אהוד גרוס - אגדה שהייתה באמת






אהוד היה אחד מחבריי הטובים ביותר.מדובר בחברות שנמשכה כשבעים (!) שנה. במשך כל תקופת ילדותנו ונעורינו גרנו ברמת גן, ברחוב מעגל, בית מול בית, ולמדנו באותו בית ספר יסודי ("החשמונאים"). הוא היה הבכור מבין שלושה בנים לאמו שרה ולאביו יהושע.שני אחיו הם גלעד (גילי) ז"ל ועילם יבדל"א. הבית בו גדל אהוד היה איכותי ברמה נדירה. מחד - הנדסה ,מתמטיקה (אביו כונה "מתי" כי הצטיין במיוחד במתמטיקה), מורשת צבאית לוחמת, ומאידך - הומניסטיקה: סיפרות, שירה, מוזיקה, עברית עשירה; בקיצור - תרבות במיטבה. אהוד השכיל ללגום ממעין זה את מלוא השפע,ובהמשך חייו מימש זאת באופן מעורר קינאה. ייאמר מייד: אהוד היה איש אשכולות. הודות למורשת שספג בבית ובזכות תכונותיו התרומיות - חוכמה, בריאות גופנית ונפשית, שמיעה אבסולוטית, אומץ לב,כושר מנהיגות,כושר ניהולי, חתירה למצוינות,הבעה מעולה בעברית, צניעות, טוב לב, חוש הומור וכן , גם יפי תואר - הגיע בחייו להישגים ותפקידים מהשורה הראשונה,ואת כולם מילא בהצלחה. להלן כמה מהבולטים שבהם: תואר ראשון במוזיקולוגיה (אני עדיין זוכר את כשרונו המיוחד בנגינה על פסנתר)ובמדעי המדינה,סיום לימודי תואר שני ביחסים בינלאומיים, שירות צבאי מפואר בחיל השריון - כטנקיסט,כקצין וכמפקד (במסגרת זו הצטיין בצורה יוצאת דופן, כולל עלילות גבורה במלחמת ששת הימים ובעיקר במלחמת יום הכיפורים), כקצין חינוך ראשי, וכנספח צבאי במזרח הרחוק.כמו כן כיהן כמנכ"ל תיאטרון ירושלים, כמנהל התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, כמנכ"ל מיני ישראל וכמנהל תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. ומה שלא פחות חשוב:הוא היה איש משפחה למופת,אהוב,מוערך ומתווה דרך.נשוי לעלמה המקסימה, אח לפרופסור מצטיין לפיזיקה - עילם, ואב לשלושה - מתי (הקרוי על שם סבו),שני ועידן.וכמובן נכדים ונכדות לרוב.

וכעת לנושא השחמט. בגיל 12 אהוד לימד אותי שחמט.שיחקנו רבות אחד מול השני, וכעבור שנה פסענו שנינו,אחוזי התרגשות וחרדת קודש, לכיוון בית ההסתדרות ברמת גן, שם נרשמנו כחברים במועדון השחמט של רמת גן. מזכיר המועדון דאז היה דב (טומי) פורת ז"ל,שהיה חבר קרוב של שנינו, ונפל כעבור תשע שנים במלחמת ששת הימים (אחיו,דני פורת יבדל"א, מילא את מקומו בהמשך בהצלחה מרובה). אהוד ואני התקדמנו יפה והשתתפנו בתחרויות רבות.אהוד הדהים את קהיליית השחמט כאשר זכה באליפות רמת גן לבוגרים,1962, והוא בן 16 וחצי (!!). בהמשך שיחקנו, בנוסף לתחרויות רגילות ותחרויות בזק, גם בליגה הלאומית בקבוצת הפועל רמת גן. ב-1971/72 קיבלנו תואר אמן שחמט.ראוי לציין את השתתפותו באליפויות צה"ל,בהן תמיד הגיע למקום בצמרת, אבל את שאיפתו להיות אלוף צה"ל בשחמט לא הגשים(משתתפי התחרויות, ואני בתוכם, נהגנו להתבדח: איזה תואר יבוא קודם - אהוד גרוס אלוף צה"ל או אהוד גרוס אלוף בצה"ל...). כמה שנים לפני סוף המילניום אהוד "הוריד הילוך". הוא היה אמנם חבר במועדון השחמט של כפר סבא, בהנהלתו של עמירם קפלן (אף הוא ידיד של שנינו), אבל מיעט בפעילות.הוא שיחק בשורות המועדון בליגה הלאומית ב-1998,בליגה א' ב-2011 ובליגה הארצית ב-2017.כמו כן שיחק שם במספר תחרויות בתחילת העשור הקודם.

אבל לצד השתתפותו בתחרויות, מילא אהוד תפקידים ניהוליים נכבדים במסגרת השחמט.הוא היה חבר בהנהלת האיגוד הישראלי לשחמט, ניהל את תחרות הנשים במסגרת אולימפיאדת 1976 שנערכה בחיפה, ואולי גולת הכותרת - הוא היה מנכ"ל אקדמיית קספארוב לשחמט.

בשנתיים האחרונות התמודד אהוד באומץ ובגבורה במחלה קשה, עד שעצם את עיניו לנצח. בתור מי שהייתה לו הזכות הגדולה להיות חברו במשך שנים רבות,והכירו היטב, אני יכול להעיד ממקור ראשון: איבדנו אדם דגול ויקר, מלח הארץ. אנחנו, משפחתו ,קרוביו, חבריו ומיודעיו הרבים, מרכינים ראש בענווה וביגון, ואומרים לך,אהוד: נוח בשלום על משכבך. יהי זכרך ברוך!!