יום הולדתו ה-88!

 קריידמן, יליד חיפה 1932 החל לשחק בתחרויות נוער רק בגיל 17. הוא היה אחד מששת משתתפי אליפות ישראל הראשונה לנוער בשנת 1950, בה סיים ראשון בצוותא עם רפי פרסיץ ז"ל (לו הוענק התואר בהתרת שוויון הנקודות). במשך כיובל שנים שיחק בליגה הלאומית במועדוני " לאסקר" ואס"א התל-אביביים (שזכו במרבית תארי האליפות) וייצג את ישראל ב-10 אולימפיאדות, החל במינכן 1958 ועד לחיפה 1976. הוא היה הישראלי המצטיין בתחרויות הבינלאומיות הרבות שנערכו בארץ (לא ממש מזמן, גם אם כך נדמה לעתים בימים טרופים אלה) . זכור במיוחד משחקו עם בובי פישר בתחרות נתניה 1968 בה השיג עדיפות ניכרת שאילצה את האמריקני לעמול קשה כדי לחלק את הנקודה. ב-1964 היה לאמן הבינלאומי השלישי של ישראל (אחרי צ'רניאק ופורת שלהם הוענק התואר עם הופעת הבכורה שלו ב-1952) וב-1976 הוענק לו התואר הרם בעקבות הישגיו המעולים בתחרויות הבינלאומיות בנתניה ובאר-שבע בשנים 1975 ו-1976. כנציג מוביל לדור ההמשך בשחמט הישראלי אימץ סגנון משחק מעשי ותכליתי אך בה בעת ניחן ברוח לחימה ללא חת ובהתמצאות מעולה במצבים סבוכים ובפישוטם. כל אלה פיצוהו לעיתים קרובות על נחיתות ברורה בידע תיאורטי ובזמן פנוי לעומת יריביו המקצוענים.


יאיר מילא גם שורה של תפקידים באיגודנו. בין השאר כיהן כיו"ר ועדת מערכת הירחון "שחמט" ויו"ר ועדת הביקורת. עם זאת לא היה מעולם מקצוען ולפרנסתו מילא שורה של תפקידים בכירים במשרד האוצר בעיקר בפיקוח על חברות הביטוח ושוק ההון. עד לפני שנים מעטות עוד השתתף בקביעות באליפויות סניורים בארץ ובעולם. ב-2018 הוא הוביל את הרשימה העולמית של בני ה-85 ומעלה.

כדאי לקרוא את הראיון הנדיר אותו העניק לאתרנו בהגיעו לגבורות ב-2012

https://www.chess.org.il/ContentPages/ContentPage.aspx?Id=804&fbclid=IwAR0o1IaeHKEhgq1m6PUzYzzgGunsCxp7h2vkerC0KuVLDlgTv-p9JZr4rUk

בקהילת השחמט בארץ וגם בעולם בולט יאיר בנועם הליכותיו ובמזגו הרגוע והמכבד, ג'נטלמן מן הזן שלא נצפה תדיר במקומותינו. ביום חגו נאחל לו הרבה בריאות טובה ושנים ארוכות של אושר ויצירה!


בתמונה: יאיר קריידמן במשחק ליגה בעונת 2013. לצידו ותיק צעיר יותר- ידעאל סטפק. צילם: יואב דותן.