גביע אירופה למועדונים – בורוחובסקי משלים ציון שלישי לרב-אמן

הקבוצה הצ'כית "נובי בור" זכתה בשבוע שעבר בגביע אירופה למועדונים שהתקיים ברודוס, יוון. ישראל יוצגה על-ידי הקבוצה הצעירה של מועדון השחמט כפר סבא שסיימה במרכז הטבלה, אבל עם חדשות טובות – שחקן הלוח השני אביטל בורוחובסקי השיג תוצאה מצוינת של 5 מ-7 עם ציון שלישי לרב-אמן. כל שנשאר לו כדי להפוך לרב-האמן ה-40 של ישראל הוא להעלות את מד-כושרו מעבר ל-2500.






 התחרות השנתית המסורתית על גביע אירופה למועדונים ה-29 התקיימה ברודוס, יוון ב- 26-20 באוקטובר. מועדון השחמט כפר סבא היה היחיד שייצג את ישראל. בשל דירוגה הגבוה של ישראל באירופה אנו זכאים לשלוח 4 קבוצות, אולם מועדוני באר שבע ואשדוד החליטו הפעם לוותר על הנסיעה מטעמים תקציביים. בתחרות השתתפו טובי השחקנים בעולם. אמנם קארלסן, אנאנד, ארוניאן וקראמניק לא היו שם, אבל למועדון ה-2700 הייתה עדיין נציגות מכובדת ביותר בראשות קרואנה, נקמורה, טופאלוב, סווידלר, גרישצ'וק ואחרים.

המאבק בצמרת היה צפוי להתנהל כמו בשנה שעברה באילת בין קבוצת SOCAR – חברת הנפט הלאומית של אזרבייג'ן – העשירה מכולן ששוב הביאה לתחרות הרכב נוצץ לבין ארבע הקבוצות הרוסיות שאף הן היו גדושות בשחקנים עם מד-כושר מעל 2700, אולם את ההצגה גנבה הקבוצה הצ'כית הצנועה יחסית "נובי בור" בראשות השחקנים המובילים של מדינה זו: דויד נבארה, ויקטור לזניצקה וזבינק חראצ'ק, עם חיזוק מתון יחסית: רדוסלב ווייטאשק מפולין וקרישנן ססיקירן מהודו (שניהם מתחת ל-2700). הצ'כים שמרו על עמדת זינוק בצמרת כל הזמן, ובסיבוב הלפני אחרון הדהימו את SOCAR 2.5:3.5 לאחר ששלושת הלוחות הראשונים של האזרים (קרואנה, טופאלוב וקמסקי ) התמוטטו בו זמנית. בסיבוב האחרון קיבלה "נובי בור" יריבה נוחה יחסית מבלארוס ושמרה על מקומה הראשון כאשר ווייטאשק מצטיין עם 5 מ-6.

כמו בשנה שעברה, מועדון השחמט כפר סבא בחר לשגר קבוצה צעירה. כל השחקנים הישראלים היו מתחת לגיל 20, למעט יאיר יודקובסקי בן ה-29, סטודנט ללימודים מתקדמים בפיזיקה. בלוחות הראשונים שיחקו האמנים הבינלאומיים דני ראזניקוב (20),אביטל בורוחובסקי (16), ואסף גבעון (19).

במשחקיה של הקבוצה הישראלית לא נפלו הפתעות כלשהן: הכפר סבאים גברו על ארבע יריבות נחותות ונכנעו לקבוצות המדורגות גבוה יותר. כאבה במיוחד התבוסה בסיבוב השישי לקבוצה הצרפתית קלישי, כאשר למרות עמדות מבטיחות מאוד בתחילת המפגש הצליחו צעירי כפר סבא לצבור רק חצי נקודה בשישה לוחות.

בכל זאת היו לשחקני כפר סבא הישגים בולטים הן במשחקים בודדים והן לאורך התחרות כולה. אלון מינדלין סיים בסיבוב השלישי בתיקו מכובד מאוד בשחור נגד רב-האמן הרוסי דניס חיסמטולין, שנתן תקוות שלא התממשו להשגת ציון לאמן בינלאומי. דני ראזניקוב, למרות תחרות לא טובה במיוחד, חזר על הישגו המדהים מאילת 2012 – תיקו עם היקרו נקמורה מקבוצת פדובה האיטלקית, והפעם האמריקני שהיה לחוץ לנצח הקריב כלי שלא לצורך וניצל בנס מהפסד.

אולם השחקן הבולט של כפר סבא היה ללא צל של ספק אביטל בורוחובסקי שלא נרתע כלל גם מיריבים חזקים. מול הקבוצה הרוסית הוא סיים בתיקו בשחור עם פטר לקו, ולאחר מכן הביס את ההודי פנטלה הריקרשינה מהקבוצה האיטלקית. במפגש מול הצרפתים הוא השיג את התיקו היחיד מול רפפורט ההונגרי. כך הבטיח לעצמו אביטל ציון לרב-אמן עוד לפני המשחק האחרון (החלש ביותר שלו בתחרות) שהסתיים ללא הכרעה מול שחקן מקוסובו.

במרץ 2012 הצטיין בורוחובסקי באליפות אירופה ליחידים בבולגריה והשיג ציון לרב-אמן. לפי כללי פיד"ה ציון באליפות אירופה "שווה" 20 משחקים. כעת הוסיף עוד ציון מ-7 משחקים והשלים את החלק הקשה בדרך כלל של השגת הציונים. על מנת לקבל את התואר רב-אמן נותר לו רק לעמוד בדרישה של השגת מד-כושר 2500 ומעלה באחד העדכונים העתידיים. אם ישחק כך אביטל גם באליפות אירופה בוורשה שתתקיים בחודש הקרוב, ייתכן כי כבר בדצמבר נוכל לדווח על רב-אמן חדש. אביטל עשוי להיות רב-האמן הישראלי הצעיר ביותר בכל הזמנים. כרגע השיא מוחזק על ידי מקסים רודשטיין שהשיג את התואר בגיל 18.

מספר רבי-האמנים של ישראל שעמד בשנה שעברה על 40 עגול הצטמצם ל-39 לאחר שחבר נבחרת ישראל לשעבר סרגיי ארנבורג בחר לייצג את ארה"ב, שם הוא לומד. הגיע הזמן להגדיל אותו מחדש. פרט לבורוחובסקי נמצא גם דני ראזניקוב בעמדת זינוק טובה עם שני ציונים בראשית 2012. מספר פעמים הוא היה כבר קרוב לציון השלישי והאחרון.

ראזניקוב ובורוחובסקי משתפים פעולה גם בנבחרת ישראל לאליפות אירופה בוורשה שתיפתח בעוד כשבוע ביחד עם רבי האמנים תמיר נבאתי, גיל פופילסקי וטל בראון. נבחרתנו מדורגת במקום ה-28 בלבד מתוך 37, אולם אנו מקווים שצעירינו יצליחו להתעלות ולהוכיח שהם שווים יותר. נבחרת הנשים הישראלית בראשות מרסל אפרוימסקי מדורגת במקום ה-14 מתוך 31.

גביע אירופה ברודוס - כל המשחקים

@@ecc13.pgn@@