היום - המשחק השלישי בדו-קרב; קרלסן שוב בלבן.

היום (שלישי), בשעה 11:30 לפני הצהריים (לפי שעון ישראל), יחל בצ'נאי, הודו, המשחק השלישי בסדרת 12 המשחקים בדו-קרב אנאנד – קרלסן על אליפות העולם בשחמט. במשחק זה ישוב קרלסן וישחק בכלים הלבנים.






היום (שלישי), בשעה 11:30 לפני הצהריים (לפי שעון ישראל), יחל בצ'נאי, הודו, המשחק השלישי בסדרת 12 המשחקים בדו-קרב וישוונתן אנאנד – מגנוס קרלסן על אליפות העולם בשחמט. במשחק זה ישוב קרלסן וישחק בכלים הלבנים. למגינת לבם של חובבי השחמט בכל העולם הסתיימו שני הקרבות הראשונים בתיקו תוך זמן קצר ללא מאבק של ממש כשבכל אחד מהמשחקים אותה עמדת כלים עמדה להופיע על הלוח בפעם השלישית.

וכך נפתח מחדש הויכוח בן עשרות השנים האם וכיצד יש להילחם בתופעת משחקי התיקו הקצרים.

אני זוכר שבתחילת שנות השישים של המאה הקודמת (כשעשיתי את צעדיי הראשונים בשחמט, קודם כשחקן ואח"כ כשופט...) הונהג החוק המונע הסכמה על תיקו לפני שבוצעו לפחות 30 מסעים. אחרי כמה שנים בוטל החוק, אבל לאחרונה הוא שב ואומץ (כאחד מ"חוקי סופיה") בתחרויות רבות. כך, למשל נקבע שהחוק יחול גם על הדו-קרב הבא לאליפות העולם.

בישיבה, שקיימנו השופט הראשי (אשוט ורדפטיאן מארמניה) ואנוכי עם השחקנים ועוזריהם עוד לפני תחילת הדו-קרב, הועלתה ההצעה שחוק 30 המסעים יונהג כבר בדו-קרב הנוכחי. אולם, לאחר התייעצות שקיים כל אחד מהשחקנים עם אנשי צוותו, הם דחו את ההצעה. הם כנראה ידעו למה...

על כל פנים, גם אילו הונהג החוק כבר עתה, הוא לא היה פותר את הבעיה, משום שהמשחקים ששוחקו היו מסתיימים בתיקו בגין חזרה משולשת של אותה עמדה (ולאו דווקא בהסכמה כאמור), אחרי המסע ה-17 של לבן במשחק הראשון ואחרי המסע ה-26 של לבן במשחק השני.

חברי נשיאות פיד"ה שהתכנסו השבוע בצ'נאי דנו, בין השאר, גם בסוגיה הזו. אחד מהם, סילביו דניאלוב, נשיא האיגוד האירופי ואחד מיוזמי "חוקי סופיה" העלה הצעה מהפכנית ומעוררת מחלוקת חריפה: מי שמבצע מסע, הגורם לאותה עמדה להופיע בפעם השלישית - מפסיד!

לשם המחשה אציין, שאם חוק זה היה בתוקף בדו-קרב המתנהל עתה, היה על קרלסן להמשיך את הקרב הראשון עם 17. מהא4 (ולא 17.מהז3); ואילו אנאנד היה צריך לשחק בקרב השני כל מסע אחר מלבד 26. צז3.

ציבור הגולשים מוזמן לחוות את דעתו על ההצעה והשלכותיה למייל שלי – [email protected]  .


אמש הגיע לצ'נאי צופה מפורסם: אלוף העולם לשעבר, גארי קספארוב, שיתמודד בשנה הבאה על תפקיד נשיא פיד"ה. עם הגיעו למלון היאט ריג'נסי, בו נערכים המשחקים בקצב של שני משחקים בכל שלושה ימים, אמר קספארוב שהוא מעריך שהדו-קרב יהיה מעתה ה
רבה יותר מעניין מאשר ביומיים הראשונים.
"לא הייתי ביקורתי כלפי שני המשחקים הראשונים", אמר קספארוב, "משום שיותר מדי מונח על כף המאזניים. כאשר אתה צופה בקרב האבקות במשקל כבד, הוא לעיתים קרובות מתחיל באיטיות תוך חיפוש זהיר אחרי החולשות אצל היריב. אף אחד לא רוצה לעשות טעות או לתת ליריב להוביל כבר בתחילת הדו-קרב".
באשר לסגנון המשחק של השניים (במיוחד בפתיחות, כי זה פחות או יותר מה שהיה עד עכשיו...) אמר קספארוב: "אינני מופתע מהפתיחות. כאשר אתה רואה משחק שהסתיים בתיקו, קשה להסביר ללא שחמטאים כמה מאמץ הושקע על ידי הצוותים של שני השחקנים כדי להגיע לתוצאה זו. אתם רואים את המסעים על הלוח, אבל כמה אפשרויות נשללו - עשרות רבות אם לא מאות!"
בתשובה לשאלה האם יסייע לקרלסן השיב קספארוב: "יש לי יחסים טובים מאד עם קרלסן וצוותו, אבל שיחתי איתו תוגבל לאיחולי הצלחה בלבד. אין זה סוד שאהדתי נתונה לקרלסן, לא משום שעבדנו יחד אלא משום שהעתיד שייך לצעירים, וקרלסן הוא בן מחצית גילו של אנאנד. יחד עם זאת, אליפות העולם היא ארוע בלתי צפוי לחלוטין, לוישי ניסיון עצום והוא משחק במגרשו הביתי. הדו-קרב יהיה מאד שקול ואינני שותף לדעתם של רבים מהפרשנים הסבורים שמלאכתו של מגנוס תהייה קלה. אין מסלול מקוצר בדרך לאליפות העולם".
"מדוע הפעם אתה יותר סלחן לעומת יחסך לתוצאות התיקו בדו-קרב אנאנד-גלפנד" נשאל האלוף הפרשן.
קספארוב: "ראשית, עד עכשיו הסתיימו רק שני משחקים בתיקו, לא שישה. אם גם אנאנד וקרלסן יסיימו את ששת משחקיהם הראשונים בתיקו, אפשר יהיה להתלונן... אם הם ישחקו 60-50 מסעים, ימצו את כל האפשרויות ויסכימו לתיקו - אז זה בסדר. אבל אם הם ימשיכו בתיקו קצרים שכאלה, אזי תשמעו את קולי!"
באשר לפוליטיקה נשאל קספארוב, אם איגוד השחמט ההודי, התומך ביריבו איליומז'ינוב, מתייחס אליו יפה...
"כן", השיב, "אני תייר שחמט, זאת מדינה חופשית, אני כאן כדי לצפות בדו-קרב וב-48 השעות הקרובות לא אעסוק בתעמולת בחירות!" יחד עם זאת, הוא אמר שאם תינתן לו ההזדמנות (כנשיא פיד"ה) הוא יכול להוביל את עולם השחמט לעתיד הרבה יותר טוב. "ההנהגה הנוכחית החמיצה הזדמנויות רבות. יש לי הרבה ביקורת על התפקוד של פיד"ה בעבר, אבל מי שיזכה בבחירות יהיה האדם שיוכיח שהוא יכול לעשות את העבודה מעתה ואילך טוב יותר".
קספרוב עתיד להישאר בצ'נאי יומיים בלבד, יצפה מקרוב במשחקים השלישי והרביעי, וימשיך במסע הבחירות שלו ברחבי יבשת אסיה.

ככל שמתקרב מועד תחילת הקרב השלישי (שורות אלה נכתבות כארבע שעות לפני כן) גוברות הערכות הפרשנים והמומחים (עם מרכאות או בלעדיהן) כי הקרבות הבאים יהיו ארוכים יותר. כמו כן יהיה מעניין לראות אם קרלסן בלבן ינסה גם היום להקשות על אנאנד עם פתיחה חדשה, לאחר שבמשחק הראשון הוא לא כל כך הצליח בכך. 



  שידור חי של המשחק השלישי