30 מול 1: תושבי ירושלים התמודדו מול אלוף ישראל

רב האמן הבין לאומי ויקטור מיכלבסקי, אלוף ישראל המכהן בשחמט, ערך משחק סימולטני מול 30 מתושבי ירושלים. וגם: נבחרת ישראל הודחה על ידי פולין






אליפות העולם בשחמט הגיעה לירושלים - וגם ילדי העיר השתתפו בחגיגה. לצד התחרויות והמשחקים של בכירי השחמטאים בעולם, הקהילה בירושלים הייתה שותפה מלאה לקרנבל של משחק המלכים.אירוע מרשים נערך באולם טרסה במלון דן, שם ערך האמן הבין לאומי ויקטור מיכלבסקי, אלוף ישראל בשחמט, משחק סימולטני מול 30 מילדי ותושבי העיר. האירוע המיוחד היה פתוח לציבור ועשרות אנשים הגיעו לצפות בקרבות המעניינים על לוח השחמט.


מדובר בהפנינג במסגרת אליפות העולם בשחמט, שנפתחה בירושלים ביום ראשון ותימשך עד לשישי. עשרות שחקנים מ-12 נבחרות נאבקים על התואר הנכסף: להיות אלופי העולם. מלבד ישראל המארחת, הגיעו ארצה גם אוזבקיסטן, אזרבייג'ן, הודו, דרום אפריקה, סין, ספרד, צרפת, אוקראינה, הולנד, פולין והמדורגת 1 בעולם כיום - ארה"ב. למעשה, לאליפות התקבצו מדינות מארבע יבשות שונות: אסיה, אירופה, אמריקה ואפריקה.ישראל אף יכולה להתהדר כבר עכשיו בהיסטוריה פרטית, כאשר מעולם אותה מדינה לא זכתה לארח שתי אליפויות עולם שונות בשחמט. ישראל תהיה הראשונה לעשות זאת, אחרי שכבר אירחה בהצלחה את אליפות העולם לנכים.אחד מול שלושים. 

צמרת השחמטאים העולמית הגיעה לישראל, ואחד הכוכבים הגדולים ברשימה הוא הנס נימן האמריקאי, שעלה לאחרונה לכותרות בכל מקום אפשרי ונחשב בצדק רב ל’שחמטאי המדובר ביותר בעולם’. נימן בן ה-19, רב האמן האמריקאי ואחד השחקנים הבכירים על הגלובוס, מנהל בימים האחרונים קרב נגד אלוף העולם מגנוס קרלסן, ולא על לוח השחמט. נימן הגיש תביעה בסך 100 מיליון דולר נגד קרלסן ופמלייתו בטענה כי בהאשמות שהשמיעו נגדו - ולפיהן נימן סלל דרכו לצמרת עולם השחמט בעזרת רמאויות - החריבו לו את הקריירה.יו"ר איגוד השחמט הישראלי, צביקה ברקאי, אמר: "אליפות העולם, הנערכת בימים אלה בירושלים, היא לא רק משהו מיוחד, אלא גם מגבירה את מודעות הענף בישראל. אנחנו עורכים אירועים מסוג זה כדי להגביר את ההתעניינות והמעורבות של הציבור הישראלי בעולם השחמט".בתום מחזור נעילה דרמטי בשלב הבתים נקבעו משחקי רבע הגמר בתחרות הנוצצת הנערכת בישראל וייפתחו כבר היום (רביעי) כאשר סין תתמודד מול פולין, צרפת נגד הודו, אוקראינה תפגוש את אוזבקיסטן וספרד את אזרבייג'ן. פולין עלתה ברגע האחרון על חשבון ישראל לשלב הבא אחרי ניצחון בשובר שוויון שני אכזרי.

סין עלתה ללא הפסד מהמקום הראשון בבית א', כאשר השיגה ארבעה ניצחונות ותיקו וצברה 9 נקודות, יותר מכל אחת אחרת באליפות. צרפת דורגה שנייה באותו בית, ספרד שלישית ואוקראינה רביעית. כולן צברו 6 נקודות בתום חמשת משחקי השלב המוקדם, אך מיקומן נקבע בסופו של דבר על ידי שובר שוויון. הולנד ודרום אפריקה סיימו במקומות5 ו-6 בהתאמה והודחו מהמשך התחרות.

בית ב' ננעל ביום משחקים דרמטי, בו ישראל הפסידה 2.5:1.5 לאזרבייג'ן, נשרה מהמקום השלישי לשישי והודחה בשלב הבתים. אוזבקיסטן, האלופה האולימפית, סיימה במקום הראשון עם 7 נקודות, אזרבייג'ן שנייה עם 7 גם כן, ואילו הודו עם 6 נקודות ופולין הבטיחו ברגע האחרון את הכרטיס לרבע הגמר. יש לציין כי פולין וישראל סיימו עם אותו מספר נקודות (4) והשיגו גם אותו מספר ניצחונות בכל הלוחות בשלב המוקדם, כך שרק שובר שוויון שני (שכלול מספר הנקודות שהשיגו בכל הלוחות לפי חישוב מסוים) הכריע את זהות העולה האחרונה לשלב הבא. ההפתעה הגדולה היא הדחתה של ארה”ב, המדורגת במקום הראשון כיום בעולם, שסיימה אחרונה בבית. בארה"ב שיחק בלוח הראשון כמובן הנס נימן בן ה-19, רב האמן האמריקאי ואחד השחקנים הבכירים על הגלובוס, שמנהל בימים האחרונים קרב נגד אלוף העולם מגנוס קרלסן, ולא על לוח השחמט. נימן הגיש תביעה בסך 100 מיליון דולר נגד קרלסן ופמלייתו, בטענה כי בהאשמות שהשמיעו נגדו, ולפיהן נימן סלל דרכו לצמרת עולם השחמט בעזרת רמאויות, החריבו לו את הקריירה.