ותיקי ישראל - אלופי אירופה!

ישראל -אלופת אירופה לותיקים. מושבה ישראלית צעירה באליפות אירופה. ישראלים בבירת הטירול האוסטרי. סב ונכדו ביצירה משותפת שהצטיינה בארגנטינה






במלון "דון ג'ובאני" בפראג נסתיימה ביום שלישי השבוע אליפות אירופה לקבוצות סניורים גילאי 65+ לשנת 2021 בהישג ישראלי מרנין.

באליפות נטלו חלק 21 קבוצות מתשע פדרציות אירופיות. בלט בהיעדרו השחמט המזרח אירופי (למעט הקבוצות המקומיות ונבחרת הונגריה). את ישראל ייצגה קבוצה חזקה בת 5 שחקנים, מהם שלושה אלופי ישראל לשעבר- רב אמן יהודה גרינפלד והאמנים הבינלאומיים שמעון כגן ונתן בירנבוים (האחרון שימש גם כקפטן). השלימו את ההרכב האמנים הבינלאומיים מרק ברקוביץ' ולאון לדרמן.

 תוך תצוגת לחימה שקולה וקבוצתית הוליכה הנבחרת לאורך כל האליפות אותה סיימה עם מאזן יוצא מן הכלל בן 8 ניצחונות קבוצתיים ותיקו בודד. בסיבוב האחרון והמכריע הביסה ישראל 1 את דנמרק בשיעור 3.5: 0.5. קודם לכן גברה 3: 1 על ישראל 2, גרמניה 1,ליסה נאד לאבם (צ'כיה), אקדמיית השחמט של פראג והונגריה; 2.5 : 1.5 על שוויץ ועל אגודת לאסקר (גרמניה) ונפרדה בתיקו 2: 2 מצרפת.

נבחרת ישראל משמאל לימין: שמעון כגן, נתן בירנבוים, מרק ברקוביץ', יהודה גרינפלד ולאון לדרמן

את מדליות הכסף נטלה "לאסקר" מגרמניה (עם רבי האמנים קנאק, קליניצ'ב ומייסטר) 16 נקודות קבוצתיות ואת מדליות הארד ותיקי צרפת (עם ר"א אנטולי וייסר והאמנים הבינלאומיים שריף, ז'יפאר ובודר) 12 נקודות.

גרינפלד -השחקן המצטיין

יהודה גרינפלד הוכתר כשחקן המצטיין באליפות כולה עם מאזן מרשים בן 7 נקודות ב-9 קרבות ללא הפסד ועם ביצוע תחרותי 2540. בירנבוים צבר 5.5 מ- 8, ברקוביץ' 6 מ-8 ללא הפסד, לדרמן 3 מ- 6, כגן 3.5מ- 5 ללא הפסד.

יהודה גרינפלד- בכושר מעולה

ישראל 2 היתה קבוצה מאולתרת שהורכבה משחקנים בודדים אשר הצטרפו למסע. הקבוצה סיימה במקום ה-16 בדירוג עם 7 נקודות קבוצתיות ב- 8 מפגשים (הקבוצה היתה חופשיה בסיבוב הלפני אחרון לנוכח מספר הקבוצות הבלתי זוגי. תוצאות אישיות: יוחנן אפק 3 מ-6, משה גל עם 5 מ- 8 ללא הפסד היה גם השחקן המצטיין בקבוצה וגם הקפטן שלה. יוסי סגל 2 מ-7 ואלכסנדר פוסטולאטי 3 מ-8.

משה גל

https://chess-results.com/tnr571542.aspx?lan=1

באליפות אירופה לסניורים 50+ השתתפו 10 קבוצות מ -3 פדרציות. ניצחה הרפובליקה הצ'כית (עם רבי האמנים הראצ'ק, האבה וווקאץ' והאמנים הבינלאומיים פולאשק וקונופקה) 17 נקודות קבוצתיות לפני סלובקיה (עם רבי האמנים שטול, מרווה ופלכטקה וא"פ מוטוז) 16. את הדירוג בקטגוריה זו נעלה הקבוצה הצ'כית ...מכבי (!) בוסקוביצה ללא אף נקודה קבוצתית. עם רבי האמנים הידועים שנטלו חלק באירוע נמנו גם האגדות המקומיות ולסטימיל הורט וולסטימיל יאנסה. נבחרת הנשים היחידה בקטגוריית גילאי 65+ ,נשות גרמניה, ספגה מהלומה מייד לאחר הסיבוב הראשון כששחקנית הלוח הראשון שלה, האמנית הבינלאומית בריגיטה בורכהארדט, נמצאה מאומתת בבדיקת קורונה ונאלצה לפרוש באין מחליפה. מייד לאחר מכן נדרשו השחקנים לעבור בדיקת קורונה בה נמצאו כולם שליליים. את שאר הסיבובים צלחו 3 השחקניות הנותרות לבדן, אך כיוון שהיו קבוצת הנשים היחידה זכו בכל זאת בפרס המובטח לקבוצת המגדר המצטיינת.

ישראלים באליפות אירופה

ברקיאביק בירת איסלנד ננעלה ביום א' אליפות אירופה ליחידים, עוד נקודת ציון חשובה בדרך לחזרת היבשת לשחמט החי והנושם. 180 שחקנים מ-36 ממדינות היבשת התמודדו ב-11 סיבובים שוייצריים. 70 (!) מן המשתתפים היו רבי אמנים ו-28 אמנים בינלאומיים. המירוץ המפרך הסתיים בניצחונם המשותף של אנטון דמצ'נקו (רוסיה) ונער הפלא הגרמני וינסנט קיימר (גרמניה) 8.5 נקודות כל-אחד. הרוסי הוכרז כאלוף היבשת הודות לעדיפות באיכות נקודותיו. השניים יעפילו למשחקי גביע העולם עם הדולקים בעקבותיהם אלכסיי סראנה (רוסיה)ובוגדן-דניאל דיאק (רומניה) 8 כ"א; קספר פיורון (פולין), ראוף מאמדוב (אזרבייג'ן), ויקטור ארדוש (הונגריה), ניקלאס הושנבת (גרמניה), דויד נווארה(צ'כיה), ואהאפ סנאל (תורכיה), מתיאס בלובאום (גרמניה), דניאלה ווקאטורו (איטליה), מיכאיל אנטיפוב (רוסיה), לוקה פאיצ'דזה (גיאורגיה),מוסטפה יילמז (תורכיה), דניאל פרידמן (גרמניה), נידז'אט מאמדוב (אזרבייג'ן), רסמוס סוואנה (גרמניה) 7.5 כל אחד.

ייצוג ישראלי צעיר

הצמרת הישראלית נעדרה הפעם מן האירוע החשוב אבל בעבור קבוצת השחקנים הצעירים שהגיעה אליו בכל זאת היתה זו טבילת אש משמעותית . א"פ יהלי סוקולובסקי בן ה- 15,שזכה לא מכבר להימנות עם משתתפי "אתגר קרמניק" המקוון, צבר כאן 7 נקודות, מהן 2.5 מול רבי אמנים. הוא ניצח בשני הסיבובים האחרונים את השוודי הילארפ פרסון ואת ההונגרי קוזק ונפרד בתיקו מהצ'כי פלאט. קודם לכן נוצח בידי הדני ביארה והגיאורגי פאיצ'דזה. ר"א אורי קובו בן ה-24 התעמת עם שמונה רבי אמנים. עם 6 מהם סיים בתיקו: הארמני טר שקיאן,הרומנים פרליגראס ולופולסקו, הרוסי פרביאן, הגרמני סוואנה והקרואטי מרטינוביץ'. הוא נוצח בידי שני הנותרים: הפולני גאייבסקי והגרמני בלובאום .

אורי קובו

א"פ בני אייזנברג בן ה-15 סיים עם 5 נקודות לאחר שפגש אף הוא 8 רבי אמנים נטו (מול התשיעי נרשם לו הפסד טכני) מולם צבר 3 נקודות: הוא גבר על הקרואטי בוסיוצ'יץ' ועל האיסלנדי היארטרסון , נפרד בתיקו מן האיטלקי ולסצ'י ומן האיסלנדי סטיינגרימסון והפסיד לארמני מרטירוסיאן, לתורכי קאן ולאיסלנדי גרטארסון. למרות שהתעייף בסיום וקינח בהצרחה גדולה, הוא עדיין סיים כמצטיין בין הישראלים כשהביצוע התחרותי שלו (2411) יעניק לו 26 נקודות מד-כושר, וציון לתואר אמן בינלאומי!

האחים מיליקוו שצברו 5 נקודות כל אחד, התמודדו עם 5 רבי אמנים כל אחד, לא"פ יואב (17) לא היה מזל מולם הפעם אבל אלי בן ה-14 חילץ תיקו מכובד מול הפולני גאייבסקי, האיטלקי ואלסצ'י וההונגרי קוזאק.

החובב הוותיק פת צפריר בן ה-66 שב לפעילות אחרי שנים רבות וצבר כאן 4 נקודות.

 את התוצאות המלאות של אליפות אירופה אפשר לראות כאן:

https://www.reykjavikopen.com/

ישראלים באינסברוק

עיר הנופש העתיקה אינסברוק, בירת הטירול האוסטרי, אכסניה ותיקה של משחקי החורף האולימפיים והפראולימפיים, אירחה בסוף החודש שעבר את המהדורה החמישית של פסטיבל השחמט הבינלאומי שלה ב-3 רמות. בתחרות הראשית נטלו חלק 143 שחקנים מ-16 מדינות, מהם 4 רבי אמנים ו- 10 אמנים בינלאומיים אשר התמודדו בתשעה סיבובים שווייצריים על קרן פרסים בת 10.000 יורו.

המנצח היחיד היה הנער ההודי ר"א שדוואני ראונק עם 8 נקודות, לפני האיטלקי א"פ פלוביו זאמנגו 7, וקבוצה של תשעה צוברי 6.5 נקודות שהמפורסם שבהם הוא ר"א מרקוס ראגר, בכיר שחמטאי המדינה המארחת. לשני ישראלים היתה תחרות מוצלחת: האמן משה קציר צבר 5 נקודות והנער יגור סטוליארסקי 4.5. עם יריביו של יגור נמנו אמן בינלאומי אחד ושבעה אמני פיד"ה- לא פחות! הישגו צפוי לדשן את מד הכושר שלו ב-99 נקודות נוספות!

משה קציר 

התחרות המשנית (126 שחקנים מ-15 פדרציות) ראתה בכורה משותפת של אדאמו ולטינר (אוסטריה) וסימון פילדין (גרמניה) 7.5 כל אחד. 3 ישראלים נמנו עם המתמודדים: הילדים אורי שפר 5.5 (ו-116 נקודות מד-כושר!) ואורי טרגן 4.5 ושלומית ורדי הותיקה 4.5 אף היא.

בתחרות השלישית ( 52 שחקנים מתשע מדינות) ניצח האוסטרי יאן גבריאל אלוי עם 7.5 נקודות. שתי הילדות הישראליות אלונה שפר וניקה סטוליארסקי צברו 4 נקודות כל אחת.

בתחרות הבזק (148 מ-18 מדינות) ניצח ר"א ניקיטה משקובס (לטביה) עם 9.5 נקודות ב-11 סיבובים).הישראלים: משה קציר 7; אורי טרגאן 6 ויגור סטוליארסקי 5.

https://chess-results.com/tnr534225.aspx?lan=0&art=0&flag=30

הישג משפחתי בארגנטינה

האמן הבינלאומי לקומפוזיציה יהודה הוך היה במשך שנים רבות מחבר הסיומים הישראלי הבולט ביותר בזירה המקומית והבינלאומית. למעלה משני עשורים חלפו מאז פרש מאמנות החיבור ורק לאחרונה בעשור השמיני לחייו חזר ליצור, במידה מכרעת הודות לנכדו איתי בן ה-15 העושה את צעדיו הראשונים והבטוחים בעולם היצירה השחמטית הן כמחבר (גם של בעיות וגם של סיומים) והן כפותר. היצירה המשפחתית המשותפת שלפנינו ( יהודה טוען שהיא "שמונים אחוז של איתי") דורגה גבוה בתחרות הארגנטינית בצוותא עם סיום של הישראלי מיכאל פסמן.

איתי ריכרדסון ויהודה הוך

תחרות האיגוד הארגנטיני 2021

ציון כבוד ראשון-שני

הלבן נוסע וזוכה

המאבק הטקטי הדק יתמקד סביב מצוקת הצריח עד לכידתו.

1.ב6!

1.פג4? מה6 2.ו7 מה7 (2...מו7? 3.מג3 צ:ב5 4.פד6+ וזוכה) 3.ב6 א:ב6 4.מג3 צב5+ תיקו.

1...א:ב6 2.פו5+ מה6 3.ו7! מ:ו7 4.ה3! מה6 5. פד4 + מד6!

1...מד5 גורר המשך זהה.

6.מד2!

לא 6.מד3? מד5 7.מג3 מג5 8.פה6 מב5 9.פד4 מג5 10.מד3 מד5 תיקו.

6...מד5 7.מד3 מד6 8.מה4! מג5

או: 8... מה7 9. מד5 מה8 10.ה4 מד7 11.ה5 מג7 12.מה4 מד7 13.מד3 מג7 14.מג3 וזוכה.

9. מה5! כפאי הדדי! 9...ב5 10.מה4 מד6 11. מד3 מד5 12.מג3 מג5 13.פה6 + וזוכה.

איתי ריכרדסון ויהודה הוך

את התוצאות המלאות של תחרויות האיגוד הארגנטיני אפשר לראות כאן:

http://www.arves.org/arves/index.php/en/awards/awards-replayable/1536-uapa-14th-2021

לחובבי הבעיה והאטיוד: הופיע גיליון 84 של כתב העת "וריאנטים" ובו שלל מאמרים אקטואליים מעולם הקומפוזיציה השחמטית. אפשר לראותו ואת הגיליונות הקודמים החל ממס' 53 במתכונת דיגיטלית כאן:

https://www.variantim.org/var_releases.html

תמונות: יבגני ניימר, אתרים רשמיים, פייסבוק