מפגש סולידריות עם בהוטאן!

השחמט בשירות הדיפלומטיה והפעם עם בהוטאן. יואב בן -צבי איננו. פוסטני בתחרות קלאסית בארה"ב וגם בעיית רבע הגמר.






אגודת " שחמט לכול" ממשיכה את תנופת עידוד הסולידריות בין העמים ותקיים ביום חמישי הקרוב על פלטפורמת ליצ'ס עוד מפגש בינלאומי מקוון, ה-13 במניין, בסידרה המרשימה והפעם מול מדינה נוספת שנרמלה לא מכבר את יחסיה עם ישראל, ממלכת בהוטאן הקטנה השוכנת בהרי ההימלאיה וגובלת בסין ובהודו. המפגש ייערך בתיאום עם שגרירות ישראל בניו-דלהי,אשר השקיעה מאמצים רבים בחיזוק היחסים בין שתי המדינות, ובתמיכת "לופר פרוג'קט", ארגון אמריקני הפועל להגנה על זכויות האזרח של יהודים וקהילות פרו-ישראליות ברחבי תבל. באירוע, אותו ינווט שוב השופט הבינלאומי אלון כהן, שתי קטגוריות במתכונת בזק בת 9 סיבובים: עד מד-כושר 1500 ועד מד-כושר 2100. ההשתתפות – חינם אין כסף! קרן הפרסים: 650 דולר. עיטור "גמביט המלכה" יוענק לשחקניות המצטיינות. את הפרטים המלאים,לרבות הקישורים לקטגוריות, אפשר לראות על ההזמנה כאן:

https://drive.google.com/file/d/1U3ihEIH5ewXL4DmaMzupepGh0OPlTaW7/view?fbclid=IwAR2C1dTxsRBNSdBuiGBqq70-mZ8y6qE-3Qhq-eUuk-sFfnN9bEKlDEGRncQ

 האירוע זוכה להדים תקשורתיים חמים בשתי המדינות וגם לברכתם של ידוענים. הנה, למשל,זו של שחקן הקולנוע אקי אבני:

https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=100000466015316&attachment_id=416349269820517&message_id=mid.%24cAAAAB4SoHDx9SGnhB13Fy2STMfP8

ליאור איזנברג, מנהלו הבלתי נלאה של המיזם כולו, יחגוג את יום הולדתו במועד המפגש. היו עימו ועימנו שם!

והשלשלת עוד נמשכת! בתוך כך אנו מתבשרים כי ב-31 בינואר ייערך עוד מפגש סולדריות מקוון בסידרה בשיתוף הקונסוליה הישראלית בניו-יורק עם קרן פרסים למצטיינים בת 1500 דולר. ההרשמה כבר החלה:

https://lichess.org/team/chess4all-gens-una-sumus?fbclid=IwAR1-vA4C8XDj3H-vxucPAIHPXbISkNJO5JAnzZ4Kx87bxs21PJS0_eq6un8

לסיום: סרטון סיכום למזכרת מן המפגש ההיסטורי מול מרוקו:

והנה ברכתו של הג'ודוקא לשעבר אריק זאבי, מדליסט ארד אולימפי , סגן אלוף העולם ואלוף ישראל: 


נפרדים מיואב בן צבי 

(ירושלים 3.6.1957 - 31.12.2020)

בירושלים הלך לעולמו הפרובלמאי יואב בן צבי והוא בן 63 בלבד. הוא נולד בירושלים ושנות בית הספר היסודי עברו עליו בני-יורק שם עשה אבי המשפחה בשליחות. עם החזרה לארץ למד בבית הספר התיכון שליד האוניברסיטה. את לימודי המתמטיקה סיים בהצטיינות יתרה באוניברסיטה העברית כשלימודי המחשב שבו במיוחד את ליבו. יואב הקים ביחד עם 3 שותפים חברת תוכנה בשם מיקרונט אשר פעלה לאורך עשרות שנים והעסיקה כ-70 עובדים. למן נעוריו נשבה בקסמי הקומפוזיציה השחמטית ולאורך כל חייו התמסר לתחביבו זה. הוא יצר בעיות בתחומים מגוונים ואולם הסוגה המועדפת עליו היו הבעיות הרטרוגרדיות (בהן, כללית, נדרשת תוך ניתוח העמדה לאחור, מציאת הדרך היחידה המובילה אליה).

עם הנסיגה במצבו הבריאותי ומכירת חברת התוכנה ב-2012 חזר בהתלהבות לחיבור פעיל, תוך יצירת קשרים עם רעים לתחביב ועם כתבי עת ברחבי העולם. בעקבות דלקת חריפה אושפז בשלהי השנה שחלפה בבית החולים בו נדבק במחלת הקורונה ונפטר ערב ראש השנה החדשה. יואב הותיר אחריו את רעייתו איריס, בנו אורן ובתו ענת.

בהספדה לאביה, אמרה בין השאר הבת ענת: בשבוע שעבר דיברתי איתך יותר מבכל השנה האחרונה.אמרת לי שכל אדם צריך להשאיר חותם בלכתו. שלחיים יש משמעות אם אתה מרגיש שהשארת משהו אחריך. שאלתי אותך איזה חותם אתה משאיר והדבר הראשון שעלה לך לראש היה חידת שח שפירסמת. שאלת אותי אם אני חושבת שזה משמעותי, עניתי שכן, ואיכשהו עברנו נושא בתוך השיחה...

יהי זכרו ברוך!

יואב בן צבי בחדר עבודתו

במסד הנתונים ווינצ'לו ליואב כ-60 בעיות שלא מעט מהן זכו לפרסים וציונים. לפנינו בעייה רטרוגרדית של יואב שכבשה את בכורת התחרות הישראלית המתמדת עוד בשנות נעוריו:

יואב בן-צבי

התחרות הישראלית המתמדת 1971- 1976

פרס ראשון

מה היה המסע האחרון ?  

א)דיאגרמה ב) פב4 עובר ל-א6

לפנינו בעיית תאומים. בעמדת הדיאגרמה המסע האחרון היה 1.צד5- ב5! .לאחר החזרתו מתאפשר שחזור המשחק שהוביל לעמדה: 1...ב:א4 2.א6:רב7 רב7 וכו' . המלך השחור מפנה את השורה השמינית לכניסת צד8 דרך אגף המלך ואז חוזר למקומו. הפרשים השחורים החסרים הוכו על-ידי רגלי לבן על טורים ז' ו-ח'. הצריח והפרש הלבנים החסרים הוכו על ידי רגלי שחור על הטורים א'וב'.

בתאום השני, עם העברת הפרש, נוצרת בעייה חדשה עם אותו אתגר אך עם פתרון שונה. עכשיו המסע האחרון היה 1.מהב4 – א5! המאפשר את השחזור הבא: 1...א5-א4 2.פב4-א6 א6-א5 3.ג:פב7 פא5-ב7 וכו'. המלכה השחורה מפנה את השורה השמינית לכניסת צד8 דרך אגף המלכה ואז חוזרת למקומה. הפרשים השחורים החסרים הוכו על-ידי רגלי לבן על טורים ב' וג'. הצריח והפרש הלבנים החסרים הוכו על ידי רגלי שחור על הטורים ז' ו-ח'. שינוי בודד גורר שני פתרוני הד מרשימים בשני אגפי הלוח!

שחמט קלאסי מקוון בארה"ב

מרכז השחמט בצפון-מערב הפסיפיק שבסיסו במדינת וושינגטון (ארה"ב) ארגן בסוף השבוע האחרון (16- 17 בינואר) פסטיבל שחמט בינלאומי מקוון בשחמט קלאסי עם 4 רמות. מתכונת האירוע היתה 6 סיבובים שווייצריים בקצב של 60 דקות ועוד 5 שניות לשחקן וקרן הפרסים עמדה על 7250 דולר. בקטגוריה הראשית השתתפו 44 שחקנים מהם 22 רבי אמנים ו-2 רב אמניות. המנצח היה ר"א נודירבק עבדוסאטורוב, נער הפלא בן ה-16 מאוזבקיסטן אשר צבר 5 נקודות והקדים בחצי נקודה את רבי האמנים אלכסנדר לנדרמן (ארה"ב), רוברט הובאניסיאן והאיק מרטירוסיאן (ארמניה) 4.5 כל-אחד. רב האמן הישראלי יבגני פוסטני דורג ראשון בין שמונת צוברי 3.5 נקודות כ"א שחילקו את המקום ה-11.

יבגני פוסטני

רגעי הנחת של מאמן

שנת הקורונה על כל מגרעותיה מעודדת רבים מאיתנו להמציא את עצמם מחדש. השחמט המקוון מבשר פריחה מחודשת למשחק המלכים (והמלכות!) ומוליד סיפורי הצלחה קטנים כגדולים . אחד מאלה שייך לבסיל (בנצי) מלקר, מדריך שחמט מן היישוב חריש, המנהל בית ספר לשחמט וגם ערוץ יו-טיוב עם 600 עוקבים. בעידן הסגר הוא מציע שיעורי שחמט בזום ליחידים ולמשפחות וכבר רשם לזכותו סיפור הצלחה מפתיע ומחמם לב: לפני כחצי שנה פנתה אליו אמא החיה עם משפחתה בארה"ב בבקשה שילמד את בנה יונתן בן ה-8 לשחק שחמט. מאז הם נפגשים בזום כבר חמישה חודשים לשעתיים בשבוע. השבוע התקשרה אליו האם ובישרה לו בהתרגשות כי הבן, יונתן אקסלרוד, זכה במקום הראשון באליפות החודשית המקוונת של מועדון השחמט בעירו לילדים עד גיל 12 מבין 42 משתתפים! רגעי הנחת של מאמן!

בסיל מלקר בשיגרת הטרום קורונה

הנה סרטון לדוגמה מן הערוץ של בסיל:

וכאן בפעולה מול תלמידיו:


בעיית רבע הגמר 

האיגוד לקומפוזיציה שחמטית בישראל מכריז על שלב רבע הגמר של אליפות ישראל בפתרון בעיות שחמט לשנת 2021. פתרון אחת משתי הבעיות מזכה בעלייה לשלב חצי הגמר.

כפתרון יש לרשום רק את מסעו הראשון של הלבן . נא לשלוח את הפתרון בדואר אלקטרוני עד ה-15 בפברואר 2021 בציון שם, מען, טלפון ודואר אלקטרוני אל

[email protected]

חסרי אימייל יכולים לשלוח את הפתרון בהודעת ס.מ.ס.או ווטסאפ אל .050-4080183

שלושה פרסי ספרים יוגרלו בין הפותרים החדשים אשר ישלחו פתרון מלא של שתי בעיות רבע הגמר )כולל את כל הווריאנטים ויציינו את הרעיון של המחבר.

1.צבי השביט

פרובלמבלאד 1958 

מט בשני מסעים

2.שלמה זיידר

דו-קרב ישראל-ברזיל 1969-71

מקום ראשון

מט בשני מסעים      

פרידה מאגדת שחמט

ממש עם סגירת הכתבה הגיעתנו הבשורה המעציבה אודות פטירתו של רב-האמן הצ'כי -אמריקני ליובומיר קאבאלק (9.8.1943- 18.1.2021). הוא היה שחקן הצמרת העולמית בשנות השבעים ואחד מעיתונאי השחמט והפרשנים המבריקים. אפשר לקרוא על הקריירה העשירה שלו כאן:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lubomir_Kavalek

סיפור חייו המפורסם ביותר הוא פרשת עריקתו למערב עם הפלישה הסובייטית לפראג באביב 1968. בעקבות נפילת ברית המועצות הוא חזר להיות שוב אורח מבוקש ואהוד בעיר הולדתו .בשנים האחרונות פגשתי את לובוש כמה פעמים באירועי השחמט הגדולים בפראג. בין השאר העלינו זכרונות נעימים מתור הזהב של תחרויות רבי האמנים החזקות בנתניה בהן הצטיין במיוחד: ב-1971 הוא חילק את הבכורה עם ר"א ברונו פארמה וב1973 הוא היה מנצח יחיד. יהי זכרו ברוך!

ליובומיר קאבאלק שני מימין בפגישתי עם מחברים צ'כיים במלון "דון ג'ובאני" בפראג בפברואר השנה

צילומים: אינטרנט , פייסבוק