סיכום אליפות ישראל לשחמטאים וותיקים

מועדון השחמט כפר סבא ארח את אליפות ישראל לשחמטאים וותיקים ("סניורים") במשכנו החדש, במשך יומיים, בתאריך 2-3 במרץ 2023. התחרות חולקה לשתי קבוצות גיל: עד ומעל גיל 65.






התקיימו שמונה סיבובים בקצב 25 דקות לשחקן לכל המשחק, פלוס 5 שניות למסע.

התנאים הטובים שהעמיד איגוד השחמט לטובת האליפות - דמי השתתפות סמליים (40 שח), פטור מתשלום לבעלי תארים בינלאומיים, סבסוד הסעות מאזורים גיאוגרפיים רחוקים, סבסוד ארוחת צהריים במסעדה למעוניינים – היו מהגורמים להשתתפות שיא של שחקנים באליפות ישראל לוותיקים מאז ומעולם: 68 שחמטאים!


בטקס הפתיחה ברכו את המשתתפים, ד"ר צביקה ברקאי, יו"ר איגוד השחמט, שפרש את ההתייחסות החיובית של האיגוד לאליפות זו ואת התכניות לאירועים גדולים בישראל, אורן כהן, סגן ראש העיר כפר סבא, שדיווח על המחויבות של העירייה לארח אירועי ספורט בעיר, ישראל גלפר, יו"ר וועדת הסניורים באיגוד השחמט, שהרחיב לגבי השיקולים של מבנה התחרות ועמירם קפלן, יו"ר מועדון השחמט המקומי, עמירם קפלן, ששימש כמנהל התחרות, הציג, בין השאר, את הלוח החדש של תמונות אלופי הנוער שצמחו לאורך השנים במועדון ואסי פילוסוף, השופט הראשי של האליפות, שמיקד את דבריו על שיטת התחרות, כללי השיפוט, עם דגש על בקשה להתנהלות ספורטיבית של השחמטאים.
המשתתפים נהנו מניהול בלוח זמנים מדויק, ממסכים נפרדים לשיבוצים בכל תחרות, ממערכת הגברה יעילה, מקרן פרסים כספית גדולה יחסית (7300 שח), מגביעים יפים, משולחנות משחק גדולים ומכיבוד מגוון ושופע בכל שעה משעת התחרות.

על פי כללי האירוע, נקבע כי יתקיימו שמונה סיבובים (1-2 שחקנים בלבד שיחקו 5 משחקים בצבע אחד), כאשר התרת השוויון למיקום ולפרסים הייתה לפי בוכהולץ והתוצאה בין השחקנים.

מספר המשתתפים הגדול יחסית איפשר חלוקת האליפות לשתי רמות גיל, וזה ענה על ציפיות השחקנים.

שמונה בעלי תארים בינלאומיים – ארבעה רבי אמנים וארבעה אמנים בינלאומיים – היו הבסיס לאליפות ברמה מקצועית גבוהה, שהתנהלה, כללית, על מי מנוחות, ללא התערבות תדירה של שופטי התחרות.

השחקנים הגיעו ממ-22 מועדוני שחמט מכל רחבי ישראל, מקרית שמונה בצפון ועד באר שבע בדרום, כאשר המועדונים ששלחו את המספר הגדול ביותר של משתתפים היו באר שבע, כפר סבא, ראשון לציון, נהריה ואשדוד.


תוצאות:

בתחרות לשחמטאים מגיל 65, ארבעים ושישה משתתפים: סמיון דבוריס ממועדון באר שבע עם 7.5 נקודות, אביגדור ביחובסקי (שני) מהרצליה, אלכס רוז'נסקי מקרית שמונה, עם 6 נקודות לודמילה צ'יפנסקיה מבאר שבע עם 5.5 נקודות, לפני ארקדי סלונימסקי ולאון לדרמן, עם מספר נקודות זהה.


רב אמן סמיון דבוריס (זוכה מעל 65)


בתחרות עד גיל 64, עשרים ושניים משתתפים (כולל שחקן וותיק שעבר לתחרות זו, כדי לאזן למספר זוגי של שחקנים בשתי התחרויות) : הפתיע גיורא שטיינר ממועדון השחמט נתניה, 6.5 נקודות, בוריס קנצלר (שני) וויטלי גולוד מאשדוד - 6 נקודות וקפר איליאגוייב מבאר שבע עם 5 נקודות, לפני מיכאל שינקריוב, אלכסנדר דבורז'יצקי וסרגיי איבנוב עם מספר נקודות זהה.

אמן גיורא שטיינר (זוכה עד 64)


הזוכה בפרס לשחמטאית מצטיינת הייתה נאדז'ה רפרון מראשון לציון, שהקדימה במעט בפרפורמנס (2264!!) את לודמילה צ'פנסקיה, עם 5.5 נקודות מ-8 משחקים.

בטקס הסיום נכחו כמעט כל משתתפי האליפות וזה בפירוש סימן עקיף לשביעות הרצון ולאווירה החיובית שליוו את התחרות. צוינו שלושה שחמטאים וותיקים שמתקרבים מאד לגיל 90: אדריאן מרקוביץ, ישראל גריליקוב וחיים גלנט.

מנכ"ל איגוד השחמט גיל בורוכובסקי, ברך את משתתפי האירוע ומיקד את דבריו בסיוע של האיגוד לאליפות ובתנאים הטובים בה היא התקיימה, עמירם הדגיש את ההכנות המדוקדקות ואת תרומתם של השופטים אסי פילוסוף, מיכאל שקליאר ונימי כספי להצלחת האליפות וכן את פועלו של דר. מרק ליבשיץ, שהנציח בצילום את מהלך התחרות; הקהל הגיב בתשואות הערכה למנהלי האליפות.